نگهداری از کودک توسط خویشاوندان و اطرافیان

نگهداری از کودک توسط  خویشاوندان و اطرافیان

مراقبت خویشاوندی توسط یکی از اقوام مورد اعتماد و آگاه به دانش روز در مورد مراقبت از کودکان یا یکی از اعضای خانوادهٔ شما و همسرتان یکی از گزینه‌های نگهداری از کودک است. در این نوع از مراقبت یک خویشاوند مثل مادر، مادربزرگ، خواهر، خاله یا عمهٔ شما یا کودکتان از فرزندتان در خانهٔ شما یا خانهٔ خودش مراقبت می‌کند. مراقبت خویشاوندان اولین شکل خدمات مراقبتی از کودکان در گذشته بوده و هنوز هم در میان بسیاری از والدین محبوب است. غیر از مراقبت توسط اقوام، دوستان قابل اعتماد و صمیمی شما نیز ممکن است از نگه داشتن فرزندتان استقبال کنند. در این مطلب می‌توانید با نگهداری خویشاوندان و اطرافیان از کودکان و مزایا و معایب آن آشنا شوید.

مراقبت خویشاوندی

مراقبت خویشاوندان از کودک نیز مزایای خود را دارد. برای مثال، شما معمولاً می‌توانید مطمئن باشید که خویشاوندتان صلاح و آسایش کودکتان را می‌خواهد. برخی از مادران معتقدند که سپردن کودک به یکی از اقوام بهتر از سپردن کودک به غریبه‌هاست. اما مراقبت خویشاوندان معایبی نیز دارد. به عنوان مثال هر شکلی از درخواست‌های شما می‌تواند نوعی دستور دادن به نظر بیاید. مثلاً گفتن این موضوع به مادرتان که چطور از نوه‌اش مراقبت کند می‌تواند دشوار باشد.

شاید این شیوه برای افرادی که ارتباط خوبی با اقوامشان دارند و اقوامشان برنامهٔ زمانی انعطاف‌پذیری دارند و مایل به کمک هستند مناسب‌تر باشد. برای مثال، اگر خواهرتان با اکراه می‌پذیرد که از کودکتان مراقبت کند، احتمالاً بهتر است که به دنبال گزینهٔ دیگری مثل مهدکودک یا پرستار بچه باشید. همچنین باید آمادگی این را داشته باشید که از ابتدا یک ارتباط کارفرمایی کارمندی ولی صمیمی و بادرایت با خویشاوندتان ایجاد کنید. بنابراین اگر این کار برایتان راحت نیست، احتمالاً بهتر است به دنبال برنامهٔ دیگری برای مراقبت از کودکتان بگردید.

نظر کارشناسان در مورد مراقبت خویشاوندی

پژوهش‌های بسیار کمی در مورد مراقبت خویشاوندان از کودک انجام شده است و کارشناسان خیلی کم دربارهٔ این موضوع مطالعه کرده‌اند اما بیشتر کارشناسان توافق دارند که داشتن یک مراقب دلسوز و حواس‌جمع برای رشد کودک بهتر از هر چیزی است که مراقبت خویشاوندان اغلب می‌تواند این ویژگی را دارا باشد. به‌طورکلی نیز پژوهش‌هایی که توسط مؤسسه‌های سلامت کودک و توسعهٔ انسانی انجام شده است فقط روی اهمیت کیفیت مراقبت از کودک با صرف نظر کردن از نوع آن تأکید دارند.

نکات و سؤالات اصلی دربارهٔ مراقبت خویشاوندان

اگر شما هم قصد دارید کودکتان را برای مراقبت و نگهداری نزد یکی از اقوام یا خانواده بگذارید، بهتر است برنامه‌ریزی داشته باشید و نکات مهمی را در این زمینه بررسی کنید. اگر خویشاوندی دارید که ارزش‌های شخصی و فلسفهٔ کودک‌پروری او با شما یکی است و دوست دارد از کودکتان مراقبت کند و توانایی آن را نیز دارد، خودتان را خوش‌شانس بدانید. اگر شما و خویشاوندتان با ارتباط سالمی شروع کنید و در حفظ این ارتباط سالم، مراقبت‌های ضروری به خرج دهید، احتمالاً این شیوهٔ مراقبتی بیشتر از هر گزینهٔ دیگری برای کودکتان عشق و امنیت فراهم می‌کند. برخی از سؤالات دیگری که باید به آنها توجه کنید می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط