دوچرخه‌سواری ایمن برای بچه‌ها: چطور از حوادث دوچرخه‌سواری کودکتان پیشگیری کنید؟

دوچرخه‌سواری ایمن برای بچه‌ها: چطور از حوادث دوچرخه‌سواری کودکتان پیشگیری کنید؟

دوچرخه‌سواری یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌ها برای بچه‌هاست. اما هنگام دوچرخه‌سواری ممکن است خطرهای احتمالی خاصی هم باشد که با دانستن نکات ایمنی می‌توانید از آنها پیشگیری کنید. در این مطلب با نکات مهمی برای داشتن یک دوچرخه‌سواری بی‌خطر و مفرح برای کودکان آشنا خواهید شد.

نکات ایمنی برای دوچرخه‌سواری کودکان

خیلی از کودکان در تصادفات مربوط به دوچرخه آسیب می‌بینند. دوچرخه بیش از هر کالای مصرفی دیگری غیر از خودرو در صدمات دوران کودکی نقش دارد و بچه‌ها بیشتر از هر ورزش دیگری به خاطر آسیب‌دیدگی‌های ناشی از دوچرخه‌سواری به اورژانس بیمارستان می‌روند. اما بیایید ببینیم چطور از این حوادث تا جای ممکن پیشگیری کنید:

انتخاب دوچرخهٔ مناسب: بچه‌ها اغلب سوار دوچرخه‌هایی می‌شوند که برای آنها خیلی بزرگ یا خیلی کوچک است و این ممکن است کنترل آنها روی دوچرخه را کم کند. بچه‌های کوچک‌تر احتمالاً از نظر تکاملی برای تعویض دنده یا کشیدن ترمز دستی آماده نیستند، بنابراین احتمالاً یک دوچرخهٔ ترمز توپی تک‌سرعته ایمن‌ترین گزینه باشد.

خرید کلاه ایمنی: استفاده از کلاه ایمنی مؤثرترین راه کاهش خطرهای ناشی از حوادث دوچرخه‌سواری است. به یاد داشته باشید که بچه‌ها هر کاری را ببیند همان را انجام می‌دهند و اگر والدین کلاه ایمنی نپوشند، بچه‌ها هم نخواهند پوشید، پس یک کلاه ایمنی با کیفیت بالا بخرید. به دنبال کلاهی با سبد داخلی باشید که روی سر کودک شما کیپ شود. این کلاه‌ راحت‌تر است و در جای درست روی سر باقی می‌ماند. همچنین کلاه ایمنی برای بچه‌هایی که اسکیت، اسکیت‌بورد یا اسکوتر سوار می‌شوند ضروری است. نمونه‌های ارزان‌تر خوب کیپ نمی‌شوند و بچه‌ها می‌توانند آنها را روی سر عقب بدهند و تسمه‌های آن را شل کنند که باعث می‌شود کلاه در طول تصادف کمتر کارآمد باشد یا اصلاً مفید نباشد.

توجه به مسیر ایمن: راه ورودی جلوی خانه‌ها، خیابان‌ها و پارکینگ‌های عمومی می‌تواند خطرناک باشد. بچه‌ها وقتی در حال بازی و تفریح هستند، می‌توانند فراموش کنند که کجا هستند، به ویژه وقتی که با هم از اینجا تا «آن تابلو» مسابقه می‌دهند. پس به مسیری که کودکتان قرار است آنجا دوچرخه‌سواری کند نیز توجه داشته باشید.

گذاشتن کودک روی دوچرخهٔ خودتان: کارشاسان مخالف گذاشتن کودکان در سن کم کودکان زیر یک سال روی دوچرخهٔ افراد بزرگسال، چه در صندلی حمل کودک نصب‌شده روی دوچرخه، چه در تریلر، آغوشی جلو یا آغوشی کوله‌ای هستند. یادتان باشد لرزش، تکان و پرش ممکن است برای کودک زیر یک سال خیلی شدید باشد. کودکان یک تا چهار ساله که گردن آنها برای تحمل کلاه ایمنی به اندازهٔ کافی قوی است می‌توانند در تریلر دوچرخه یا صندلی نصب‌شده در عقب دوچرخه بنشینند. اما باز هم بهتر است از گذاشتن کودکتان وقتی نمی‌تواند خودش سوار دوچرخه شود خودداری کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط