نظرات و نکات کارشناسان در مورد آموزش خواب به کودکان

نظرات و نکات کارشناسان در مورد آموزش خواب به کودکان

برخی خانواده‌ها دوست دارند کودکشان را از سن کم به داشتن یک برنامهٔ خواب منظم برای خواب مثل خودشان عادت بدهند. آموزش خواب به کودکان باعث داشتن خواب خوب والدین و دیگر بچه‌های بزرگ‌تر و نداشتن کم‌خوابی یا بی‌خوابی به خصوص در مادران خواهد شد. در این مطلب می‌توانید از برخی نظرات و نکات مفید کارشناسان حامی آموزش خواب به کودکان شیرخوار مطلع شوید تا اگر دوست داشته باشید فرزندتان را با یکی از روش‌های آموزش خواب آشنا کنید.

نظر اول با رویکرد حذف امدادهای زیاد شبانه

وقتی در حال تغییر و اصلاح عادات خواب کودکتان هستید باید کمک و امدادهای نیمه‌شب را کنار بگذارید. این کمک‌ها که به نام تداعی‌های منفی شناخته می‌شود هرچند ممکن است در کوتاه‌مدت کودک را دوباره به خواب ببرد، اما مانع از آن نمی‌شود که او یک ساعت بعد دوباره بیدار شود. او ممکن است در مقابل تغییر مقاومت کند. وقتی می‌خواهید کودک را به برنامهٔ‌ جدید و به تداعی‌های مثبت عادت دهید ممکن است ابتدا همه چیز بدتر شود تا بعد بتواند رو به بهبود برود.

نظر دوم با رویکرد ایجاد یک برنامهٔ منظم

وقتی کودک سه ماهه می‌شود و یک برنامهٔ‌ قابل ‌پیش‌بینی در ۲۴ ساعت پیدا کرده است، داشتن یک برنامهٔ ثابت و پایدار بیش از پیش اهمیت می‌یابد. اگر همهٔ‌ سعی خود را برای ایجاد یک برنامهٔ‌ روزانهٔ‌ پایدار و معقولانه انجام دهید، احتمال زیادی وجود دارد که کودکتان عادات خواب خوبی پیدا کند. اما اگر به جای آن اجازه دهید که زمان تغذیه، بازی، حمام و دیگر فعالیت‌های زندگی کودک مرتب تغییر کند، احتمالاً برنامهٔ خواب او هم نامنظم خواهد شد.

نظر سوم با رویکرد عمل به جای انتظار

برای کودکان زیر سه یا چهار ماه شما باید تلاش کنید که با نیاز کودک برای خواب هماهنگ شوید. انتظار برنامهٔ‌ خواب قابل پیش‌بینی نداشته باشید و سعی نکنید با اجبار یک برنامهٔ خواب ایجاد کنید. اغلب والدین بعد از چهار ماهگی می‌توانند بر طول خواب کودک تأثیر بگذارند.

نظر چهارم با رویکرد توجه به تغییرات رشد کودک

آماده باشید که در هر دوره از زندگی کودک از یک سبک تربیتی در طول شب استفاده کنید که البته این سبک با ورود کودک به دورهٔ‌ بعدی زندگی‌اش نیاز به تغییر دارد. پس نسبت به امتحان کردن رویکردهای مختلف ذهن بازی داشته باشید و به جای دنبال کردن توصیه‌های یک غریبه در خیابان یا یک فرد ناآگاه برای آموزش خواب، به دلتان رجوع کنید تا شما و کودکتان بتوانید بهترین رویکرد تربیتی شبانه را برای خانواده‌ پیدا کنید.

نظر پنجم با رویکرد شروع تمرین خوابیدن

هرچه کودک در خواباندن خودش تمرین بیشتری داشته باشد، فرایند خوابیدن او سریع‌تر خواهد شد. او به تنهایی خوابش خواهد برد و شما هم به اندازه‌ای که نیاز دارید خواهید خوابید. پس بهتر است خیلی منتظر نمانید و هرچه زودتر آموزش خواب را شروع کنید. به یاد داشته باشید وقتی کودکتان بزرگ‌تر می‌شود یعنی بیشتر از شش ماهگی، فرایند عادت دادن کودک به یک برنامهٔ خواب و خوابیدن در تمام طول شب مشکل‌تر می‌شود.

نظر ششم با رویکرد تنظیم خواب خود والدین

چیزی که بسیاری از مردم نمی‌دانند این است که کودکان برای ایجاد عادات خواب مناسب نیازمند راهنمایی والدینشان هستند. در واقع، دلیل اینکه مشکلات خواب این همه رایج هستند این است که بسیاری از والدین نمی‌دانند که آنها هستند و نه کودکانشان که باید وقت خواب خود و کودکانشان را مدیریت، تنظیم و کنترل کنند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید