لوازم مورد نیاز در سفر برای زنان باردار

لوازم مورد نیاز در سفر برای زنان باردار

سفر کردن در دوران بارداری می‌تواند لذت‌بخش باشد و کمی به شما آرامش بدهد، درصورتی‌که با فراموش کردن چیزهای کوچک و بزرگ دچار دردسر نشوید. برای شروع بهتر است نگاهی به وسایلی بیندازید که در طول روز زیاد از آنها استفاده می‌کنید و ممکن است در طول سفر هم به آن احتیاج داشته باشید. تمام وسایل مورد نیاز را فهرست کنید تا چیزی از قلم نیفتد. در این مطلب به برخی از وسایل مورد نیاز شما در سفرهای دوران بارداری اشاره شده که بهتر است آنها را فراموش نکنید.

وسایل بهداشتی و درمانی

رعایت نکات بهداشتی برای یک مادر باردار بسیار مهم است. زنان بارداری که به سفر می‌روند، باید بیشتر از قبل نسبت به بهداشت شخصی خود دقت کنند. برخی از لوازم بهداشتی مورد نیاز در بارداری را می‌توان به شکل زیر دسته‌بندی کرد:

دستمال‌های یک‌بارمصرف: دستمال‌های یک‌بارمصرف انواع مختلفی دارد. دستمال‌هایی که به عنوان کاغذ توالت شناخته می‌شود، قابلیت جذب آب بیشتری دارد و بهتر است پس از رفتن به دستشویی و شست‌وشو با آب، اندام تناسلی خود را با آنها خشک کنید تا از مرطوب ماندن و احتمال ابتلا به عفونت جلوگیری کنید. دستمال مرطوب را هم فراموش نکنید. زمانی که آب در دسترس نیست، می‌توانید برای دستشویی رفتن از دستمال مرطوب مخصوص بدون بو و عطر استفاده کنید. همچنین دستمال‌های مرطوب می‌تواند در طول راه، بخشی از آلودگی‌های صورت و دست‌های شما را تمیز کند.

خمیردندان و مسواک: گاهی هتل‌ها مسواک و خمیردندان در اختیارتان می‌گذارند، اما اگر مقصد شما یک هتل نیست، مسواک خود را همراهتان ببرید. می‌توانید از جامسواکی برای نگهداری از مسواکتان استفاده کنید.

شوینده‌ها: شامپو، صابون و ضدعفونی‌کنندۀ دست، جزء شوینده‌های پرکاربرد در سفر است. از آن جا که ممکن است پوست بدن برخی از زنان در بارداری کمی حساس شود، بهتر است صابون یا شامپوی بدن و سر خود را همراهتان ببرید و شوینده‌های سر و بدن جدیدی در سفر نخرید. همچنین شست‌وشو با مایع دستشویی نسبت به صابون جامد راحت‌تر است. ضدعفونی‌کننده‌های دست که به صورت ژل در بازار وجود دارد نیز می‌تواند برای زمانی مناسب باشد که آب تمیز در دسترس شما نیست.

وسایل کمک‌های اولیه: بسته به نوع سفرتان، ممکن است به وسایل کمک‌های اولیه نیاز پیدا کنید. چسب زخم معمولاً حجم زیادی نمی‌گیرد و برای پانسمان اولیه مناسب است. اگر با اتومبیل شخصی سفر می‌کنید، سعی کنید یک بتادین کوچک، باند و گاز استریل در ماشین داشته باشید. تا هنگامی که جایی از بدنتان زخم شد، آن را تمیز و پانسمان کنید. با این کار از ورود عوامل بیماری‌زا جلوگیری خواهید کرد.

اسپری دورکنندۀ حشرات: استفاده از اسپری یا لوسیون دورکنندۀ حشرات در دوران بارداری معمولاً بی‌خطر است. این محصولات با طول زمان‌های مختلف، حشرات را از شما دور می‌کند. حشرات ممکن است ناقل بیماری‌هایی مثل مالاریا باشد که بارداری را با مشکل مواجه می‌کند.

قرص‌ها و مکمل‌ها: اگر از داروی خاصی استفاده می‌کنید، در سفر حتماً آن را همراه داشته باشید و استفاده از مکمل‌ها را در بارداری متوقف نکنید. توجه داشته باشید که ورود بعضی از داروها به کشورهای دیگر ممکن است غیرقانونی باشد. برای جلوگیری از مشکلات احتمالی بهتر است ترجمۀ رسمی نسخۀ پزشک را همراه داشته باشید.

دستکش یک‌بارمصرف: وقتی با ماشین شخصی سفر می‌کنید، ممکن است بین راه به دستشویی احتیاج داشته باشید و آب در دسترس شما نباشد. بنابراین دستکش یک‌بارمصرف می‌تواند از آلوده شدن دست‌های شما جلوگیری کند؛ بعد از استفاده از دستکش‌، آن را میان طبیعت رها نکنید.

رویۀ توالت فرنگی: برای استفاده از دستشویی‌های فرنگی می‌توانید از رویه‌های یک‌بارمصرف مخصوص آن استفاده کنید. این رویه‌ها در داروخانه‌ها با قیمت کم در دسترس است.

مدارک مورد نیاز در سفر

مقصد شما هر جایی که باشد، لازم است که مدارک مختلفی مثل مدارک شناسایی را همراه داشته باشید. غیر از این مدارک که حتماً همراهتان خواهد بود، هنگام سفر در دوران بارداری مدارک زیر را نیز همراه خود ببرید:

دفترچۀ بیمه: دفترچۀ بیمۀ شما در سفرهای داخلی کاربرد زیادی دارد. بهتر است لیست داروهایی که به آنها حساسیت دارید را روی کاغذی بنویسید و توسط گیره‌ای به دفترچۀ خود نصب کنید یا در قسمت مجزایی درون کیف خود قرار دهید.

مجوز پزشک: برای سفر با هواپیما ممکن است نیاز به مجوز پزشک داشته باشید. قبل از برنامه‌ریزی با پزشک خود و شرکتی که قصد خرید بلیت از آن را دارید، صحبت کنید.

مدارک پزشکی: سعی کنید آخرین سونوگرافی یا آزمایش خود را همراه داشته باشید. بهتر است آخرین نسخۀ پزشک نیز همراهتان باشد. اگر به خارج از ایران سفر می‌کنید، باید آخرین نسخۀ پزشک خود را در یک دارالترجمۀ رسمی، ترجمه کنید.

تنقلات و آب آشامیدنی‌

زنان بارداردر طول سفر باید بتوانند به صورت سالم تغذیه کنند و در طول مسیر، گرسنه یا تشنه نمانند تا مجبور نشوند غذاهای ناسالم و نامناسب را مصرف کنند. نکته‌های زیر میتواند به شما در مورد مصرف تنقلات و آشامیدنی‌ها در سفر کمک کند:

آب: نوشیدن آب در دوران بارداری بسیار مهم است. در تمام طول سفر آب سالم در دسترس داشته باشید. اگر با هواپیما سفر می‌کنید از مهماندار بخواهید که آب کافی در اختیار شما قرار دهد. اگر در ماه رمضان سفر می‌کنید، جایی دور از دید افراد بومی آب بنوشید. در اماکن مذهبی، حتی در ماه رمضان هم مکان‌هایی را برای نوشیدن آب مسافران در نظر می‌گیرند. اگر به آب آن منطقه اطمینان ندارید، آب‌های بسته‌بندی گزینۀ مناسب‌تری است.

تنقلات: تنقلات خشک برای مدت زیادی سالم می‌ماند و می‌توان در تمام طول سفر از آن استفاده کرد. قبل از سفر می‌توانید در خانه پاپ‌کورن، شیرین گندمک یا چیزهایی از این قبیل درست کنید و در بسته‌های کوچکی بگذارید و همراهتان ببرید. مخلوط مغزها را می‌توانید به شکل ترکیبی مثل گردو و کشمش همراه داشته باشید تا به عنوان میان‌وعده از آنها استفاده کنید.

لباس و کفش مناسب

همراه داشتن لباس و کفش راحت و مناسب و در تعداد کافی میتواند سفر راحتی را برای شما به وجود بیاورد. موارد زیر میتواند برای ایجاد راحتی در طول سفر به شما کمک کند:

لباس: در دوران بارداری بهتر است از لباس‌هایی استفاده کنید که جنس سبکی دارد. همچنین لباس‌های گشاد، آزادی عمل بیشتری به شما می‌دهد. اگر به مناطق گرمسیر سفر می‌کنید، لباس‌های نخی و نازک مناسب فصل‌‌های گرم را همراه خود ببرید؛ اگر از ثبات هوا اطمینان ندارید، ژاکت و چتر را نیز همراه داشته باشید و اگر به مناطق سردسیر می‌روید، لباس‌های مناسب فصل‌های سرد را با خودتان ببرید.

کفش مناسب: کفشی را هنگام سفر انتخاب کنید که راحت بتوانید با آن پیاده‌روی کنید و به راحتی نیز بتوانید آن را از پایتان در بیاورید. بهتر است از کفش‌های مناسب دوران بارداری استفاده کنید تا خطری شما را تهدید نکند. در ضمن کفش‌های پاشنهبلند انتخاب خوبی برای این دوران و به ویژه درسفر نیست.

لباس زیر: استفاده از لباس زیر مناسب در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد. حتماً چندین شورت همراه داشته باشید تا بتوانید هر روز شورت خود را عوض کنید. سعی کنید بیشتر لباس‌‌های زیر نخی خود را برای سفر همراه داشته باشید که تنگ نیز نباشد و به تن شما نچسبد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط