ملاقات‌‌‌های پزشکی لازم پیش از بارداری

ملاقات‌‌‌های پزشکی لازم پیش از بارداری

در طول مدت تلاش برای باردار شدن، شاید به شکلی دقیق ندانید چه زمانی باید از پزشک کمک بخواهید. در صورت کمک گرفتن نیز ممکن است ندانید برای افزایش شانس بارداری چه نکاتی را باید با پزشک خود مطرح کنید. انجام ملاقات‌های به موقع با پزشک برای به حداکثر رساندن شانس بارداری شما ضروری است. در این مطلب می‌توانید با ملاقات‌های پزشکی ضروری پیش از بارداری ‌آشنا شوید.

اهمیت مراجعه به پزشک پیش از بارداری

پیش از اقدام برای بارداری بهتر است ابتدا جهت بررسی سلامت خود و همسرتان به پزشک مراجعه کنید. در معاینات پیش از بارداری، پزشک با انجام آزمایش‌ها و معاینات و همچنین پرسیدن سوال‌هایی، وضعیت سلامت شما را بررسی خواهد کرد. مراجعه به پزشک پیش از اقدام برای بارداری مزیت‌های زیادی برای پدر و مادر خواهد داشت.

با انجام معاینات و آزمایش‌های پیش از بارداری علاوه بر آنکه مطمئن خواهید بود که بارداری شما از همان لحظۀ لقاح در سالم‌ترین حالت ممکن قرار خواهد گرفت، خیلی زود نیز مشکلات احتمالی باروری مشخص خواهد شد تا پزشک بتواند در افزایش شانس بارداری کمک کند. شما و همسرتان هر دو باید معاینه شوید تا سلامت جسمی و قدرت باروری شما بررسی شود. همچنین باید به سؤال‌های پزشک خود به طور کامل و دقیق پاسخ دهید. با صداقت و اعتماد به پزشک می‌توانید اطمینان پیدا کنید که او اطلاعات مورد نیاز را برای کمک به شما در اختیار دارد.

سؤال‌های ضروری شما از پزشک

شما باید در طول ملاقات با پزشک تا جایی که می‌توانید در مورد فاکتورهای سلامت یا محیطی مضر برای باروری اطلاعات کسب کنید. در بسیاری از موارد، عوامل خارجی می‌تواند باعث کاهش شانس باروری شود یا آن را به تأخیر اندازد. هرچه زودتر به این عوامل نهفته بپردازید، شانس بارداری شما بیشتر خواهد بود. سوال‌هایی که می‌توانید در این زمینه از پزشک بپرسید عبارتند از:

  • آیا سابقۀ بیماری‌های قبلی مثل بیماری‌های آمیزشی یا بیماری‌های مزمن در باروری تأثیر می‌گذارد؟
  • آیا عادت‌ها و سبک زندگی شما در حال حاضر در باروری تأثیر می‌گذارد؟
  • آیا ما باید در خانه یا محل کار خود مراقب عوامل محیطی باشیم؟
  • آیا چیزی در سوابق خانودگی و زمینۀ ارثی شما، باروری را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟
  • آیا داروها یا ویتامین‌هایی که مصرف می‌کنید، می‌تواند باروری یا بارداری را تحت تأثیر قرار ‌دهد؟
  • آیا مکمل‌های اضافی‌ای وجود دارد که به شما کمک کند با مشکلات سلامتی یا باروری احتمالی زودتر مقابله کنید؟

به جواب‌های پزشک دقت کنید و اگر ابهامی برایتان وجود داشت، حتماً سوالتان را تکرار و جواب‌ها را برای بررسی بیشتر یادداشت کنید. پزشک به شما در مورد زمان‌های مناسب برای اقدام مشاوره خواهد داد. اگر در مورد طول دورۀ عادت ماهانۀ خود، زمان تخمک‌گذاری و زمان‌های مناسب برای نزدیکی سوالی دارید، بهتر است در این جلسات آن را با پزشک در میان بگذارید. همچنین پزشک ممکن است در مورد علائم اولیۀ بارداری و زمان مناسب برای انجام تست خانگی بارداری به شما توضیحاتی بدهد. اگر برای پیشگیری از بارداری، قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کردید، بهتر است در مورد قطع این داروها جهت اقدام به بارداری از پزشک خود مشورت بگیرید.

تعداد جلسات معاینه پیش از بارداری

اگر مشکل خاصی وجود نداشته باشد، معمولاً جلسات معاینۀ پیش از بارداری، دو جلسه بیشتر طول نخواهد کشید. پزشک در جلسۀ اول معاینات اولیه را انجام می‌دهد و آزمایش‌های لازم را برای شما تجویز خواهد کرد و در جلسۀ بعدی نتیجۀ آزمایش‌ها را بررسی خواهد کرد. اگر نتیجۀ آزمایش‌ها مشکلی را نشان ندهد، پزشک شما را برای اقدام به بارداری راهنمایی خواهد کرد. در این حالت شما باید ظرف شش ماه یا یک ‌سال؛ با توجه به سن شما، برای بارداری اقدام کنید.

اگر زمان تخمک‌گذاری خود را نمی‌دانید، نزدیکی هر دو هفته یک بار بعد از پایان خونریزی می‌تواند شانس باردار شدن شما را به میزان چشمگیری افزایش دهد. اگر سن شما زیر ۳۵ سال است و یک سال برای بارداری اقدام کرده‌اید و هنوز موفق نشده‌اید یا سن شما بیشتر از ۳۵ سال است و نزدیک به شش ماه از اقدام شما می‌گذرد ولی هنوز باردار نشده‌اید، باید مجدداً به پزشک مراجعه کنید. پزشک بعد از بررسی وضعیت شما ممکن است شما را به یک متخصص ناباروری برای بررسی احتمالی هر گونه مشکل باروری ارجاع دهد.

در مورد بارداری بعد از ۳۵ سالگی بدانید.

اقدامات لازم در صورت باردار نشدن

اگر سن شما کمتر از ۳۵ سال باشد و یک سال است برای بارداری اقدام می‌کنید یا سن شما بیشتر از ۳۵ سال باشد و شش ماه از اقدام شما گذشته است و هنوز باردار نشده‌اید، بهتر است برای بررسی هر گونه مشکل ناباروری سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کنید. اگر شما به جلسۀ معاینات پیش از بارداری نرفته ‌باشید، به احتمال زیاد پزشک متخصص ابتدا به بررسی مشکلات پزشکی گذشته، عادت‌ها و سبک زندگی و عوامل محیطی احتمالی می‌پردازد. با این حال، اگر چنین موضوع‌هایی قبلاً به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته، ممکن است پزشک آزمایش‌های بیشتری را برای بررسی عمیق‌تر مشکل برای شما و همسرتان تجویز کند.

پزشک پس از بررسی نتایج آزمایش‌ها و معاینات، به شما در مورد مشکلات موجود و اقدامات یا آزمایش‌های تکمیلی دیگری توضیح خواهد داد که باید انجام دهید. اگر پزشک مشکل مشخصی را تشخیص داده باشد، با شما در مورد روش‌های درمان و عوارض آن صحبت خواهد کرد. شما می‌توانید هر سوالی در مورد اقداماتی که باید انجام دهید، هزینه‌های احتمالی و سایر گزینه‌های درمانی پیش رو را از پزشک بپرسید.

در نهایت بر اساس مشاورۀ پزشک و تصمیم شما و همسرتان، اقدامات درمانی برای رفع مشکلات آغاز خواهد شد. اگر مشکلی وجود داشته باشد نیز جای هیچ‌گونه نگرانی نیست، زیرا کمک پزشکان می‌تواند بسیار مؤثر باشد. در نتیجۀ اقدامات و آزمایش‌های پزشکی پیشرفته، شش زوج از هفت زوجی که برای باروری به پزشک مراجعه می‌کنند، مشکلشان تشخیص داده می‌شود و راهنمایی‌های مؤثری دربارۀ چگونگی غلبه بر مسائل باروری خود دریافت می‌کنند. اگر به اندازۀ کافی برای بارداری اقدام کرده‌اید ولی هنوز نتیجه نگرفته‌اید، بهتر است فرصت را از دست ندهید و هرچه سریع‌تر یک وقت ملاقات از پزشک متخصص بگیرید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط