راهنمای خرید تب‌سنج یا دماسنج پزشکی: انواع تب‌سنج کودک

راهنمای خرید تب‌سنج یا دماسنج پزشکی: انواع تب‌سنج کودک

تب‌سنج یکی از ابزارهای ضروری کمک‌های اولیه برای والدین است، چون احساس گرمی در پیشانی فرزندتان می‌تواند شما را از وجود یک مشکل آگاه کند. اما چه تب‌سنجی برای کودکتان بخرید؟ در این مطلب با انواع تب‌سنج‌ها آشنا شوید.

تب‌سنج چندمنظوره

تب‌سنج‌‌های چندمنظوره، دمای بدن را با سنسوری که معمولاً در نوک فلزی کوچکی در انتهای این ابزار وجود دارد، می‌خوانند. با این نوع تب‌سنج می‌توانید دمای بدن فرزندتان را به صورت زیرزبانی (دهانی) یا زیر بغلی اندازه بگیرید. این مدل از جمله ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین تب‌سنج‌هاست و نتایج بسیار دقیقی را هم نشان می‌دهد.

فقط یادتان باشد اگر تب‌سنج چندمنظوره دارید، آن را فقط به یک ناحیه، یعنی دهان یا زیر بغل اختصاص دهید تا از انتشار باکتری‌ها جلوگیری کنید. یک تب‌سنج چندمنظوره را می‌توان به شکل‌های دهانی و زیر بغل که در زیر آمده است استفاده کرد.

تب‌سنج‌ زیرزبانی یا دهانی

تب‌سنج‌های زیرزبانی یا دهانی یک تب‌سنج دیجیتال معمولی است برای بچه‌های حداقل چهار ساله که می‌توانند تب‌سنج را در مدت لازم برای کسب نتیجه‌ٔ دقیق زیر زبان خود نگه دارند، مناسب‌تر هستند.

تب‌سنج‌ زیر بغلی

تب‌سنج‌های زیر بغلی یک تب‌سنج دیجیتال معمولی است که درجه حرارت بدن کودک را از طریق اندازه‌گیری دمای زیر بغل کودک نشان می‌دهد. استفاده از آنها ساده، راحت و بی‌خطر است، اما به اندازه تب‌سنج‌های گوشی یا گیجگاهی دقیق نیستند. آنها را می‌توان برای بچه‌ها در هر سنی استفاده کرد.

تب‌سنج پیشانی

تب‌سنج‌های‌ شریان گیجگاهی که به نام تب‌سنج پیشانی نیز شناخته می‌شوند، نوع گران‌تری هستند. آنها برای اندازه‌گیری دمای شریان گیجگاهی از یک اسکنر مادون قرمز استفاده می‌کنند، به این شکل که حرکت دادن تب‌سنج در طول پیشانی دما را نشان می‌دهد. کار با این تب‌سنج‌ها ایمن، راحت و آسان است و اکنون در بسیاری از بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در گذشته، آنها فقط برای کودکان سه ماهه و بزرگ‌تر توصیه می‌شدند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که برای همه‌ٔ سن‌ها دقیق هستند.

تب‌سنج‌ گوشی یا تمپانیک

تب‌سنج‌های داخل گوشی یا تمپانیک، از اشعهٔ مادون قرمز برای اندازه‌گیری دمای داخل کانال گوش کودک استفاده می‌کند. آنها معمولاً سریع و ایمن‌ هستند و ایجاد ناراحتی نمی‌کنند اما کار با این تب‌سنج‌ها می‌تواند کمی سخت‌تر از سایر مدل‌ها باشد، زیرا باید به شکلی دقیقاً درست وارد شوند تا تشخیص دقیق و ثابتی از دمای بدن داشته باشند. همچنین تب‌سنج‌های داخل گوشی برای کودکان زیر شش ماه توصیه نمی‌شوند و اغلب برای کودکان بالاتر از دو سال از آنها استفاده می‌شوند.

تب‌سنج‌ پشت گوشی

تب‌سنج‌های پشت گوشی شبیه به تب‌سنج شریانی گیجگاهی هستند ولی تفاوتشان این است که آنها تشخیص دما را بر اساس شریان کاروتید نزدیک به قسمت فرورفتهٔ پشت گوش انجام می‌دهند. این نوع تب‌سنج از جدیدترین مدل‌ها در دنیا هستند، بنابراین هنوز اطلاعاتی در مورد دقت نتایج آنها وجود ندارد.

تب‌سنج‌ هوشمند یا دیجیتالی

تب‌سنج‌های هوشمند یا دیجیتالی، جدیدترین تب‌سنج‌های بازار هستند. آنها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به موبایل یا سایر دستگاه‌های الکترونیکی متصل می‌شوند. برخی از آنها چسبی پوشیدنی دارند که زیر بغل کودک قرار می‌دهید تا دمای آن را بخواند و به صورت وایرلس به گوشی شما منتقل کند. برخی دیگر شامل تب‌سنجی هستند که دمای دهانی، زیر بغلی یا داخل گوش کودک را اندازه می‌گیرد و به گوشی شما وصل می‌شود یا از وای‌فای برای ارسال داده‌ها استفاده می‌کند. دما را می‌توان در طول یک دوره به صورت پیوسته ردیابی کرد یا به شکل نمودار ثبت کرد. این داده‌ها را می‌توان به راحتی با متخصصان پزشکی یا مراقبان به اشتراک گذاشت.

تب‌سنج‌ پستانکی

تب‌سنج‌های پستانکی، همان‌طور که از نام آنها پیداست، پستانک‌هایی دارای دماسنج توکار هستند. اما بسیاری از پزشکان آنها را توصیه نمی‌کنند، زیرا از سایر انواع تب‌سنج دقت کمتری دارند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط