آرایش ناخن‌ها در دوران بارداری

آرایش ناخن‌ها در دوران بارداری

آرایش ناخن‌ها در طول دوران بارداری می‌تواند احساس خوبی به زنان باردار بدهد. مانیکور، پدیکور و لاک زدن با رعایت موارد ایمنی خطری برای شما و جنین در دوران بارداری نخواهد داشت. با دانستن نکته‌هایی دربارۀ آرایش ناخن‌ها در دوران بارداری، می‌توانید بهتر از آنها مراقبت کنید. در این مطلب با نکاتی در مورد مانیکور و پدیکور، همچنین لاک زدن و کاشت ناخن در دوران بارداری آشنا خواهید شد.

مانیکور و پدیکور

مانیکور و پدیکور در واقع آرایش ناخن‌های دست، پا، از بین بردن پوست‌های مردۀ ناخن و ماساژ است. اگر این کار را در سالن‌های آرایشی انجام می‌دهید، حتماً باید وسایل سالن استریل شده باشد، در این صورت انجام آن خطری برای مادر و جنین ندارد. برای همۀ افرادی که مانیکور و پدیکور انجام می‌دهند، در صورت استفاده از وسایل استریل‌نشده، خطر ابتلا به عفونت‌هایی مانند هپاتیت وجود دارد که این عفونت‌ها در زمان بارداری می‌تواند سلامت کودک را تهدید کند.

پس اگر قصد پدیکور و مانیکور در آرایشگاه و سالن‌های آرایشی را دارید، مطمئن شوید که ناخن‌گیرها و سایر وسایل به خوبی ضدعفونی یا استریل شده است. سوهان‌های غیرفلزی، بافرها و چسب‌های یک بارمصرف نیز نباید دوباره مورد استفاده قرار گیرند. تشت یا وان‌های کوچک پدیکور باید به خوبی تمیز شده باشد. سعی کنید سالنی که انتخاب می‌کنید و شخصی که روی ناخن شما کار می‌کند، مجوز بهداشت داشته باشند. همچنین همراه بردن وسایل مانیکور و پدیکور شخصی به سالن‌های آرایش، شاید بهترین کار برای اطمینان از تمیزی آنها باشد. بهتر است فردی که قرار است پدیکور یا مانیکور انجام دهد، از دستکش یک بار مصرف نو استفاده کند.

اگر به محل رویش ناخن‌ها نگاه کنید، متوجه می‌شوید که در قسمت هلالی سفید پایین آنها، پوستتان کمی روی ناخن آمده است. این پوست در مانیکور برداشته می‌شود که در بارداری می‌تواند مشکل‌ساز شود. از مانیکورکار بخواهید که قسمت پایین ناخن‌هایتان را سوهان نزد. هرچند به نظر نمی‌رسد، اما برداشتن پوست پایین آن، ناخن شما را مستعد عفونت‌های قارچی و باکتریایی می‌کند. شواهد چندانی مبنی بر خطرناک بودن تماس مقطعی با بخارها و مواد شیمیایی موجود در سالن‌های مانیکور در دوران بارداری وجود ندارد، اما به دلیل حساس بودن حس بویایی زنان در این دوران، ممکن است برخی مادران دچار حالت تهوع شوند که با وجود تهویۀ مناسب هوای اتاق رفع خواهد شد.

لاک زدن ناخن‌ها

لاک زدن ناخن‌های دست و پا در دوران بارداری می‌تواند به مادر باردار حس زیبایی مطلوبی بدهد. استفادۀ معمول از لاک، لاک‌پاکن‌ها یا استون در دوران بارداری خطری ندارد، اما بهتر است برای جلوگیری از تنفس بخار ناشی از لاک و استون هنگام لاک زدن در خانه، مطمئن باشید که در و پنجره‌ها باز است و گردش هوای کافی وجود دارد. همچنین در آرایشگاه دقت کنید که تهویۀ مناسبی وجود داشته باشد. مواد موجود در لاک مانند تولوئن و فرمالدهید، اگر در حجم زیاد و مداوم استنشاق شود، ممکن است خطرهایی را برای مادر و جنین به دنبال داشته باشد، هرچند استنشاق کم آن مشکلی را به وجود نخواهد آورد. همچنین استفاده از استون برای پاک کردن لاک از روی ناخن‌ها نیز خطری را برای کودک شما ایجاد نمی‌کند. در هر صورت بهتر است هنگام استفاده از استون یا لاک در مکانی باشید که گردش هوای آزاد وجود دارد و از استنشاق بخارهای حاصل از آن پرهیز کنید.

کاشت ناخن و ناخن مصنوعی

روش‌هایی مانند کاشت ناخن یا استفاده از ناخن مصنوعی برای استحکام و زیبایی ناخن‌ها وجود دارد. شما نیز ممکن است در دوران بارداری تمایل داشته باشید که از ناخن مصنوعی یا کاشت ناخن استفاده کنید. ناخن مصنوعی معمولاً به صورت یک قطعۀ پلیمری شبیه به ناخن است که با چسب مخصوصی روی ناخن چسبیده می‌شود. این نوع ناخن‌ها موقتی است و معمولاً تأثیری در استحکام ناخن‌ها ندارد. اما در روش دیگر ممکن است از ژل ناخن یا ناخن‌های آکریلیک استفاده کنید. درصورتی‌که نکته‌های ایمنی را رعایت کنید، استفاده از همۀ این روش‌ها در دوران بارداری خطری ایجاد نمی‌کند.

برای ژل ناخن، آرایشگر با استفاده از ماده‌ای مانند لاک که بعد از زیرسازی ناخن روی آن می‌زند و در زیر لامپ uv خشک می‌شود، به استحکام ناخن‌ها کمک می‌کند. باید توجه کنید که برخی از لاک‌های ژلیش حاوی ماده‌ای به نام mma یا مونومر متیل متاکریلات است که در دوران بارداری می‌تواند خطرناک باشد. برخی از آرایشگاه‌ها برای صرفه‌جویی در هزینه ممکن است از این نوع لاک استفاده کنند. بهتر است قبل از شروع، این موضوع را با آرایشگر مطرح کنید و بدانید که چه نوعی از لاک قرار است روی ناخن شما قرار گیرد. در روش آکریلیک در کاشت و ساختن ناخن مصنوعی، بعد از ایجاد زیرسازی با استفاده از یک مونومر مایع و پودر پلیمر برای استحکام و شکل دادن به ناخن استفاده می‌شود. در این روش مواد روی ناخن در معرض هوا خشک خواهد شد. استفاده از این روش نیز در دوران بارداری مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند، اگرچه برخی از زنان ممکن است به این مواد حساسیت داشته باشند.

در هر صورت اگر قصد کاشت ناخن یا گذاشتن ناخن مصنوعی را دارید، نباید به مدت زیاد در معرض استنشاق مواد شیمیایی مورد استفاده در این روش‌ها قرار بگیرید. همچنین بهتر است از آرایشگر خود بخواهید که از مواد ضدقارچ برای زیر کاشت ناخن شما استفاده کند تا از هر گونه عفونت قارچی جلوگیری شود. بزرگ‌ترین مشکلی که ممکن است هنگام قرار دادن یا کاشت ناخن با آن مواجه شوید، عفونت قارچی در زیر ناخن کاشت‌شده به علت هوا گرفتن است، پس بهتر است قبل از کاشتن ناخن حتماً به آرایشگر خود این موضوع را تذکر بدهید و در صورت ایجاد هوا در زیر ناخن بعد از کاشت، حتماً برای رفع مشکل یا برداشتن ناخن کاشته‌شده به آرایشگاه مراجعه کنید.

توجه داشته باشید که اگر ناخن‌های خودتان طبیعی و سالم هستند و کاشت ناخن صرفاً برایتان جنبۀ تزئینی دارد، بهتر است از کاشت ناخن خودداری کنید. در دوران بارداری احتمال واکنش‌های حساسیتی بیشتر می‌شود. بروز یک حساسیت ممکن است نیازمند درمان دارویی باشد و گاهی درمان دارویی به دلیل محدودیت مصرف دارو در بارداری مشکل‌تر است. پس توصیه می‌شود کاشت ناخن را به بعد از بارداری موکول کنید و برای ایجاد تنوع فقط ناخن‌هایتان را لاک بزنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط