ویژگی‌های یک پیش‌دبستانی بد

ویژگی‌های یک پیش‌دبستانی بد

شروع پیش‌دبستانی رویداد مهمی برای کودکان است؛ در واقع اولین قدم بزرگ در جهت دور شدن از کودکی است، پس هنگام انتخاب پیش‌دبستانی سخت‌پسند باشید. در این مطلب با نشانه‌های یک پیش‌دبستانی بد آشنا شوید تا انتخاب بهتری داشته باشید.

یک پیش‌دبستانی بد

جست‌وجوی خود را برای یافتن یک پیش‌دبستانی خوب حداقل چند ماه قبل از رسیدن فرزندتان به سن پیش‌دبستانی شروع کنید. در حین جست‌وجو هم به علائم هشداردهندهٔ فهرست‌شده در زیر توجه کنید. اگر در مدرسه‌ای که در نظر دارید، یکی از این علائم را دیدید، همچنان به جست‌وجو ادامه دهید:

امتیاز متوسط از سوی والدین

در قضاوت یک پیش‌دبستانی بر اساس آنچه از والدین دیگر شنیده‌اید تردید نکنید. در این مورد، اطلاعات دهان به دهان می‌تواند منبع مهمی باشد.

البته، سعی کنید تا زمانی که خودتان پیش‌دبستانی را نبینید، نظر قطعی در مورد آن پیدا نکنید، چون والدین ناراضی ممکن است صرفاً یک تجربهٔ منفی از پیش‌دبستانی داشته باشند یا به خاطر تضاد شخصیتی با مدیر پیش‌دبستانی از آنجا بدشان آمده باشد.

به برداشت‌های اولیهٔ خود بیش از دیگران اعتماد کنید. پس از بازدید، اگر حتی اندکی نسبت به گذاشتن فرزندتان در آنجا بی‌میل هستید، احتمالاً باید به دنبال مدرسه دیگری باشید.

جمع‌بندی: اگر نظر منفی در مورد پیش‌دبستانی پیدا کرید، به جست‌وجو ادامه دهید.

ویژگی‌های یک پیش‌دبستان خوب را به شکل دقیق و کامل بدانید.

قوانین سست و متزلزل

قوانین و مقررات برای هر نهادی اهمیت دارد. پیش‌دبستانی‌هایی که دستورالعمل‌های مشخصی برای همه چیز از ساعت کار گرفته تا نحوهٔ رسیدگی به شرایط اضطراری مشخص نکرده‌اند، احتمالاً مشکلات سازمانی دیگری نیز دارند.

به همین ترتیب، پیش‌دبستانی‌هایی که سیاست سهل‌انگارانه‌ای در مورد کودک بیمار ندارند، باید از فهرست شما خط بخورند. اگر کودکان و کارکنانی که دچار تب یا آنفلوانزا می‌شوند مجبور نباشند حداقل 24 ساعت در خانه بمانند، احتمال ابتلای فرزند شما به هر بیماری کوچکی که شیوع می‌یابد، بسیار بیشتر است.

پیش‌دبستانی باید کارکنان و کودکان را ملزم به انجام واکسیناسیون به‌موقع و چک‌آپ منظم کند. این قانون، علامت خوبی از آن است که آنها تا چه اندازه دغدغه‌های سلامت و بهداشت را جدی می‌گیرند.

پیش‌دبستانی‌هایی که اجازه بازدید والدین بدون اطلاع قبلی را نمی‌دهند، ممکن است چیزی برای پنهان کردن داشته باشند. اگر با سیاست درهای بسته مواجه شدید، به جست‌وجو ادامه دهید.

جمع‌بندی: اگر قوانین مدرسه‌ سست و متزلزل است و سازماندهی خوبی ندارد، مناسب شما نیست.

برنامهٔ درسی سؤال‌برانگیز

پیش‌دبستانی‌هایی را که برنامهٔ روزانه ندارند یا برنامه‌ای ایستا و ثابت و بدون چالش ارائه می‌دهند، کنار بگذارید. کودکان به تنوع، تغییر و فرصتی برای رشد نیاز دارند. اگر پیش‌دبستانی فعالیت‌های سازمان‌یافته و متناسب با سن را که مرتباً تغییر می‌کنند ارائه نمی‌دهد، یا اگر تلویزیون و مانیتورها بخش بزرگی از دستور کار روزانه هستند، به جست‌وجو ادامه دهید.

معلمی که وقت خود را صرف کتاب خواندن برای بچه‌ها، تشویق بازی‌های خلاقانه و فعالیت‌های مختلف نمی‌کند، نیازهای رشدی کودک شما را برآورده نمی‌کند. اما این هم مهم است که پیش‌دبستانی را فقط بر اساس تعداد اعداد و حروفی که فرزندتان یاد می‌گیرد ارزیابی نکنید، چون کودکان پیش‌دبستانی برای یک برنامهٔ تحصیلی سختگیرانه آماده نیستند. پس حد تعادل را در نظر بگیرید.

همچنین نشانهٔ بدی است اگر ساختار مدرسه خشک به نظر برسد و برنامه‌ٔ درسی انعطاف‌ناپذیری داشته باشد که به کودکان فرصتی برای کند و کاو با سرعت خاص خودشان نمی‌دهد. بهترین پیش‌دبستانی‌ها، رشد و تکامل را به طور طبیعی تشویق می‌کنند، بنابراین شاید به نظر برسند که کودکان صرفاً در حال بازی هستند ولی این اشکالی ندارد.

یک نمرهٔ منفی دیگر برای پیش‌دبستانی، نداشتن اسباب‌بازی‌های متناسب با سن کودکان است. داشتن تعداد کافی از اسباب‌بازی‌های مناسب، نه تنها با تحریک بازی خلاقانه و تخیلی، رشد کودکتان را تشویق می‌کند، بلکه به جلوگیری از کشمکش‌های بچه‌ها در مورد این‌که چه کسی با چه چیزی و چه زمانی بازی کند، کمک خواهد کرد.

جمع‌بندی: کودک شما به طیف گسترده‌ای از اسباب‌بازی‌ها و فعالیت‌های مناسب سن برای رشد و نمو نیاز دارد. اگر پیش‌دبستانی چنین اسباب‌بازی‌هایی ندارد، به جست‌وجو ادامه دهید.

کادر فاقد صلاحیت

معلمان پیش‌دبستانی باید حداقل دو سال تحصیل دانشگاهی داشته باشند و در زمینهٔ رشد دوران اولیه کودکی و همچنین احیای قلبی ریوی کودک و سایر مراقبت‌های اورژانسی، آموزش دیده باشند. آنها همچنین باید مسئولیت‌پذیر، مشتاق و به خوبی آماده باشند. مطمئن شوید که فلسفهٔ آنها در مورد مسائل مراقبتی مانند خواب، تربیت و تغذیه مشابه شماست.

نحوهٔ تعامل کارکنان با بچه‌ها را تماشا کنید. اگر بی‌توجه، بی‌حوصله یا حواس‌پرت هستند، فرزند شما سزاوار معلمان بهتری است.

همچنین باید مطمئن شوید که مدرسه معلمان کافی دارد. یک مرکز پیش‌دبستانی نباید بیش از 20 کودک را در یک گروه قرار دهد و در هر گروه یک معلم به ازای هر ۱۰ کودک وجود داشته باشد، یا حتی در گروه‌های خیلی کوچک‌تر هم حداقل دو معلم داشته باشد. گروه‌های بزرگ، هر تعداد هم که معلم داشته باشند، امکان توجه فردی را می‌گیرند و تعامل خوب کودکان با یکدیگر را سخت‌تر می‌کنند.

جمع‌بندی: اگر معلمان پیش‌دبستانی آگاهی و اطلاعات لازم را ندارند، به جست‌وجو ادامه دهید.

حقوق کم کارمندان

پرسنلی با دستمزد پایین منجر به استعفا و جابه‌جایی زیاد می‌شود. البته، حتی بهترین پیش‌دبستانی‌ها نیز گاهی اوقات به سختی می‌توانند کارمندان اختصاصی را استخدام کنند و نگه دارند.

بیشتر معلمان پیش‌دبستانی دستمزد بسیار کمی می‌گیرند و تلاش لازم برای همگام شدن با گروهی از کودکان چهار و پنج ساله ممکن است بسیار فرساینده باشد. اما پیش‌دبستانی‌ها‌یی که مرخصی استحقاقی و بیمهٔ درمانی ارائه نمی‌دهند، حتی کمتر احتمال دارد که بتوانند پرسنل خود را برای مدت طولانی نگه دارند.

جمع‌بندی: اگر به نظر می‌رسد معلمان آموزش کمی دیده‌اند و بیش از حد کار می‌کنند، یا اگر جابه‌جایی کارمندان زیاد است، آن پیش‌دبستانی مناسب شما نیست.

ساختمان و تأسیسات کثیف و ناامن

یک پیش‌دبستانی خوب تمیز و امن است. مطمئن شوید کف اتاق‌ها، دیوارها و محوطهٔ آشپزخانه تمیز هستند. همچنین بررسی کنید که محل آماده‌سازی غذا دور از توالت و دستشویی‌ها باشد، سطل‌های زباله پر نشده باشد و ساختمان به اندازهٔ کافی گرم، روشن و دارای تهویه باشد.

اطمینان حاصل کنید که پیش‌دبستانی از قوانین امنیتی نیز پیروی می‌کند. غریبه‌ها نباید بتوانند به راحتی وارد آنجا شوند و بچه‌ها نباید بتوانند بیرون بروند.

اسباب‌بازی‌ها و وسایل بازی باید در شرایط خوبی باشند و پنجره‌های طبقات بالاتر باید دارای حفاظ باشند. داروها و مواد خطرناک دیگر باید دور از دسترس نگهداری شوند و محل بازی فضای باز باید هموار و ایمن باشد.

ساختمان باید سنسور دود داشته باشد، رادیاتورها و بخاری‌ها پوشیده‌شده باشند یا به شکل دیگری محافظت شوند و یک جعبهٔ کمک‌های اولیه و کپسول آتش‌نشانی در دسترس باشد.

جمع‌بندی: اگر پیش‌دبستانی کثیف، تنگ و شلوغ یا خطرناک به نظر می‌رسد، به جست‌وجو ادامه دهید.

مجوز منقضی‌شده

ار پیش‌دبستانی بخواهید مجوز خود را به شما نشان دهند. برای دریافت مجوز، پیش‌دبستانی‌ها باید مقررات دولتی در زمینهٔ سلامت و ایمنی را رعایت کنند.

البته داشتن مجوز مراقبت با کیفیت را تضمین نمی‌کند، اما در بیشتر مناطق داشتن یک سری گواهی‌نامه الزامی است و پیش‌دبستانی‌هایی که آنها را ندارند، ابتدایی‌ترین الزامات را برآورده نکرده‌اند.

جمع‌بندی: اگر تاریخ این پیش‌دبستانی هم منقضی شده است، به جست‌وجو ادامه دهید. 

مطلب مادرشو در مورد آیا پیش‌دبستان برای کودکان اجباری است را ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط