تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای پیدا کردن یک مهدکودک خوب

تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای پیدا کردن یک مهدکودک خوب

جست‌وجو برای پیدا کردن یک مهدکودک مناسب را همان گونه انجام دهید که جست‌وجو برای یک کار ایده‌آل را انجام می‌دهید. دقیق، موشکافانه و خیلی هم زود شروع کنید. مثلاً شش ماه قبل از موعد نیازتان به ثبت‌نام کودک در مهدکودک برای شروع مناسب است، ‌به ویژه اگر در شهر کوچکی زندگی می‌کنید که در آن جای خالی مهدکودک‌های خوب خیلی زود پر می‌شود. وقتی مهدکودک مورد نظر خود را پیدا کردید نیز بهتر است به مرور مطمئن شوید که آنجا همان مهدکودکی است که می‌خواهید مدت‌ها به آن وفادار بمانید و مدام مهد کودکتان را عوض نکنید. در این مطلب می‌توانید با برخی نکات مهم در این زمینه آشنا شوید.

اولویت‌های خود را مشخص کنید

ابتدا تصمیم بگیرید که چه چیزهایی می‌خواهید و کدامشان برای شما ضروری‌ و واجب‌تر است. برای پیدا کردن این اولویت‌ها می‌توانید با موارد زیر شروع کنید:

  • آیا مهدکودکی می‌خواهید که نزدیک محل کارتان باشد؟
  • آیا مهدکودکی که نزدیک خانه‌ باشد برایتان راحت‌تر است؟
  • می‌خواهید کودکتان کنار تعداد زیادی کودک باشد؟
  • آیا تعداد کم کودکان در مهدکودک بهتر است؟

بهتر است تمام جواب‌هایتان به این سؤال‌ها را جایی بنویسید تا وقتی مهد‌کودک‌های مورد نظرتان را بررسی می‌کنید بتوانید به آنها رجوع کنید.

برای پیدا کردن نام و عنوان مهدها تحقیق کنید

تحقیق و جست‌وجو برای یافتن یک مهد خوب که برای شما و کودکتان مناسب باشد روش‌های مختلفی دارد که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

  • برای پیدا کردن یک مهد معروف در اینترنت جست‌وجو کنید.
  • از اطرافیان پرس‌وجو کنید تا خوشنام‌ترین مهدکودک‌ها را پیدا کنید.
  • دوستان و خانواده‌ می‌توانند به شما در پیدا کردن منتخب‌ها کمک کنند.
  • معرف‌‌های آشنا قابل قبول‌تر از بقیهٔ افراد هستند.
  • از کارشناسان در جاهای مختلف سؤال کنید، مثلاً سازمان بهزیستی یا مراکز مرتبط دیگری می‌تواند مهدکودک‌های معتبرتر را به شما معرفی کند.

بازدید و مصاحبه انجام دهید

شما می‌توانید پای تلفن هم سؤالات اولیه مثل شهریه و سن بیشتر کودکان مهد را بپرسید، اما تا زمانی که شخصاً به مهدکودک نروید و کارکنان و مدیر مهد را نبینید،‌ نمی‌توانید بفهمید آن مهدکودک در واقع چگونه جایی است. در یک مصاحبهٔ حضوری با مدیر یا کارکنان مهد می‌توانید موارد زیر را به خاطر داشته باشید:

  • از مدیر و مراقبان مهدکودک دربارهٔ ساعات کار، شهریه و تعطیلات مهد سؤال کنید.
  • در مورد فلسفهٔ آنها در رابطه با مسائلی مثل آموزش و تربیت سؤال کنید.
  • دربارهٔ تغذیه و خواب بچه‌ها نیز پرس‌وجو کنید.
  • یک کپی از برنامهٔ روزانه و سیاست‌های مهدکودک بگیرید.
  • به نحوهٔ پاسخگویی مدیر یا مربی‌ها به سؤالاتتان توجه کنید.
  • به احساس درونی و شهودی خود در مورد همه چیز آنجا دقت کنید.
  • به نسبت مراقب به کودک و اینکه در هر کلاس چند کودک است توجه کنید.
  • به تشکیل کلاس‌ها با توجه به اختلاف سنی بچه‌ها توجه کنید.

با والدین دیگر صحبت کنید

هیچ چیز قطعی‌تر و قابل اطمینان‌تر از تعریف و تمجیدهای والدین از یک مهدکودک نیست. نظرات والدین دیگر اغلب تضمینی قوی و محکم برای شماست. شما می‌توانید از مهدکودک‌های مورد نظرتان فهرستی از والدین و مراجعان قبلی و حال حاضرشان بخواهید و با آنها تماس بگیرید. اگرچه ممکن است برخی اظهارنظرها کمی متعصبانه باشد که البته بعید است مهدکودک‌ها و مربیان شما را به افرادی ارجاع دهند که از آنها راضی نیستند. به همین دلیل سعی کنید از والدینی که خودشان آنجا هستند پرس‌وجو کنید، چون برای مادران هیچ چیز قانع‌کننده‌تر از شنیدن نظر دیگر مادران نیست.

وقتی با آنها صحبت می‌کنید بهتر است از آنها نپرسید که آیا مهدکودک را دوست دارند یا نه، بلکه بپرسید دقیقاً چه چیزی را دربارهٔ مهدکودک دوست دارید و چه چیز آنجا را دوست ندارید. همچنین می‌توانید از طریق ادارات مربوطه جست‌وجو کنید که آیا شکایتی علیه مهدکودک یا مربیان آن شده است یا خیر؟

در نهایت، این درست است که انتخاب مهدکودک یک تصمیم بسیار شخصی خواهد بود اما به‌طورکلی، شما محیط گرم، تمیز و ایمن و مربیان مجربی می‌خواهید که دستمزد خوبی دارند و از شغلشان راضی هستند. کودکان ثبات را دوست دارند و نیاز دارند که با مربیانشان ارتباط محکمی ایجاد کنند، بنابراین طبعاً شما مربیانی را که می‌آیند و می‌روند و مدام عوض می‌شوند نمی‌خواهید.

کودک خود را به دیدن مهدکودک ببرید

بعد از بار اولی که برای بازدید به مهدکودک رفتید می‌توانید یک بار دیگر به همراه کودکتان به آنجا بروید. با این کار می‌توانید خودتان ببینید که او و مربی‌ با هم چگونه تعامل و رابطه برقرار می‌کنند و اینکه آیا او در محیط مهد راحت به نظر می‌رسد یا حس غریبگی و ناراحتی دارد.

در آخر نیز اگر مهدکودک رویایی‌تان را پیدا کردید ولی جای خالی نداشت، ناامید نشوید. وارد شدن در لیست انتظار تقریباً تضمین می‌کند که شما دیر یا زود می‌توانید جایی امن و مورد اعتماد را برای فرزندتان بیابید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط