چطور با پسرتان در مورد رویای خیس و ارگاسم صحبت کنید

چطور با پسرتان در مورد رویای خیس و ارگاسم صحبت کنید

اگر پسر دارید و بلوغش از راه رسیده است، چیزهایی زیادی در ارتباط با رابطهٔ جنسی و بزرگ شدن وجود دارد که باید قبل از بلوغ، در حین بلوغ و بعد از آن با پسرتان در مورد آنها صحبت کنید. در این مطلب در مورد توضیح رویای خیس برای پسرها آشنا شوید.

صحبت کردن با پسرتان در مورد رویاهای خیس

یکی از گفت‌وگوهای مهم‌ بین والدین و کودکان در مورد نعوظ و رویاهای خیس است. اما قسمت دشوارتر برای والدین اغلب این است که چگونه موضوعات بزرگسالانه مانند انزال، رویاهای خیس، نعوظ و خودارضایی را به شکل ساده برای بچه‌ها توضیح دهند. داشتن چند جملۀ آماده در مورد چگونگی توضیح چیزهای مهم مفید است. در ادامه جملات و توضیحاتی را که برای چنین گفت‌وگوهایی می‌توانید استفاده کنید، با شما به اشتراک گذاشته‌ شده است:

مقدمه‌چینی کنید

مثلاً اول یک کتاب مربوط یا یک بازی یا گیم پیدا کنید. خواندن یک کتاب در مورد رویای جنسی کودکان می‌تواند بهانۀ خوبی برای شروع گفت‌وگو دربارهٔ انزال در خواب کودکتان باشد. کتاب‌های عمومی در مورد بدن و کتاب‌های خاص‌تری در مورد تغییرات بلوغ و سایر موضوعات مهم مرتبط وجود دارد. پس حتماً فهرست کتاب‌های خوب موجود در این زمینه را بررسی کنید. بازی و گیم هم برای شروع خوب است. بنابراین، کتاب یا بازی و گیمی پیدا کنید که دونفری بازی و در حین بازی صحبت کنید. با صحبت‌های روزمره شروع کنید و سپس بگویید متوجه شده‌اید او در حال بزرگ شدن است. قدبلندتر شده، چند جوش درآورده است، جاهای جدیدی از بدنش مو درآورده و بدنش بوی بیشتری دارد. 

صحبت را به شکل طبیعی و بدون هیجانی کردن فضا پیش ببرید

بعد از مقدمه‌چینی گفت‌وگو را به این شکل ادامه دهید: «چند چیز هست که می‌خواهم در موردشان با تو صحبت کنم. چیزهایی که قرار است در چند سال آینده اتفاق بیفتد و این‌که در دوران بلوغ، یعنی وقتی به یک مرد تبدیل می‌شوی، چه انتظاری داشته باشی. بلوغ زمانی است که بدن یک پسر یا یک دختر دچار تغییرات جسمی و عاطفی می‌شود که برای تولیدمثل و بچه‌دار شدن در آینده لازم است. سیستم تناسلی مردانه خیلی شگفت‌انگیز است. قسمت‌های اصلی آن آلت تناسلی، کیسهٔ بیضه، بیضه‌ها، غدد و مجرای ادرار است. دستگاه تناسلی در دوران بلوغ یک جهش رشد نیز دارد. تغییراتی وجود خواهد داشت که می‌توانی آنها را ببینی و تغییراتی که نمی‌توانی ببینی. می‌توانی چند تا از این تغییرات مثل جوش و آکنه، بوی بدن، تعریق بیشتر، رشد آلت تناسلی و بیضه‌ها، موهای ناحیهٔ تناسلی، موهای زیر بغل و صورت و بم شدن صداست. اما یکی از بزرگ‌ترین تغییرات ناشی از بلوغ پسرها این است که بدن مایع جدیدی تولید می‌کند که قبلاً تولید نمی‌کرد. این مایع حاوی سلول‌های بسیار ریزی به نام اسپرم هست که برای بچه‌دار شدن لازم است. بدن پسرها چند سال پس از بلوغ شروع به ساخت این مایع کاملاً جدید که مایع منی نامیده می‌شود، می‌کند. اسپرم چیزی است که مردها برای درست کردن یک بچه فراهم می‌کنند. اگرچه تا مدت‌ها برای بچه‌دار شدن آماده نیستی، اما بدنت برای سال‌های آینده در حال تمرین ساختن اسپرم و مایعی است که در اسپرم‌ها در آن شنا می‌کنند، یعنی همان مایع منی. هنگامی که بدنت شروع به ساختن اسپرم می‌کند، تا پایان عمر به ساخت آن ادامه می‌دهد. منی یک مایع شیری رنگ است که از آلت تناسلی خارج می‌شود. حالا گاهی اوقات وقتی بدن در حال تمرین تولید مایع منی است، امکان دارد این مایع در طول شب از بدن نشت کند. این اتفاق را اغلب رویای خیس می‌نامند. معلم بهداشت یا پزشک هم ممکن است آن را گسیل شبانگاهی یا احتلام بنامد. برخی از پسرها رویاهای خیس دارند و برخی ندارد. اگر این اتفاق برای تو بیفتد، باید بدانی که کاملاً طبیعی است و دلیلی برای احساس شرم وجود ندارد و با بالا رفتن سن این خواب‌ها دیگر اتفاق نمی‌افتند. وقتی این اتفاق می‌افتد، اگر مایع منی روی لباس یا ملافه‌ها ریخته بود، آنها را در لباسشویی بینداز و یادت باشد که هر وقت سؤالی داشتی، خیلی خوشحال می‌شوم که جواب بدهم.»

نعوظ را به شکل ساده برای کودک توضیح دهید

نعوظ و بزرگ شدن آلت تناسلی فرزندتان را به این شکل برایش توضیح دهید که: «یکی از چیزهای دیگری که بیشتر تجربه خواهی کرد، نعوظ است. نعوظ زمانی است که خون در آلت تناسلی جریان می‌یابد و باعث می‌شود آلت سفت‌تر و راست شود. اصطلاح معروفی که ممکن است شنیده باشی «شق کردن» است. باید بدانی که هیچ استخوانی در آلت تناسلی وجود ندارد. فقط رگ‌های خونی است که پر می‌شوند و حتی نوزادان هم نعوظ دارند. تو نعوظ را از آغاز زندگی‌ات داشته‌ای. به علاوه، چند دقیقه طول می‌کشد تا نعوظ از بین برود. در دوران بلوغ به دفعات بیشتری آن را تجربه خواهی کرد. نعوظ ممکن است به دلیل لمس کردن آلت تناسلی یا داشتن افکار خاص یا حتی بدون هیچ دلیل موجهی اتفاق بیفتد. اگر در جایی مثل مدرسه هستی و این اتفاق افتاد، راه‌های مختلفی برای پوشاندن آن وجود دارد. پسرها برای این کار اغلب دست‌های خود را در جیبشان می‌گذارند، پیراهنشان را روی شلوار می‌اندازند یا یک کتاب را جلوی خود می‌گیرند، هرچند هیچ دلیلی برای احساس شرم وجود ندارد، چون این اتفاق کاملاً طبیعی است و حتی هنگام خواب هم رخ می‌دهد. گاهی اوقات ممکن است زمانی که این اتفاق می‌افتد از خواب بیدار شوی. تا اینجا سؤالی داری؟» 

بگویید خودارضایی چه احساسی دارد

اگر در مورد خودارضایی صحبت نکرده‌اید، اکنون زمان خوبی است. پس به این شکل ادامه دهید: «موضوع این است که قسمت‌های خصوصی بدن ما بسیار حساس است و لمس کردن آن می‌تواند حس خوبی ایجاد کند. وقتی پسر یا دختری به اندام خصوصی خود دست می‌زند ممکن است به حالتی برسد که به آن خودارضایی می‌گویند که می‌تواند حس لذت‌بخشی ایجاد کند. مهم است که اگر کسی بخواهد اندام خصوصی خود را لمس کند، این کار را در یک مکان خصوصی انجام دهد. هرگز نباید این کار را در مکان‌های عمومی یا جایی که دیگران می‌توانند ببینند، انجام داد. حمام یا اتاق خواب نمونه‌هایی از مکان‌های خصوصی هستند. این کار جای احساس خجالت یا شرم ندارد، اما باید در حد اعتدال و در خلوت انجام شود.»

در مورد علل خودارضایی در کودک بیشتر بدانید.

انزال و ارگاسم را معرفی کنید

برای توضیح وضعیت‌هایی مثل انزال یا ارگاسم به پسرتان بگویید: «هنگامی که منی از آلت تناسلی خارج می‌شود، نام خاصی برای آن وجود دارد. به آن انزال می‌گویند، زیرا اسپرم موجود در مایع منی به بیرون از بدن مرد رانده می‌شود. هنگامی که این اتفاق می‌افتد می‌تواند یک احساس فیزیکی و عاطفی خاص نیز در بدن ایجاد کند. به این حالت ارگاسم می‌گویند که احساس خوبی در شخص به وجود می‌آورد. این بخشی از طراحی طبیعت است برای این‌که ما روزی بتوانیم بچه‌دار شویم.»

اگر هنوز احساس می‌کنید که در این گفت‌وگو به حمایت بیشتری نیاز دارید، که کاملاً قابل درک است، حتماً منابعی را که در آن والدین و فرزندان دربارهٔ رابطهٔ جنسی و بزرگ شدن با هم آموزش می‌بینند، بررسی کنید. این دوره‌ها می‌تواند به شما کمک کند که آگاهی خوبی در مورد فرایند بزرگ شدن در فرزندتان ایجاد کنید و مهارت صحبت کردن در مورد مسائل سخت با پسرتان را نیز تمرین کنید.

در مورد توضیح رابطهٔ جنسی برای کودکان بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط