هفتهٔ سوم ماه چهارم بعد از زایمان

طی این روزها شما در حال گذراندن سومین هفته از ماه چهارم بعد از زایمانتان هستید. در این مطلب می‌توانید با مواردی از زندگی مادر در هفتهٔ سوم از ماه چهارم پس از زایمان و چگونگی رشد و نمو کودک در هفتهٔ سوم از چهارمین ماه تولدش آشنا شوید.

زندگی و احساسات مادر

داشتن یک کودک تغییراتی در روابط شما با همه، از جمله دوستانتان ایجاد می‌کند. گاهی اوقات دوستان قدیمی که خود فرزندی ندارند به اندازهٔ شما از حضور کودکتان خوشحال هستند و گذشته از تغییراتی که در برنامه‌هایتان ایجاد می‌شود، رابطهٔ شما با آنها مثل قدیم ادامه می‌یابد. اما برخی نیز ممکن است در مورد مرحلهٔ جدید زندگی شما خیلی هیجان زده نباشند. برخی دیگر بی‌حوصله باشند یا هیچ علاقه‌ای به کودکان نداشته باشند. نمی‌توانید تنها دوستان خود را سرزنش کنید، چون شما نیز تغییر کرده‌اید و علاقه‌مندی‌ها و تفریحات مشترکی که زمانی با برخی از دوستان خود داشتید، به خصوص آنهایی که شما را تا دیروقت بیرون از خانه نگه می‌داشت، ممکن است اکنون دیگر با شیوهٔ زندگی شما سازگاری نداشته باشد.

اگرچه نمی‌توانید انتظار داشته باشید که همه چیز دقیقاً مثل گذشته ادامه یابد، اما تلاش کنید بین سبک زندگی قدیمی خود و وضعیت جدیدتان تعادل برقرار کنید. دوست شما نمی‌تواند انتظار داشته باشد که فکر کردن و نگرانی دربارهٔ کودکتان را کنار بگذارید و شما هم نمی‌توانید انتظار داشته باشید که دوستتان بخواهد تنها دربارهٔ مسائل و مشکلات مادر بودن شما صحبت کند. پس در فعالیت‌ها و زمان با هم بودنتان روی زمینه‌های مشترکتان تمرکز کنید. مثلاً خیلی خوب می‌شود اگر بتوانید گاهی تنها و بدون کودک با دوستتان بیرون بروید و مواقع دیگر او را برای دیدن کودکتان به خانه دعوت کنید.

به هر حال، ممکن است راه شما از برخی دوستانتان جدا شود اما در همان زمان، کودکتان دوستان جدیدی برای شما پیدا می‌کند. در پارک‌ها، گروه‌های پشتیبانی مادران و برخوردهای اتفاقی، شما و همسرتان والدین دیگری را ملاقات خواهید کرد که اشتراکات زیادی با هم دارید، پس به آینده نگاه کنید و هیچ‌گاه غصهٔ زندگی گذشته را نخورید.

رشد و زندگی کودک

کودک شما شروع به استنباط و نتیجه‌گیری در مورد جهان اطراف خود کرده است. او همه چیز، حتی بازتاب خود در آینه را با کنجکاوی نگاه می‌کند. یک آینهٔ نشکن روبه‌روی او بگذارید یا وقتی در مقابل آینه آماده می‌شوید نوزاد را کنار خود بنشانید. نوزاد شما متوجه نخواهد شد که آنچه در آینه می‌بیند تصویر خود اوست. فهم این موضوع معمولاً در سال دوم اتفاق می‌افتد، اما این مهم نیست. او دوست دارد که به انعکاس خود یا هر کس دیگری خیره شود و ممکن است لذت خود را با آن خندهٔ بی‌دندانش نشان دهد.

در رابطه با موارد سلامت کودک، برخی مادران در مورد برفک دهان کودک پرسیده‌اند. برفک یک عفونت قارچی در دهان کودک است. اگر لکه‌های سفیدی داخل لب‌ها و روی گونه‌ها یا زبان کودک خود دیدید که پاک نمی‌شود، آنها می‌توانند نشانهٔ برفک دهان باشند.

قارچ در محیط‌های مرطوب، گرم و شیرین، مانند داخل دهان یک کودک رشد می‌کند. اگر شیردهی می‌کنید، نوک سینهٔ شما می‌تواند هنگامی که کودکتان سینه‌ را به دهان می‌گیرد به این قارچ آلوده شود که می‌تواند باعث خشکی یا زخم نوک سینه و درد در طول شیردهی شود. اگر دچار استرس هستید و در نتیجه مقاومت بدن شما پایین است، در مقابل عفونت آسیب‌پذیرتر نیز هستید. قارچ همچنین می‌تواند از طریق دستگاه گوارش کودک به انتهای دیگر بدن منتقل شود و باعث حساسیت به پوشک یا عفونت قارچی شود.

اما برای درمان آن چه می‌توان کرد؟ حتماً در اولین فرصت به پزشک کودک خود مراجعه کنید. او احتمالاً یک داروی ضدقارچ برای شما و کودکتان تجویز می‌کند. اگر شیردهی می‌کنید، درمان برای هر دو شما مهم است تا یکدیگر را دوباره آلوده نکنید. احتمالاً پس از شروع درمان، چند هفته طول خواهد کشید تا عارضه از بین برود. همچنین و هرچند عفونت قارچی برای شما آزاردهنده است، کودک شما ممکن است هیچ علائمی از ناراحتی نشان ندهد. با این حال، برخی از نوزادانی که برفک دهان دارند تحریک پذیرتر می‌شوند و علاقهٔ کمتری به شیر خوردن دارند، زیرا گونه‌ها و لثهٔ آنها درد می‌کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید