گوش شناگران یا اوتیت گوش خارجی کودک

گوش شناگران یا اوتیت گوش خارجی چیست و چرا بچه‌ها به آن دچار می‌شوند؟ با عارضهٔ گوش شناگران یا اوتیت گوش خارجی و درمان آن در کودکان آشنا شوید.

عارضه‌ٔ گوش شناگران چیست؟

هر گونه عفونت گوش خارجی، یعنی در داخل یا نزدیک کانال گوش، و نه در گوش میانی، به عنوان مشکل گوش شناگران یا اوتیت خارجی طبقه‌بندی می‌شود، درحالیکه عفونت گوش میانی اوتیت مدیا نامیده می‌شود.

عارضه‌ٔ گوش شناگران عفونت پوشش کانال گوش و مجرای گوش خارجی است. این عفونت شایع معمولاً هنگامی اتفاق می‌افتد که آب در مجرای گوش گیر بیفتد، که باعث ساییده‌ شدن پوشش محافظ پوست، تغییر تعادل پی‌اچ (pH) و تبدیل آن به مکان مناسبی برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها می‌شود.

آب دریاچه‌ها که غالباً حاوی باکتری است، یکی از علل معمول آن هست، اما آب استخرها نیز همین‌طور است، زیرا کلر می‌تواند باکتری‌های سالم و طبیعی موجود در گوش را بکشد و این به باکتری‌های مضر امکان می‌دهد که جای آنها را بگیرند. حتی ورود آب زیاد به گوش هنگام دوش گرفتن نیز می‌تواند عارضه‌ٔ گوش شناگران را ایجاد کند.

همچنین اگر کودک شما شنا هم نمی‌کند یا زیاد حمام نمی‌رود، باز هم می‌تواند عارضه‌ٔ گوش شناگران را گرفته باشد. اما چطور این اتفاق می‌افتد؟ اگرچه آب شایع‌ترین مقصر این مشکل است، اما عفونت گوش خارجی می‌تواند در اثر آسیب به پوشش گوش نیز ایجاد شود. ممکن است کودکتان چیزی مثل یک شیء خیلی ریز یا کمی غذا را وارد گوشش کرده یا داخل گوشش را خراشیده باشد و در نتیجه زمینه را برای عفونت فراهم کرده باشد.

آیا سعی کرده‌اید جرم گوش کودک خود را با یک گوش پاک‌کن یا پنبه خارج کنید؟ این فکر بدی است، زیرا موم گوش با به دام انداختن گرد و خاک و باکتری‌ها از گوش محافظت می‌کند. سپس موهای ریز کانال گوش، موم حامل میکروب‌‌ها را به بیرون جارو می‌کنند. اگر گوش‌ پاک‌کن، موم را به قسمت عمیق‌تر کانال گوش هل داده باشد، این ناحیه برای حضور باکتری‌ها مطلوب‌تر می‌شود.

بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس و اگزما نیز می‌توانند کودک شما را در معرض عفونت گوش شناگران قرار دهند. 

عارضه‌ٔ گوش شناگران چه علائمی دارد؟

چگونه می‌توانم بفهمم که کودک این نوع عفونت گوش را دارد؟ عفونت گوش خارجی معمولاً با خارش آغاز می‌شود. وقتی پیشرفت می‌کند می‌تواند باعث درد و حساسیت به لمس گوش شود. اگر دردی که کودکتان حس می‌کند هنگام جویدن یا وقتی لبه‌ٔ گوشش را با ملایمت می‌کشید، بیشتر شود احتمالاً عارضه‌ٔ گوش شناگران دارد. حرکت دادن قسمت خارجی گوش، کودکان مبتلا به عفونت گوش میانی را اذیت نمی‌کند.

ورودی گوش را نیز بررسی کنید. ممکن است قرمزی و پوسته پوسته شدن ببینید. علائم دیگر شامل ترشحات زرد، آبکی یا بدبو از گوش است. همچنین امکان دارد در گوش یا غدد گردن کودک مقداری ورم وجود داشته باشد.

درمان گوش شناگران چگونه است؟

از پزشک کودک بخواهید که گوش‌هایش را معاینه کند. او علاوه بر این‌که به شما توصیه خواهد کرد گوشش را خشک نگه دارید، ممکن است قطره‌ٔ دارویی خاصی را که حاوی ترکیبی از داروهاست برای از بین بردن التهاب و کشتن باکتری‌ها توصیه کند. اگر عفونت پیشرفته باشد، پزشک ممکن است قطره‌ٔ آنتی‌بیوتیک یا استروئیدی نیز تجویز کند. 

اگر کودک شش ماهه یا بزرگ‌تر باشد، از پزشک برای دادن ایبوپروفن کودک یا استامینوفن اطفال برای کاهش درد سؤال کنید ولی خودسرانه به بچه‌ها دارو ندهید. همچنین از آسپرین اجتناب کنید، زیرا می‌تواند فرزند شما را در معرض ریسک ابتلا به سندرم ری، که یک بیماری نادر اما به بالقوه کشنده است، قرار دهد.

نگه داشتن یک کمپرس گرم روی گوش کودک نیز ممکن است به کاهش درد کمک کند.

چه مدت طول می‌کشد تا حال کودک بهتر شود؟

کودک باید طی چند روز حالش بهتر شود و عفونت باید حدود یک هفته پس از شروع درمان، از بین برود. اگر عفونت بعد از چهار یا پنج روز درمان بهتر نشده است، دوباره با پزشک تماس بگیرید.

چه زمانی باید کودک را فوری نزد پزشک ببرید؟

اگر کودکتان دچار تب شد نیز مطابق دستورالعمل‌های پزشک، با او تماس بگیرید. به عنوان مثال، پزشک ممکن است پیشنهاد کند با او تماس بگیرید اگر:

  • کودکتان کمتر از سه ماه سن دارد و تب 38 درجه یا بالاتر دارد.
  • اگر کودک سه تا پنج ماهه است و درجه حرارت بدنش به 38/3 درجه یا بالاتر برسد.
  • اگر کودک شش ماهه یا بزرگ‌تر باشد و تبش به 39/4 درجه سانتی‌گراد برسد.
  • اگر صورت کودک ناگهان متورم شد یا به نظر می‌رسد که دچار درد شدیدی شده و تب دارد، او را به اورژانس ببرید، چون در موارد بسیار نادر، این عفونت به گوش داخلی، استخوان زیر آن و جریان خون گسترش می‌یابد.

چگونه از عفونت گوش شناگران پیشگیری کنید؟

این عفونت واگیردار نیست، بنابراین نگران این‌که کودکتان آن را از بچه‌های دیگر بگیرد نباشید و به‌طورکلی موارد سادهٔ زیر را رعایت کنید:

  • هنگام تمیز کردن گوش‌های کودک وسواس زیادی به خرج ندهید.
  • برای تمیز کردن داخل گوش‌ها از گوش پاک‌کن استفاده نکنید.
  • به جایش فقط از یک حولهٔ نرم برای تمیز کردن قسمت خارجی استفاده کنید.
  • هنگام حمام کردن کودک حواستان به آب نرفتن توی گوش کودک باشد.
  • اگر کودکتان مستعد عفونت گوش شناگران است، در مورد استفاده از قطره‌های پیشگیرانه با پزشک او مشورت کنید.

گاهی اوقات پزشکان یک محلول خانگی متشکل از سرکهٔ سفید و نوعی الکل مالشی، که ممکن است به جلوگیری از رشد باکتری‌ها کمک کند، توصیه می‌کنند، اما استفادهٔ خودسرانهٔ آن را به طور کامل فراموش کنید. همچنین اگر فکر می‌کنید ممکن است کودکتان در حال حاضر این عفونت را داشته باشد، از این محلول استفاده نکنید. چون ممکن است درد داشته باشد.

در مورد درمان عفونت گوش کودک بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط