اکلیل وسیله‌ای برای بازی بچه‌ها نیست

اکلیل وسیله‌ای برای بازی بچه‌ها نیست

بچه‌ها اکلیل را دوست دارند و حتی خیلی از بزرگ‌ترها هم از این مادهٔ براق خوششان می‌آید. اما آیا باید برای بچه‌ها اکلیل بخریم؟ در این مطلب با خطر اکلیل در دنیا آشنا شوید.

اکلیل: جدیدترین خطر زیست‌محیطی

اکلیل، نوعی میکروپلاستیک است. این مادۀ چشم‌نواز یک خطر زیست‌محیطی است که قدرت تغییر اکوسیستم‌های دریایی را دارد. به همین دلیل، دانشمندان در تلاش برای ایجاد یک جایگزین سازگار با محیط زیست هستند.

اکلیل مثل نی پلاستیکی است، به این معنی که به محیط زیست ما آسیب می‌رساند و حتی ممکن است در برخی کشورها غیرقانونی شود. اکلیل، که شکلی از میکروپلاستیک است، به راحتی راه خود را به اقیانوس پیدا می‌کند، و در آنجا توسط حیوانات دریایی بلعیده می‌شود و باعث ناراحتی فیزیکی، مشکلات تولیدمثلی و مرگ حیوانات می‌شود. طبق گفتهٔ آژانس حفاظت از محیط زیست امریکا، تقریباً 90 درصد از پلاستیک‌های موجود در محیط اقیانوسی میکروپلاستیک هستند.

با در نظر گرفتن این‌که تمیز کردن خانه پس از یک انفجار اکلیلی چقدر دشوار است، تصور این‌که دنیای پر از اکلیل ما چه آشوبی در اقیانوس‌ها به پا می‌کند، دشوار نیست. متخصصان محیط زیست می‌گویند که حتی اکلیل میکروسکوپی و سایر میکروپلاستیک‌های موجود در پاک‌کننده‌ها و خمیردندان‌ها قدرت تغییر دادن اکوسیستم‌ها را دارند. ذرات اکلیل همچنین در غذاهای دریایی که می‌خوریم یافت شده‌اند، که یادآوری خوبی است از این‌که هر کاری که با زمین انجام می‌دهیم، در نهایت به خودمان برمی‌گردد.

جشنواره‌های موسیقی بریتانیا اکلیل را ممنوع کرده‌اند و فروشگاه‌های محبوب متعهد شده‌اند که آن را با گزینه‌های ایمن‌تر جایگزین کنند. در ایالات متحده، قانون آب‌های بدون میکروبی را در سال 2015 تصویب کردند، که لوازم آرایشی حاوی انواع خاصی از ریزدانه‌های پلاستیکی را ممنوع می‌کند اما هنوز شامل اکلیل نمی‌شود.

اما نگران نباشید، زیرا خبرهای خوبی نیز وجود دارد. دانشمندان در تلاشند تا از عصارهٔ درخت اکالیپتوس و آلومینیوم، اکلیل دوستدار محیط زیست بسازند. برخی برندهای آرایشی در حال ساخت یک اکلیل زیست تخریب‌پذیر هستند و برخی از تولیدکنندگان اکلیل می‌خواهند اکلیل گیاهی بسازند که در خاک و آب دریا راحت‌تر تجزیه می‌شود.

اما چرا این همه سروصدا برای اکلیل به پا شده است؟ مطالعات نشان می‌دهد که انسان‌ها ذاتاً به دنبال چیزهای درخشان و براق هستند. یک نظریهٔ تکاملی ادعا می‌کند که عشق ما به چیزهای درخشان و براق ناشی از علاقه‌ای بدوی به آب است. با آموزش و آگاهی بهتر در مورد تأثیرات زیست‌محیطی که ما انسان‌ها داریم، در واقع از موفقیت صنعت اکلیل زیست تخریب‌پذیر حمایت می‌کنیم.

در مورد ایمن‌سازی خانه برای بچه‌ها بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط