مراقبت از کودکی که تازه با تکیه به مبلمان و اثاث خانه می‌ایستد

مراقبت از کودکی که تازه با تکیه به مبلمان و اثاث خانه می‌ایستد

ورود کودک شیرخوارتان را به دنیای حرکت و پویایی تبریک می‌گوییم. اما چگونه می‌توانید کودک خود را ایمن نگه دارید و در عین حال به او آزادی جابه‌جایی بدهید؟ در این مطلب با مواردی که نیاز به محافظت بیشتری در سر راه بچه‌ها نوپا در خانه دارند آشنا شوید.

مراقبت از کودک تازه راه افتاده

هنگامی که کودک شما شروع به حرکت با کمک مبلمان خانه کرد، چیزهایی را در خانه کشف می‌کند که قبلاً حتی نمی‌دانستید وجود دارند. او درست جلوی چشم شما به چیزهای بالقوه خطرناک دست می‌زند. برای اطمینان از ایمنی او، پایین بیایید تا در سطح نگاه او قرار بگیرید و ببینید که هنگام ایستادن، حرکت با تکیه به مبلمان یا کاوش‌هایش ممکن است به چه چیزهایی دست یابد. چیزهایی که نیاز به ملاحظهٔ بیشتر شما خواهد داشت اینهاست:

سیم‌های برق آویزان

از قرقره‌ٔ سیم برق و سیم ‌جمع‌کن تلفن برای پیچیدن قسمت‌های شل و اضافی سیم‌ها استفاده کنید. روی پریزها را هم با کاور محافظ بپوشانید.

از خطر برق‌گرفتگی در بچه‌ها آگاه باشید.

سفره‌های رومیزی

در حال حاضر بهتر است که هیچ رومیزی‌ای روی میزها، به خصوص میز آشپزخانه نباشد تا کودکتان از آن برای ایستادن استفاده نکند. به خصوص وقتی ممکن است رومیزی زیر وسایل داغ یا سنگین روی میز باشد. پس یا آن را به شکلی ثابت کنید یا فعلاً آنها را بردارید.

جدول زمانی راه رفتن کودکان را ببینید.

ریسمان و آویزهای پرده‌های کرکره‌ای

تمام ریسمان‌های روی کرکره‌های پنجره را گره بزنید تا بالا بیایند یا پرده کرکره‌ای را فعلاً بردارید.

گوشه‌های تیز 

با نصب محافظ لبه‌ٔ نرم، فرزندتان را از گوشه‌های تیز محافظت کنید. همچنین روی گوشه‌های تیز فایل‌ها، میز تحریر یا میز ناهارخوری محافظ گوشه و لبه‌ٔ نرم نصب کنید.

مبلمان لق یا بی‌ثبات

هر وسیله و اثاث خانهٔ لق، شکسته، خراشیده یا مشکل‌داری را از توی خانه بردارید. چراغ‌ها و آباژورهایی را که امکان افتادن دارند نیز فعلاً بردارید. وسایل سنگینی که با اضافه شدن وزن کودک ممکن است بیفتند ایمن کنید یا آنها را هم بردارید.

سطل زباله

خطر بالقوه‌ٔ هر چیزی را که در سطل زباله می‌ریزید در نظر بگیرید. اگر برای دور انداختن باتری‌ها، داروها، گیره‌های کاغذ یا سایر وسایل خطرناک از سطل زباله استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که سطل دارای در محافظ کودک است.

گل و گیاهان خانگی

در مورد انواع خطرناک گیاهان خانگی اطلاعات کسب کنید و آنها را از دسترس کودک خود دور نگه دارید. 

اختلاف سطح و پله‌ها

اگر در خانه اختلاف سطح یا هر نوع ارتفاع قابل دسترسی کودک، به خصوص پله دارید، باید نکات ایمنی لازم را مثلاً محکم کردن موکت روی پله‌ها را انجام دهید و روی بالا و پایین رفتن کودکتان از این اختلاف سطح یا پله‌ها نظارت داشته باشید.

چک لیست ایمن کردن خانه برای بچه‌ها را ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط