مسافرت با خودرو شخصی و داشتن سفری ایمن

مسافرت با خودرو شخصی و داشتن سفری ایمن

سفر کردن در دوران بارداری نیازمند مراقبت‌های ویژه‌ای است. خودرو شخصی یکی از وسیله‌های معمول برای سفر است. سفر با خودرو شخصی در دوران بارداری ممکن است مشکلاتی برای شما به همراه داشته باشد و آگاهی از این مشکلات هنگام سفر کردن به شما کمک می‌کند تا برای کاهش این سختی‌ها اقدامات لازم را انجام دهید. در این مطلب با مشکلات و راهکارهایی جهت راحتی بیشتر هنگام سفر با خودرو شخصی آشنا خواهید شد.

مشکلات سفر با خودرو شخصی

تصادف کردن ممکن است مهم‌ترین خطری باشد که یک زن باردار را هنگام سفر با خودرو شخصی تهدید می‌کند. همچنین در کنار تصادف، ‌خطرات دیگری نیز وجود دارد. برخی از این مشکلات در زیر آورده شده است که بهتر است آنها را بشناسید:

گرما‌زدگی: اگر خودرو شما سیستم تهویۀ مطبوع یا کولر نداشته باشد، ممکن است در تابستان دچار گرمازدگی شوید. درصورتی‌که هنگام تابستان سفر می‌کنید و مدت زیادی در خودرو می‌مانید، بهتر است نکاتی را برای جلوگیری از گرمازدگی و ازدست دادن آب بدن رعایت کنید. از جملۀ این نکات می‌توان به نوشیدن آب کافی، پوشیدن لباس خنک و باز گذاشتن پنجره‌ها برای جریان داشتن هوا اشاره کرد.

حالت تهوع و ماشین‌زدگی: بسیاری از افراد هنگام سفر با خودرو در پیچ و تاب جاده، حالت تهوع پیدا می‌کنند. این حالت تهوع را در اصطلاح ماشین‌زدگی می‌گویند. در دوران بارداری و به خصوص در سه ماهۀ اول ممکن است تهوع شما با ماشین‌زدگی تشدید یابد. بهتر است برای رفع این مشکل با پزشک خود مشورت کنید و از مصرف خودسرانۀ قرص‌های ضدتهوع که به قرص ماشین شهرت دارد پرهیز کنید.

کمردرد و گرفتگی: ممکن است صندلی‌های خودرو به اندازۀ کافی راحت نباشد و جای کافی برای حرکت شما وجود نداشته باشد. نشستن طولانی‌مدت در جای تنگ می‌تواند باعث گرفتگی پا یا ایجاد کمردرد شما شود. برای رفع این مشکل بهتر است توقف‌های بیشتری داشته باشید. در توقف‌ها پیاده شوید و کمی حرکت کنید. با انجام چند حرکت کششی سبک، فشار روی کمر خود را کم کنید. همچنین با حرکت دادن پاها و کمی پیاده‌روی، جریان خون در پاهای شما برقرار می‌ماند.

نیاز به دستشویی رفتن مکرر: در بارداری بیشتر از قبل، به دستشویی رفتن احتیاج دارید. پس خجالت را کنار بگذارید و هر زمان که لازم بود، به دستشویی بروید. به خاطر داشته باشید که قبل از خارج شدن از منزل، دستمال توالت، دستمال مرطوب و مایع دستشویی را در دسترس قرار دهید. همچنین یک بطری آب هم برای شست‌وشو در نظر بگیرید. زمان توقف برای بنزین زدن، زمان مناسبی برای استفاده از سرویس بهداشتی جایگاه است. اگر شلنگ دستشویی جایگاه تمیز نبود، با بطری آبی که همراه دارید خود را بشویید یا از دستمال مرطوب استفاده کنید. حتماً پس از خروج دست‌هایتان را با آب و مایع دستشویی بشویید. ژل‌های پاک‌کننده نیز جایگزین خوبی به جای آب و صابون برای شستشوی دست‌ها است. حتی اگر در راه احساس کردید که به توالت احتیاج دارید و توالت در دسترس نبود، جایی توقف کنید و یک دستشویی صحرایی برای خودتان در نظر بگیرید. سعی کنید لباس‌هایی بپوشید که به راحتی قابل درآوردن و پوشیدن است. بهتر است شلواری انتخاب کنید که احتیاج به کمربند یا بند ندارد.

تصادف در جاده: اگر راننده هنگام سفر قوانین را رعایت کند، احتمال تصادف یا خطر کم است. اما اگر تصادف کردید، درصورتی‌که امکان حرکت کردن داشتید، خودتان باید کنترل وضعیت جسمی خود را به عهده بگیرید. حرکات جنین را بررسی کنید و مطمئن شوید که خونریزی یا ترشح واژینال ندارید. اگر به مورد مشکوکی برخوردید، حتماً با پزشکتان یا یک ماما تماس بگیرید. حتی اگر تصادف خفیف هم باشد، لازم است شما توسط پزشک معاینه شوید. درصورتی‌که براثر تصادف دچار درد یا خونریزی شدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید. در خصوص تصادف هنگامی‌که باردارید، تعلل و سهل‌انگاری نکنید و هرچه سریع‌تر تحت مراقبت پزشک قرار بگیرید.

نکاتی برای سفر راحت با خودرو شخصی

بیشتر پزشکان توصیه می‌کنند که بهتر است در سه ماهۀ اول و بعد از هفتۀ ۳۵ بارداری سفر نکنید. اگر بارداری عادی و بدون خطر دارید از هفتۀ ۱۴ تا هفتۀ ۲۷ زمان مناسبی برای سفر رفتن است. انتخاب مقاصد درست برای سفر و رعایت نکات ایمنی سفر در بارداری می‌تواند یک سفر خوب را برای شما رقم بزند. اگر قصد دارید با خودرو شخصی خود به سفر بروید، رعایت برخی از نکات هنگام سفر با خودرو می‌تواند آسایش بیشتری برای شما فراهم کند. در زیر نکاتی برای سفر امن و راحت با خودرو شخصی آمده است:

بستن کمربند ایمنی: بستن کمربند ایمنی، از آغاز سفر ضروری است. برای بستن کمربند صبر نکنید تا به بزرگراه یا پلیس‌راه برسید. بلافاصله پس از نشستن روی صندلی کمربند خود را ببندید و اگر روی صندلی جلو نشسته‌اید، تا جای ممکن صندلی را از داشبورد دور کنید. قسمت بالایی کمربند ایمنی باید از میان سینۀ شما رد شود و روی شکمتان نباشد، تکۀ پایینی هم باید زیر شکم و روی ران قرار گیرد. توجه داشته باشید که کمربند را به وسیلۀ گیره باز نگه ندارید و اگر کمربند اذیتتان می‌کند، سعی کنید با جابه‌جا کردن صندلی از فشار کمربند بکاهید. می‌توانید با جابه‌جا کردن محل خروجی سیار کمربند، وضعیت آن را برای خودتان مناسب کنید.

پرهیز از رانندگی کردن: تا جایی که می‌توانید سعی کنید با شخصی سفر کنید که بتواند تمام مدت رانندگی کند. نحوۀ نشستن برای رانندگی ممکن است برایتان مناسب نباشد. همچنین شما احتیاج دارید که هرازگاهی وضعیت بدنتان را تغییر دهید تا از جمع شدن خون در یک ناحیه جلوگیری شود، اما هنگام رانندگی شما مجبورید که یک حالت را حفظ کنید.

توقف کردن بیشتر: در طول مسیر سفر بارها توقف کنید. در این توقف‌ها به دستشویی بروید و برای جلوگیری از جمع شدن خون در پاها، قدم بزنید. شاید لازم باشد غیر از زمان‌هایی که برای دستشویی توقف می‌کنید، زمان‌های دیگری نیز برای قدم زدن و تغییر موقعیت خود توقف کنید.

احتیاط در رانندگی: از همسرتان یا رانندۀ اتومبیل بخواهید برای رعایت حال شما و کودکتان با احتیاط بیشتری رانندگی کند. سرعت بی‌دلیل یا سبقت‌های بی‌موقع ممکن است به شما استرس وارد کند و همچنین خطر تصادف به همراه داشته باشد. یک تصادف کوچک در دوران بارداری ممکن است به شما و کودکتان آسیب جدی برساند.

مصرف آب: لازم است در طول سفر یک بطری آب در کنار خود داشته باشید و به اندازه کافی آب بنوشید. این مورد از موارد مهمی است که نباید در طول سفر فراموش کنید. آب جوشیده یا آب‌های بسته‌بندی‌شده استفاده کنید.

لوازم بهداشتی در خودرو: در طول سفر نیاز به دستشویی رفتن مکرر خواهید داشت. برای رعایت بهداشت هنگام دستشویی رفتن، لازم است وسایل بهداشتی مانند دستمال مرطوب، ژل ضدعفونی‌کننده، صابون و آب همراه داشته باشد. بهتر است از دست زدن و استفاده از شیر آب دستشویی‌های بین راه پرهیز کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط