کنار آمدن با سقط جنین

کنار آمدن با سقط جنین

پس از سقط ناخواسته جنین، احساس شوک، سوگ، افسردگی، گناه، خشم، شکست و آسیب‌پذیری مسئله‌ای طبیعی است. برای درک موقعیت و کنار آمدن با این موضوع بهتر است به خود و همسرتان زمان بدهید. در این مطلب می‌توانید با راهکارهایی برای کنار آمدن با این مشکل آشنا شوید.

نقش شما در کنار آمدن با این غم

روزها، هفته‌‌‌‌ها و حتی ماه‌های پس از سقط جنین سخت و دردناک است. شاید گوشه‌گیر و حساس شوید و قادر به تمرکز کردن روی کارهای خود یا حتی خوابیدن نباشید. این مسئله را درک کنید که شما و همسرتان مقصر نیستید. سقط جنین در بارداری، پیشامدی است که امکان دارد برای هر کسی اتفاق بیفتد. صادقانه و واضح با همسر خود دربارۀ این اتفاق و تأثیر آن در زندگی‌تان صحبت کنید.

به خاطر داشته باشید که در کنار آمدن با سوگ عزیزان، هیچ روش درست یا غلطی وجود ندارد. احساس خود را به همان شکلی که هست، بپذیرید و به خاطر واکنش‌هایی که دارید، دربارۀ خود یا همسرتان عجولانه قضاوت نکنید و توقع نیز نداشته باشید که همسرتان نیز مثل شما سوگواری کند. همسرتان ممکن است به اندازۀ شما برای از دست دادن کودک سوگوار نباشد، باید بدانید که هر کس به روش متفاوتی سوگواری ‌‌‌می‌کند. همان‌طور که احساس و نیازهای خود را با او در میان ‌‌‌می‌گذارید، یکدیگر را نیز کمی ‌‌آزاد بگذارید تا هر یک از شما به روش خود در مورد این غم سوگواری کنید.

سوگواری مردان و زنان با یکدیگر تفاوت دارد. زنان هنگام سوگواری، دوست دارند احساس خود را بیان و دیگران آنان را حمایت کنند، اما مردان بیشتر احساس خود را پنهان و به تنهایی سوگواری ‌‌‌می‌کنند. مردان احساس ‌‌‌می‌کنند در این شرایط باید قوی باشند و از همسر خود مراقبت کنند. بنابراین خودداری او را به منزلۀ بی‌تفاوتی برداشت نکنید و ضمناً خودتان را نیز به خاطر اینکه نمی‌توانید مثل او خوددار باشید، سرزنش نکنید. برای بهبود زمان لازم است.

خودتان را برای فراموش کردن این غم تحت فشار نگذارید. اگر صبور باشید و برای بهبود به خود زمان بدهید، بهتر با این قضیه کنار خواهید آمد. ممکن است در روزی که قرار بود کودک شما متولد شود یا دیگر تاریخ‌های مهم مرتبط با بارداری، دوباره احساس غصه و سوگ کنید. با اینکه خودتان می‌دانید ولی با گذشت زمان، همه چیز عوض ‌‌‌می‌شود و شما احساس بهتری خواهید داشت.

نقش اطرافیان در بهبود شما

اگر خبر باردار شدن خود را به دیگران گفته‌اید، احتمالاً نگرانید که چطور باید این اتفاق را به آنها اطلاع دهید و شاید حتی قادر به شنیدن صمیمانه‌ترین همدردی‌های اطرافیان نیز نباشید. طبیعی است که برای مدتی آمادگی حرف زدن دربارۀ این موضوع را نداشته باشید، به خصوص اگر این پیشامد کمی ‌پس از اعلام خبر بارداری برای شما افتاده باشد. شاید پاسخ دادن به دوستان و نزدیکانی که مدام احوال کودکتان را ‌‌‌می‌پرسند، دردناک باشد.

یکی از راه‌های دور ماندن از چنین دردسری، این است که به یکی از دوستان نزدیک خود بگویید تا این خبر را به اطرافیانتان بدهد و به آنها بگوید که هنوز آمادگی صحبت کردن دربارۀ آن را ندارید. با وجود اینکه ممکن است صحبت دربارۀ این موضوع برای شما دردناک باشد، بدانید که مطرح کردن این مسئله با دیگران باعث ‌‌‌می‌شود کمتر احساس تنهایی کنید و به بهبود شما نیز کمک ‌‌‌خواهد کرد.

شاید از شنیدن ماجراهای غم‌انگیز مرگ عزیزان بسیاری از همکارهایتان، همسایه‌‌‌‌ها، دوستان و چگونگی بهبود آنها پس از آن تعجب کنید، همچنین ممکن است افرادی که تصورش را نمی‌کردید بهتر از افرادی که توقع داشتید، شرایط شما را درک و به شما کمک کنند. درک این مسئله برای کسی که آن را تجربه نکرده، مشکل است. اغلب افراد سعی ‌‌‌می‌کنند چیزی بگویند که غم شما را تسکین دهد، اما به درستی نمی‌دانند چگونه باید با شما صحبت کنند، بنابراین اگر کسی حرف اشتباهی زد یا حرفی برای گفتن نداشت، برداشت بدی نکنید.

پیدا کردن راهی مؤثر برای کنار آمدن با این غم، ممکن است کمی ‌زمان ببرد. پس دلسرد نشوید اگر اولین روشی که امتحان کردید مؤثر واقع نشد. شاید شما تمایل داشته باشید برای کنترل احساس‌های دردناک خود به یک مشاور یا روان‌شناس مراجعه کنید تا پس از مدتی با این سوگ کنار بیایید؛ ‌شما می‌توانید از پزشک خود بخواهید روان‌شناسی را به شما معرفی کند که در این زمینه به شما کمک کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط