سه سال و هفت ماه: اشتباهات دستوری و عبارت‌های تشویقی

فرزند سه سالهٔ شما حالا در آخرین هفته از ماه هشتم زندگی‌اش قرار دارد و از هفتهٔ دیگر سه سال و هشت ماهش پُر خواهد شد. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی یک کودک سه سال و هفت ماهه آشنا خواهید شد.

اشتباهات دستوری

شاید شما هم فکر می‌کردید که فرزندتان دیگر در سخن گفتن استاد شده است اما اکنون اشتباهات دستوری‌ای از او می‌شنوید که قبلاً هیچ‌وقت نداشت ولی نگران نباشید، چون این هم یک اتفاق طبیعی است. بچه‌های خردسال وقتی قواعد دستور زبان را یاد می‌گیرند، تمایل دارند که آنها را در همه‌ جا اعمال ‌کنند. این کار تعمیم بیش از حد قواعد دستوری یا بیش‌تعمیمی قواعد زبان نامیده می‌شود.

برای مثال، آنها می‌آموزند که برای ساخت یک فعل امری باید «ب» را به آغاز فعل اضافه کنند. بنابراین ممکن است آن را به همه‌ٔ افعال اضافه کنند و به عنوان مثال، چیزهایی مانند «بپاشید» را به معنی «پا شدن»، از آنها بشنوید. یا مثلاً به جای «فروختم» ممکن است بگویند «فروشتم» یا حرف «ن» را به ابتدای همه‌ٔ افعال اضافه کنند و مثلاً بگویند «نبردار» که همان «برندار» است.

به جای اشاره به اشتباه و تصحیح آن، با تکرار کردن جمله با استفاده از فعل مناسب، سرمشق دستور زبان صحیح را به او بدهید. «بله، پاشید بریم بیرون!» ضمایر هم یکی از قسمت‌های دشوار زبان است. مواظب باشید از ضمایر صحیح در گفتار خود استفاده کنید. مثلاً بهتر است به جای «مامان می‌تونه بهت کمک کنه!»، بگویید: «من می‌تونم بهت کنم».

در مورد آموزش خواندن و نوشتن به کودک بدانید.

نکتهٔ والدین: عبارت‌‌های تشویقی

فهرست متنوعی از عبارت‌های تشویقی را برای گفتن به کودکتان دم دست داشته باشید و با استفاده کردن از آنها خیلی زود خواهید دید که او تمایل بیشتری به همکاری و پیشرفت دارد. چند عبارت تمجیدآمیز شامل موارد زیر است:

  • «ممنونم که به من کمک کردی.»
  • «می‌دونستم که می‌تونم روت حساب کنم!»
  • «تو همکار خیلی خوبی هستی.»
  • «وای، ممنونم، خیلی لازم داشتم.»
  • «شنیدم که پدرت گفت اون کار رو خیلی خوب انجام دادی.»
  • «شنیدم که خیلی قشتگ می‌گی ممنونم!»

در مورد بزرگ کردن کودک بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط