هفتهٔ سوم ماه یازدهم بعد از زایمان

طی این هفته، شما وارد هفتهٔ سوم از یازدهمین ماه پس از زایمان خود شده‌اید. در این مطلب نیز می‌توانید با وضعیت هفتگی زندگی مادر و رشد کودک در هفتهٔ سوم از ماه یازدهم پس از تولدش آشنا شوید.

زندگی و احساسات مادر

مدیریت زندگی با وجود خواب کمتر سخت است و انجام فعالیت‌های روزمره با وجود کمبود خواب دشوارتر می‌شود. شاید راهکارهای زیر بتواند برای کاهش مشکلات ناشی از کمبود خواب به شما کمک کند:

اگر به خاطر بی‌خوابی در شب، صبح‌ها همیشه خواب می‌مانید: صدای زنگ آلارم خود را زیاد کنید و یک آهنگ گوش‌خراش را که از آن متنفرید برای زنگ آلارم انتخاب کنید. آلارم را برای یک ساعت مناسب تنظیم کنید و نه یک زمان خیلی زودتر از وقت لازم برای بیداری‌تان. می‌توانید ساعت یا گوشی موبایلتان را آن طرف اتاق قرار دهید تا برای خاموش کردن آن مجبور به خارج شدن از رختخواب شوید.

اگر تمام طول روز سست و بی‌حال هستید: نوشیدنی‌های کافئین‌داررا بعد از ناهار بنوشید. مصرف کافئین زیاد، بدن شما را بیش از حد تحریک می‌کند و منجر به مشکلات خواب می‌شود ولی اگر شما نوشیدن زیاد آن را محدود کنید، هنگامی که یک فنجان نوشیدنی کافئین‌دار می‌خورید در ایجاد نشاط و انرژی مؤثرتر خواهد بود. همچنین سعی کنید وظایف و کارهایی را که به دقت زیادی نیاز دارند در اوایل روز انجام دهید که ذهنتان فعال‌تر از ساعات دیگر روز است.

ظهرها گیج و وارفته هستید: اگر سر کار هستید، سعی کنید در طول وقت استراحت یا ناهار چرتی ۱۵ دقیقه‌ای در جایی آرام بزنید. اگر در یک جلسهٔ طولانی هستید، برای حفظ هوشیاری یک نوشیدنی سرد بنوشید. یک قدم زدن کوتاه در فضای باز نیز می‌تواند شما را کمی سر حال بیاورد. اگر در خانه هستید، سعی کنید در طول چرت زدن فرزندتان، شما هم استراحت کنید یا چرت کوتاهی بزنید.

رشد و زندگی کودک

طی این روزها، کودک شما دائماً در حال اضافه کردن مهارت‌های جدید به آموختنی‌های خود است. او امکان دارد در حینی که شما دست‌هایش را گرفته‌اید راه برود و حتی دست یا پایش را بالا نگه دارد تا به شما در لباس پوشاندن به خودش کمک کند. در زمان غذا خوردن، او احتمالاً می‌خواهد از لیوان مخصوص خودش بنوشد و با دست خودش غذا بخورد.

بسیاری از کودکان دوست دارند به عنوان سرگرمی و تفریح و برای دیدن واکنش شما، لیوان یا بشقاب خود را از روی صندلی کودک بیندازند، بنابراین شاید لازم باشد مراقب باشید و قبل از اینکه باقی‌مانده غذای خود را به هوا پرتاب کند، با آرامش و خنده جلوی او را بگیرید و حواسش را پرت کنید.

طی این روزها بد نیست اطلاعاتی در مورد آنتی‌بیوتیک‌های مختلف به دست آورید و بدانید که در واقع، تجویز بیش از حد آنتی‌بیوتیک‌ها یک نگرانی رو به افزایش در جامعهٔ پزشکی است. به عنوان مثال، چرا پزشک برای همهٔ بیماری‌های کودک آنتی‌بیوتیک تجویز نمی‌کند؟ دلیل این کار پزشک این است که آنتی‌بیوتیک‌ها تنها در برابر باکتری‌ها مؤثر هستند. آنها در مبارزه با ویروس‌ها که عامل سرماخوردگی، آنفلوانزا و بسیاری از بیماری‌های تنفسی هیچ کمکی نمی‌کند. بنابراین، اگر کودک شما هر یک از این بیماری‌ها را دارد، آنتی‌بیوتیک کمکی نخواهد کرد.

مصرف آنتی‌بیوتیک در مواردی که نیازی به آن نیست، در واقع باکتری را به درمان مقاوم‌تر می‌کند و این می‌تواند در مواردی که کودک واقعاً به داروهای مبارزه با باکتری نیاز دارد مشکلاتی ایجاد کند. همچنین، آنتی‌بیوتیک‌ها هم خطرات خود را دارد؛ آنها مانند هر داروی دیگری می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد یا حتی واکنش‌های آلرژیک جدی ایجاد کند.

اما در مواقعی که پزشک برای درمان کودک شما آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند، نباید هنگامی که حال کودک بهتر به نظر می‌رسد خودسرانه آنتی‌بیوتیک را قطع کنید. دورهٔ کامل آنتی‌بیوتیک تجویزشده را همان‌طور که پزشک تعیین کرده است به کودک بدهید. قطع دارو ممکن است بیماری را به طور کامل از بین نبرد یا باعث عارضه‌های جدی‌تری شود.

هنگام مصرف داروها به کودکتان نیز لازم است بدانید که اگر کودک شما بلافاصله پس از مصرف آنتی‌بیوتیک استفراغ کرد یا دچار تهوع شد، به طوری که بیشتر دارو از دهانش خارج شد، می‌توانید یک دز دیگر از دارو را دوباره به او بدهید. اما سعی کنید بفهمید که چرا کودکتان استفراغ کرده است، آیا به دلیل بوده است که فقط دچار تهوع شده یا به دلیل اینکه او بیمار است؟ بهترین راه این است که در این مورد با پزشک کودکتان مشورت کنید و برای راه‌های ساده‌تر کردن بلعیدن و خوردن دارو برای کودک از پزشک کودکتان سؤال کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط