هفتهٔ سوم ماه هفتم بعد از زایمان

در این هفته شما وارد سومین هفته از ماه هفتم بعد از زایمان خود خواهید شد. در این مطلب نیز می‌توانید با مواردی از وضعیت هفتگی زندگی یک تازه‌مادر و همچنین چگونگی رشد کودک در هفتهٔ سوم از ماه هفتم بعد از تولدش آشنا شوید.

زندگی و احساسات مادر

شما چقدر از زمان روزتان را به خود اختصاص می‌دهید؟ برای بسیاری از تازه‌مادرها، آخرین اولویت در فهرست کارهای روزانه، مراقبت از خودشان است و معمولاً مراقبت از کودک، مسئولیت‌های شغلی و اداره‌ و مدیریت خانواده در اولویت قرار می‌گیرد، اما اولویت دادن به خودتان اهمیت زیادی دارد، زیرا اگر این کار را نکنید، انجام بقیهٔ کارهای فهرست شما سخت‌تر خواهد شد. به عبارت دیگر، این کار شبیه تلاش برای روشن کردن خودرویی است که بنزین ندارد.

از آنجا که شما نمی‌توانید ساعت‌های روز را بیشتر کنید، پس سعی کنید از همین ساعت‌هایی که دارید زمانی را برای خودتان خالی کنید. از خودتان بپرسید که چه کارهایی را می‌توانید کنار بگذارید یا کوتاه کنید؟ مثلاً استانداردهای قبلی‌تان در مورد تمیزی خانه را کنار بگذارید و در این مورد سخت نگیرید یا اینکه به طریقی، دقایقی از وقت فعالیت‌های دیگر را صرفه‌جویی کنید. اگر نیاز دارید، از درخواست کمک از دیگران خجالت نکشید و پیشنهاد دیگران برای کمک را راحت‌تر بپذیرید.

انجام کارها با مشارکت همسرتان هم واقعاً می‌تواند فشار روی شما را کم کند. دورهٔ مراقبت از کودک شیرخوار شما بهترین زمان برای تقسیم کردن کارهای خانه با همسرتان است. برنامه‌ریزی کنید که فعالیت یا تفریحی را که تنها به خودتان مربوط است به طور منظم انجام دهید. برای مثال، یک کلاس ورزش یا قرار منظم با دوستان برای رستوران یا کافه رفتن هر دو هفته یک بار.

سپس تلاش کنید که از هر وقت آزادی که پیدا می‌کنید بیشترین بهره را ببرید. مثلاً فهرستی از فعالیت‌های مورد علاقهٔ خود مثل مطالعه، بافندگی، وبلاگ‌نویسی یا هرچه دوست دارید تهیه کنید و آنها را در زمان‌های آزادی که پیدا می‌کنید بگنجانید. همچنین شما می‌توانید با والدین دیگر صحبت کنید تا ببنید آنها برای صرفه‌جویی در وقت و ساده‌تر کردن زندگی خود چه می‌کنند.

رشد و زندگی کودک

به زودی کودک شما با قاپیدن قاشقی که با آن به او غذا می‌دهید یا با برداشتن غذا از بشقاب شما نشان می‌دهد که آمادهٔ غذاهای انگشتی یا لقمه‌ای است. کودک شما ممکن است اشتهای خوبی داشته باشد اما دندان زیادی ندارد، بنابراین با غذاهایی شروع کنید که او بتواند با لثه بجود یا به راحتی در دهانش حل شود.

غلات صبحانه یا تکه‌های کوچک موز، آووکادو، انبه یا پنیر نرم را برای شروع امتحان کنید. هرچه کودک بیشتر رشد می‌کند، شما قادر خواهید بود به او لقمه‌های کوچکی از هر آنچه خودتان می‌خورید بدهید. برای کاهش خطر خفگی نیز لازم است در حین غذا خوردن او را در حالت نشسته در یک صندلی پایه‌بلند قرار دهید و نه تکیه‌داده در یک صندلی ماشین یا انواع مختلف تاب و کالسکهٔ کودک.

اما گاهی با تمام مراقبت‌هایی که شما انجام می‌دهید و گرچه به احتمال زیاد کودک شما دوران شیرخوارگی‌اش را بدون نیاز به مراجعه به مرکز اورژانس سپری خواهد کرد، اما به هرحال بهتر است که آماده باشید. از جمله دلایلی که کودک ممکن است به توجه فوری پزشکی نیاز پیدا کند، واکنش آلرژیک شدید، انسداد روده یا حملهٔ جدی آسم است. همچنین، هرچه کودک شما کنجکاوتر و پرتحرک‌تر می‌شود، این احتمال وجود دارد که چیزی را ببلعد یا استنشاق کند یا بیفتد و دچار ضربه به سر یا جراحتی شود که نیاز به بخیه دارد.

اگر کودک شما به هر دلیلی مشکل تنفسی دارد یا دچار شوک آنافیلاکسی شود یا اگر به نظر می‌رسد پس از زمین خوردن، سست و بی‌حال است یا سر او به جای برآمدگی دچار فرورفتگی شده است، با شمارهٔ اورژانس تماس بگیرید. برای بیشتر موارد کمتر اضطراری دیگر نیز می‌توانید ابتدا با پزشک کودک تماس بگیرید. با این حال اگر مطمئن نیستید، در بردن کودک به مرکز اورژانس تردید نکنید.

همچنین قبل از اینکه یک موقعیت اضطراری رخ دهد، بدانید که نزدیک‌ترین مرکز اورژانس به شما کجاست و باید از چه مسیری به آنجا بروید. کارکنان اورژانس از شما می‌خواهند فرم‌هایی را پر کنید، پس بهتر است همیشه دفترچهٔ بیمه و شماره تلفن پزشک کودکتان را دم دست داشته باشید. هنگام بردن کودک نیز به او نشان دهید که شما آرام هستید و همه چیز را تحت کنترل دارید، حتی اگر واقعاً این احساس را ندارید. تسلی فیزیکی کودک، مثل در آغوش گرفتن هم مهم است، اما در این کار افراط نکنید. کودک شما ممکن است تنها به کمی قوت قلب نیاز داشته باشد و توجه بیشتر از حد می‌تواند او را مضطرب کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید