مصرف نوشیدنی‌ها و مایعات

مصرف نوشیدنی‌ها و مایعات

نوشیدنی‌ها از منابع اصلی دریافت آب و مواد مغذی است که در دوران بارداری بیش از پیش به آنها احتیاج دارید. مادران باردار باید در دوران بارداری توجه بیشتری به چگونگی مصرف نوشیدنی‌ها داشته باشند. برخی از نوشیدنی‌ها در دوران بارداری ممکن است خطرهایی برای شما داشته باشد. در این مطلب می‌توانید با نوشیدنی‌های مفید و نکاتی برای مصرف آنها در دوران بارداری آشنا شوید.

آب آشامیدنی

در دوران بارداری بدن شما به آب بیشتری نیاز دارد، بنابراین باید بیشتر از قبل آب بنوشید. اگر در روزهای گرم، فعالیت خارج از خانه انجام می‌دهید، باید مرتب آب بنوشید. عرق کردن و تکرر ادرار باعث می‌شود در طول روز آب زیادی از دست بدهید و لازم است که آب از دست رفته را جایگزین کنید. از دست دادن آب بدن در دوران بارداری می‌تواند خطرهای جدی برای شما و جنین در پی داشته باشد.

باید توجه داشته باشید آبی که می‌نوشید حتماً سالم و تمیز باشد. اگر جایی زندگی می‌کنید که از سلامت آب آن منطقه اطمینان ندارید، از آب‌های بسته‌بندی استفاده کنید که مجوز وزارت بهداشت روی آنها درج شده است. بهطورکلی بهتر است در دوران بارداری از آبهای بسته‌بندی و دستگاه تصفیه‌ی آب استفاده کنید. اگر به آب بستهبندی دسترسی ندارید، سعی کنید آب را بجوشانید و بعد مصرف کنید. جوشاندن آب می‌تواند باکتری‌های احتمالی موجود در آن را از بین ببرد.

شیر

کلسیم از جمله موادی است که زنان باردار حتماً باید در دوران بارداری دریافت کنند. جنین برای رشد استخوان‌های خود به کلسیم احتیاج دارد و اگر در بدن مادر کلسیم کافی برای این نیاز او وجود نداشته باشد، از ذخیرۀ کلسیم مادر استفاده می‌کند و این امر باعث ایجاد مشکل‌هایی برای مادر خواهد شد. مصرف روزانۀ شیر همراه با مواد لبنی دیگری مثل ماست، می‌تواند میزان کلسیم مورد نیاز شما را در بارداری تأمین کند.

نکتۀ بسیار مهم این است که شیر و سایر نوشیدنی‌های لبنی مثل دوغی که مصرف می‌کنید، باید حتماً پاستوریزه باشد. این باور غلط که شیر محلی یا غیرپاستوریزه، ارزش غذایی بیشتری دارد، درست نیست. شیر محلی و غیرپاستوریزه ممکن است آلوده به باکتری‌هایی باشد که منجر به عفونت مادر یا انتقال عفونت به جنین شود، بنابراین بهتر است شیر را فقط به صورت پاستوریزه مصرف کنید. اگر به شیر حساسیت دارید یا هضم آن برای شما مشکل است، با پزشک خود صحبت کنید.

برای هضم بهتر شیر نباید به آن شکر یا شکلات اضافه کنید. این مواد کمکی به هضم نمی‌کنند و فقط ممکن است مزۀ شیر را برایتان دلچسب کند. در صورت حساسیت به شیر، شیر بدون لاکتوز می‌تواند جایگزین مناسبی باشد. همچنین برای وزن‌گیری مناسب در صورت داشتن کمی اضافه وزن، بهتر است هنگام خرید، شیر کم‌چرب را انتخاب کنید.

آب‌میوه‌ها

آب‌میوهٔ طبیعی و تازه نه تنها مقداری از نیاز شما به آب را تأمین می‌کند، بلکه سرشار از ویتامین‌های مورد نیاز بدن شماست. اگر آب‌میوه را در منزل درست می‌کنید، میوه‌ها را از قبل، خوب بشویید، حتی شستن میوه‌هایی مثل پرتقال و لیمو هم ضروری است. در دوران بارداری برای حفظ سلامت خود، بهتر است آب‌میوۀ پاستوریزه تهیه کنید و به آب‌میوه فروشی‌های کنار خیابان اطمینان نکنید.

همچنین بهتر است آب‌میوهٔ آماده مصرف نکنید اما اگر به هر دلیلی خواستید از بیرون آب‌میوه بخرید، توجه کنید که بین نوشیدنی میوه‌ای، نکتار و آب‌میوهٔ طبیعی تفاوت وجود دارد. نوشیدنی‌های میوه‌ای معمولاً درصد بسیار کمی از میوۀ طبیعی، ولی نکتار‌ها درصد بیشتری از میوۀ طبیعی دارند.

هندوانه، طالبی یا خربزه هم گزینه‌هایی خوبی برای یک آب‌میوۀ خنک تابستانی است که اگر تازه هم باشد، مواد مغذی زیادی به بدن شما می‌دهد. لازم است قبل از نصف کردن آنها با چاقو، میوه‌ها را خوب بشویید. آب سبزیجات نیز می‌تواند انتخاب خوبی برای دریافت مواد مغذی باشد. می‌توانید برای روزهای گرم تابستان خودتان را به یک آبهویج بستنی خانگی مهمان کنید یا یک لیوان آب کرفس بنوشید اما نوشیدن آبزرشک به هیچ عنوان در دوران بارداری توصیه نمی‌شود.

چای و قهوه

به میزان نوشیدن چای در دوران بارداری باید بیشتر از قبل توجه کرد. چای علاوه براینکه حاوی مقداری تئین یا همان کافئین است، باعث تحریک معده و ترش کردن می‌‌‌شود. همچنین مصرف چای بعد از غذا می‌تواند در جذب آهن اختلال ایجاد کند.

قهوه هم حاوی کافئین است که مقدار زیاد آن می‌تواند خطرهایی را برای جنین به دنبال داشته باشد. به‌طورکلی شما می‌توانید میزان مصرف قهوه یا چای خود را تا حد امکان کم کنید. همچنین می‌توانید از قهوه‌های کافئین‌زدایی‌شده در دوران بارداری استفاده کنید.

برای اطلاع دقیق، مطلب مادرشو دربارهٔ مصرف کافئین در بارداری را بخوانید.

سایر نوشیدنی‌ها

نوشابه‌های پرتقالی، کوکا یا سون‌آپ ممکن است حاوی مقادیری کافئین باشد که مصرف آن در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. همچنین این نوشیدنی‌ها مقدار زیادی قند یا شیرین‌کننده‌های مصنوعی دارند که کالری بسیار زیادی دارد. نوشابه‌ها مفید نیستند و ارزش غذایی زیادی نیز ندارند. به همین علت، لازم است مصرف نوشابه در دوران بارداری محدود شود. همچنین مصرف نوشیدنی‌های الکلی در دوران بارداری می‌تواند اثرهای خیلی بدی بر سلامت جنین داشته باشد.

مصرف الکل در سه ماهۀ اول، احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهد. همچنین نوشیدن الکل در طول بارداری ممکن است باعث به دنیا آمدن نوزاد نارس یا به دنیا آمدن جنین مرده شود. مصرف هیچ مقداری از الکل در طول بارداری مجاز نیست. همچنین در مورد مصرف دمنوش‌های گیاهی در دوران بارداری باید با پزشک خود مشورت کنید. برخی از دمنوش‌های گیاهی خاصیت دارویی دارد و می‌تواند اثر بسیار بدی در بارداری داشته باشد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط