کودک از چه سنی می‌تواند آب معدنی یا آب گازدار بنوشد؟

کودک از چه سنی می‌تواند آب معدنی یا آب گازدار بنوشد؟

آب معدنی‌های موجود در بازار اغلب آب آشامیدنی است و با اینکه روی برچسب آنها نوشته است آب معدنی، اما حاوی آب معدنی چشمه یعنی آبی همراه با مواد و املاح معدنی نیست. با این وجود کارشناسان معمولاً توصیه می‌کنند که حداقل تا دو سالگی به کودکتان هیچ نوع آب معدنی یا گازدار ندهید و حتی در آن سن هم، دلایل خوبی وجود دارد که به او فقط آب جوشیده و سردشدهٔ آب لوله‌کشی را بدهید. در این مطلب می‌توانید با سن مناسب برای نوشیدن آب در کودکان شیرخوار، سن نوشیدن آب معدنی و آب گازدار و دیگر نوشیدنی‌ها آشنا شوید.

نوشیدن آب

وقتی کودکتان شش ماهه شد ایرادی ندارد که اگر خواستید مقادیر خیلی کمی آب به او بدهید اما از آنجا که آب حاوی هیچ کالری یا مادۀ مغذی نیست، آن را به جای شیر مادر یا شیر خشک به او ندهید و هیچ وقت آب را جایگزین یک وعده شیر نکنید. آب دادن به کودکان کوچک همچنین می‌تواند باعث یک عارضۀ نادر ولی بسیار خطرناک به نام مسمومیت آب شود که در این وضعیت نوشیدن آب زیاد باعث از دست رفتن سدیم از طریق کلیه‌ها و خطرات جدی برای کودک می‌شود.

نوشیدن آب معدنی

پس از دو سالگی کودک، نوشیدن کمی آب معدنی معمولی به صورت گهگاه مشکلی ایجاد نخواهد کرد، زیرا کلیه‌های او برای دفع مواد معدنی تا آن زمان به اندازۀ کافی رشد کرده است، اما آب ساده همیشه بهتر از آب معدنی یا آب گازدار است. برخی دلایل دیگر این برتری شامل موارد زیر است:

مواد معدنی کم‌نیاز یا غیراستاندارد: مواد معدنی موجود در آب معدنی‌های معمولاً سدیم، کلسیم و مواد معدنی کم‌نیاز هستند و ترکیب دقیق آب به روش پردازش آب بستگی دارد، بنابراین دشوار بتوان گفت که با خرید یک بطری آب معدنی به درستی چه چیزی می‌نوشید. در واقع، هیچ الزامات استانداردی برای ترکیب آب‌های معدنی یا حتی برای سالم بودن آنها وجود ندارد. برخی آب‌های معدنی حاوی مقدار بیش از حدی سدیم و دیگر مواد معدنی هستند که پردازش آنها می‌تواند برای کلیه‌های کودک شما سخت باشد.

نداشتن مزیت نسبت به آب معمولی: جمله‌های کسانی را که می‌گویند: «آب معدنی برای کودک شما مفیدتر از آب است» باور نکنید. آب معدنی هیچ مزیتی بر آب معمولی ندارد و به علاوه، ایمنی آن ممکن است به اندازۀ آب معمولی لوله‌کشی تحت نظارت نباشد.

نوشیدن آب گازدار و نوشیدنی‌های گازدار

دادن آب گازدار به کودکان در هیچ سنی فکر خوبی نیست. برخی دلایل خوب نبودن آب گازدار شامل موارد زیر است:

استفراغ و آروغ زیاد: آب گازدار می‌تواند به افزایش بالا آوردن شیر و آروغ زدن و حتی درد و ناراحتی شکمی منجر شود.

نفخ و دل‌درد: خوردن نوشیدنی‌های گازدار حتی پس از دو سالگی کودک هم برایش مضر است، زیرا گاز یا همان کربنات موجود در این نوشیدنی‌ها می‌تواند در هر سنی باعث دل‌درد، درد ناشی از نفخ و ناراحتی‌های شکمی شود.

تهدیدی برای سلامت و پوسیدگی دندان‌ها: یک دلیل دیگر مخالفت کارشناسان با آب گازدار این است که اگر کودکتان به نوشیدن آب گازدار عادت کند و مشکلی نداشته باشد، راحت‌تر ممکن است به نوشیدن آب‌های گازدار طعم‌دار یا نوشابه‌های دیگر ترغیب شود که طبعاً بسیاری از این نوشیدنی‌ها حاوی مقادیر زیادی سدیم، شکر، طعم‌دهنده‌های مصنوعی و مواد شمیایی است که برای سلامت عمومی یا دندان‌های او خوب نیست. به عنوان مثال، اسید فسفریک موجود در نوشابه‌ها برای مینای دندان بسیار مضر است.

راه‌حل و مزیت دادن آب به کودک

به‌طورکلی فکر خوبی است که به آب ساده یا آب ساده با افزودن چند قطره آب‌میوهٔ طبیعی در آن اکتفا کنید، زیرا افزودن آب معدنی و نوشیدنی‌های گازدار به رژیم غذایی کودکتان هیچ مزایایی ندارد و معایب بالقوه‌ای هم خواهد داشت.

درست است که فراوانی نوشابه‌ها و آب‌های طعم‌دار و گازدار در بازار چالشی واقعی برای والدین ایجاد می‌کند، اما با انتخاب‌های سالم از همان آغاز می‌توانید عاداتی سالم در کودک ایجاد کنید که برای همیشه در او باقی بماند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط