۳۶ ماهگی: دروغ گفتن‌ها

در ۳۶ ماهگی کودکان چه می‌گذرد؟ در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی فرزند خود در ۳۶ ماهگی آشنا شوید.

آیا کودک واقعاً دروغ می‌گوید؟

برای کودکان خردسال مرز بین خیال و واقعیت تار و مبهم است و این می‌تواند گرایش آنها به دروغ گفتن را توضیح دهد. گاهی قصد فرزندتان این نیست که شما را فریب دهد، بلکه می‌خواهد چیزی را بگوید که شما را خوشحال می‌کند، حتی اگر حقیقت نداشته باشد. اگر گفتن حقیقت را برای او آسان‌تر کنید کمکش می‌کنید که از دروغ‌های کوچک پرهیز کند.

برای مثال، اگر او نقاشی کشیدن روی دیوار را انکار می‌کند، با آرامش به او کمک کنید تا آن را پاک کند و اشاره کنید که مدادشمعی برای کتاب‌های رنگ‌آمیزی روی کاغذ است. گاهی هم استفاده از طنز نیز می‌تواند پاسخ مفیدی باشد. اگر وانمود کنید که آن دستان ساختگی را باور کرده‌اید و خودتان شاخ و برگ بیشتری به آن بدهید، فرزندتان احتمالاً متوجه نامعقولی داستانش می‌شود.

گاهی هم دروغ‌های بچه‌های دو ساله از تخیل فعال آنها سرچشمه می‌گیرد. آنها باور می‌کنند که برخی از چیزهایی که خیال کرده‌اند واقعاً اتفاق افتاده‌اند. مثلاً شاید واقعاً این پیشی بوده که همهٔ لباس‌ها را روی زمین پخش کرده است!

گاهی اوقات آنچه یک دروغ به نظر می‌رسد، فقط فراموشی محض است. مثلاً شما می‌پرسید: «تو انگشتت رو توی خامهٔ کیکزدی؟» و اگر این کارش مثلاً در طول یک روز شلوغ اتفاق افتاده باشد، ممکن است واقعاً مطمئن نباشد که آیا او این کار را کرده است یا خواهر بزرگش و تصمیم بگیرد که بگوید: «نه!»

در مورد دلایل دروغگویی کودکان و برخورد با دروغ گفتن بچه‌ها بیشتر بدانید.

نکتهٔ والدین: می‌شه اینو بخریم؟

اگر در سال قبل یا ماه‌های قبلی فرزندتان راضی می‌شد که در چرخ خرید مواد غذایی بنشیند و ساکت و بی‌صدا به رنگ‌ کالاهای قفسه‌های خرید فروشگاه‌ها خیره شود، حالا اتفاقی که می‌افتد و چیزهایی که می‌شنوید ممکن است این باشد: «من اونو می‌خوام!» یا «می‌شه اینو بخریم؟»

در چنین مواقعی از نه گفتن نترسید، چون این اتفاق زیاد و هر بار می‌افتد و شما نمی‌توانید و نباید تمام فروشگاه را برای کودکتان بخرید. پس تمرکز خود را روی خرید چیزهایی که در نظر داشتید بگذارید و تسلیم التماس و ناله نشوید، مگر اینکه بخواهید تا آخر عمر با این عادت‌ها زندگی کنید. یادتان باشد که تجربه‌ کردن بجا و درست احساس سرخوردگی به کودکان امکان می‌دهد صبر و خودکنترلی را بیاموزد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط