۲۸ ماهگی: بازی‌های موازی

۲۸ ماهگی: بازی‌های موازی

۲۷ ماهگی کودک شما تمام شده است و او طی این هفته‌ها وارد ماه ۲۸ زندگی‌اش خواهد شد. در این مطلب با بخشی از ۲۸ ماهگی کودکتان آشنا شوید.

بازی کردن

برای شما هم حتماً پیش آمده است که با یک یا چند نفر از دوستانتان برای دیدار و بازی بچه‌هایتان در این سن‌ها قرار ملاقاتی تعیین می‌کنید ولی وقتی بچه‌ها آمدند و به سمت اتاق بازی یا وسایل بازی رفتند، اسباب‌بازی‌های مختلفی برمی‌دارند، به تنهایی مشغول بازی می‌شوند و یکدیگر را نادیده می‌گیرند. اما آیا مشکلی وجود دارد؟ آیا کودک شما مشکلی دارد؟ خیر، اصلاً! چون بچه‌ها در این سن به طور معمول به نوعی از رفتار در بازی‌هایشان به نام بازی موازی می‌پردازند. هرچند ممکن است عجیب به نظر برسد اما کاملاً نرمال و از لحاظ تکاملی مفید است.

کودک شما در این سن پیشرفت اجتماعی مهمی کرده است. حالا او از همیشه تنها بازی کردن، یعنی همان کاری که در دوران نوپایی انجام می‌داد، یک مرحله بالاتر آمده است. فرزندتان حالا به کودکان دیگر علاقه‌مند است، چون بچه‌ها حتی وقتی در حین بازی با یکدیگر تعامل نمی‌کنند، از وجود هم آگاه هستند و تفاوت آن با بازی انفرادی کودکتان به اندازه‌ٔ تفاوت بین نشستن در یک سینمای شلوغ با تنها نشستن در خانه و تماشای تلویزیون است.

بازی با کودکان دیگر، حتی اگر بازی موازی باشد، در این سال به طور فزاینده‌ای اهمیت پیدا می‌کند. بچه‌ها اغلب از این نوع بازی برای پیوستن به فعالیت‌هایی که قبل از ورود آنها شروع شده‌ است استفاده می‌کنند. بچه‌های تودار ممکن است مدت بیشتری در این مرحله بمانند که این هم مشکلی ندارد.

برای تقویت اعتمادبه‌نفس او گروه بازی را کوچک و آشنا نگه دارید، یعنی فقط از یک یا دو کودک که فرزندتان از قبل آنها را می‌شناسد دعوت کنید. هنگامی که فرزندتان آمادگی پیدا کند، خواهید دید که در فعالیت‌های مشترک بیشتری شرکت می‌کند. افزایش مهارت‌های زبانی و تخیل روزافزون او در این تغییر نقش دارد.

نکتهٔ والدین: یک تخت بزرگ‌تر

اگر قبلاً اتفاق نیفتاده باشد، احتمالاً به زودی کشف می‌کنید که کودکتان خودش را از تخت کوچکش بیرون می‌اندازد. این نشانه‌ٔ آن است که وقتش رسیده تا راهکار جدید و ایمن‌تری برای خواب او پیدا کنید.

برخی والدین تشک تخت را روی زمین می‌گذارند و تخت کوچک را برمی‌دارند. برخی دیگر از این فرصت برای انتقال کودک به تخت بزرگ‌تر استفاده می‌کنند. برای اینکه این جابه‌جایی را برای کودک راحت‌تر کنید، می‌توانید ابتدا چند روز او را در طول چرت‌های روزانه‌اش در تخت بزرگ بگذارید و بعد انتقال کامل خواب شبانه را انجام دهید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط