رشد کودک در هفتهٔ اول ماه یازدهم تولد

کودک شما حالا ۱۰ ماهه شده است و همچنان مراحل رشدش را در هفته‌ها و ماه‌های آینده با سرعت خاص خودش طی می‌کند. نمودارها و جدول‌های راهنمای رشد نیز تنها نشان می‌دهند که کودک شما چه پتانسیلی از رشد دارد. همچنین اگر کودکتان زودرس است، این نکته را در نظر داشته باشید کودکانی که زودتر از موعد به دنیا می‌آیند معمولاً به زمان بیشتری برای رسیدن به معیارهای رشد نیاز دارند. در نهایت بهتر است دربارهٔ هر گونه نگرانی خود در مورد رشد کودکتان با پزشک فرزندتان صحبت کنید. در این مطلب می‌توانید با مواردی از رشد کودک در هفتهٔ اول از یازدهمین ماه تولدش آشنا شوید.

حرف زدن با یک کوچولوی پرحرف

کودک شما تازه شروع به درک بسیاری از کلمات و عبارات ساده کرده است، پس صحبت کردن با او از همیشه مهم‌تر است. شما می‌توانید کلماتی که می‌گوید را به شکل صحیح تکرار کنید تا به کوچولوی پرحرف خود الگوی گفتاری خوبی بدهید. مثلاً اگر یک «شی‌شی» می‌خواهد، به نرمی تلفظ صحیح را به او یاد بدهید و بگویید «شیشه‌شیر می‌خوای؟» در این مرحله از رشد بهتر است از کلمات و زبان کودکانه خودداری کنید، زیرا هرچند کودکانه صحبت کردن می‌تواند سرگرم‌کننده باشد، اما شنیدن کلمات درست برای رشد زبان کودکتان بهتر است.

همچنین صحبت کردن با کودک راه بسیار خوبی برای تقویت مهارت‌های زبانی اوست. هنگامی که یک جملهٔ نامفهوم می‌گوید، پاسخ دهید: «واقعا؟ چه جالب!» خواهید دید که کودکتان احتمالاً لبخند می‌زند و به جیک‌جیک‌ کودکانه‌اش ادامه می‌دهد.

یاد دادن نام‌ها و کلمات

شاید به زودی کلمات، حرکات و همچنین انواع دیگری از روش‌های برقراری ارتباط مانند اشاره کردن با دست و خرخر کردن از کودک ببینید و بشنوید که واقعاً معنای آنها را بفهمید. مهم است نام اشیایی را که کودک به آنها اشاره می‌کند، به او بگویید یا خودتان به اشیا اشاره کنید و نام آنها را بگویید و کمک کنید تا نام اشیا را یاد بگیرد.

شما می‌توانید به کودک خود شرح دقیقی از کاری که در حال انجام آن هستید بدهید، چه در حال خرد کردن پیاز برای ناهار باشید و چه کارهای شخصی خود پشت میز کارتان. به عنوان مثال، همان‌طور که او را در کالسکه‌اش می‌گذارید، بگویید: «داری می‌ری توی کالسکهٔ آبیت. الان کمربندت رو می‌بندم تا راحت باشی. حالا دیگه آمادهٔ پارک رفتن هستیم.»

همچنین می‌توانید درحالی‌که برای کودک لالایی یا شعرهای کودکانه می‌خوانید، با دست آنها را اجرا کنید. مثلاً خداحافظی خاله سوسکه را با دستتان نشان دهید یا برایش آن را اجرا و بازی کنید. مثلاً بازی «عمو زنجیرباف» یا «اتل‌ متل توتوله» را طوری‌ برایش بخوانید و اجرا کنید که بیاموزد کلمات و عبارات کلیدی را شناسایی کند.

خواهید دید که کودکتان به زودی شروع به ایجاد ارتباط بین کلمات و جهان بیرون می‌کند. به عنوان مثال وقتی شما دست می‌زنید، او هم این کار را می‌کند و زمانی که شما یا همسرتان وارد اتاق می‌شوید می‌گوید: «مامان» یا «بابا»، هرچند در این مرحله هنوز هم احتمال بیشتری وجود دارد که این دو کلمه را بدون فرق‌ گذاشتن و جابه‌جا استفاده کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط