هفت سال و هشت ماه: قلدری کردن

کودکتان هفت سال و هشت ماهه است. در این مطلب با برخی از نکات مهم در میان کودکان هفت ساله مثل قلدری و آزار و اذیت توسط کودکان دیگر در مدرسه و اهمیت دور هم غذا خوردن آشنا شوید.

قلدری کردن

قلدری، در اینجا به معنی آزار و اذیت عمدی یک کودک توسط کودکی دیگر به شکل فیزیکی یا روانی است. متأسفانه، قلدرها حتی از همان کلاس دوم در صحنه‌ٔ اجتماع ظاهر می‌شوند. قلدرها معمولاً بچه‌هایی هستند که عصبانی‌اند و از اعتماد به نفس پایینی برخوردارند. اذیت کردن بچه‌های ساکت‌تر و آرام‌تر به آنها لذت، هیجان و احساس برتری می‌دهد. در برنامه‌های تلویزیونی و بازی‌های رایانه‌ای نیز بسیاری از قلدرها خشونت بیش از حدی اعمال می‌کنند.

به فرزند خود بگویید که اگر احساس کرد کودک دیگری به او پیله می‌کند یا او را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد، کار صحیح این است که به شما یا معلمش بگوید.

والدین اغلب از این موضوع که فرزندشان مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد، کاملاً بی‌خبرند. اما اگر تغییری ناگهانی و غیرقابل توضیح مثل اضطراب بیشتر، کناره‌گیری، تغییر در اشتها یا اصرار در تغییر برخی از عادت‌ها، مانند درخواست آمدن از مدرسه به خانه با سرویس یا اصرار به آمدن شما دنبالش به جای پیاده آمدن در رفتارش مشاهده کردید، مهم است که به مدیر مدرسه اطلاع دهید و برای ارزیابی موضوع سری به آنجا بزنید، چون ممکن است کودک شما مورد قلدری قرار گرفته و ترسیده باشد.

به فرزندتان بگویید که قلدری رفتاری غلط و نامشروع است و این تقصیر او نیست. گاهی اوقات بچه‌ها احساس شرمندگی یا خجالت می‌کنند و فکر می‌کنند که مشکل از آنهاست. اگر مسئولان مدرسهٔ کودکتان، برنامه، رسیدگی و آموزش‌هایی در مورد مقابله با زورگویی و قلدری ندارند، لازم است که در مورد آن با مدیر مدرسه صحبت کنید.

نکتهٔ والدین: یک با هم غذا خوردن واقعی

فکر می‌کنید یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید به عنوان یک خانواده انجام دهید چیست؟ جواب این است: «با هم غذا بخورید!» بچه‌هایی که در طول هفته بیشتر با خانواده‌ٔ خود غذا می‌خورند، از نظر تحصیلی و اجتماعی عملکرد بهتری دارند.

همچنین خیلی مهم است مطمئن شوید که وعده‌های غذایی شما شامل افرادی است که با یکدیگر صحبت می‌کنند نه فقط در سکوت نشسته‌اند یا سرشان توی گوشی‌هایشان است. پس هنگام حضور سر سفره یا میز غذا، تمام نمایشگرها، رادیوها و دستگاه‌های الکترونیکی شخصی از جمله موبایل‌ها را خاموش کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط