نقاط عطف رشد کودک از هشت تا ۱۲ ماهگی

نقاط عطف رشد کودک از هشت تا ۱۲ ماهگی

کودکتان در سال اول زندگی‌اش طی هر ماه به نقاط عطفی می‌رسد که بهتر است از آنها اطلاع کافی داشته باشید و همواره نیز بدانید که این اطلاعات فقط یک رهنمود کلی است و در نهایت آهنگ رشد هر کودکی منحصر به‌ خودش است. در این مطلب می‌توانید با رشد نرمال و طبیعی کودکان شیرخوار هشت تا ۱۲ ماهه، راهکارها و نقش شما به عنوان همراه کودک و برخی علائم هشداردهنده در مورد رشد کودکان شیرخوار از هشت تا ۱۲ ماهگی آشنا شوید.

نقاط عطف رشد از هشت تا ۱۲ ماهگی

به جنب و جوش کودکتان نگاه کنید. او حالا به کاوشگری مشتاق تبدیل شده است، طوری که شاید متعجب باشید که چقدر سریع روی چهار دست‌وپا یا روی یک زانو حرکت می‌کند. کودک اکنون می‌تواند خودش بنشیند و به هر چیزی که می‌تواند دست بگیرد و با کمک آن به حالت ایستاده دربیاید و حرکت کند، حتی ممکن است قبل از تولد یک سالگی‌اش، به تنهایی چند قدم بردارد.

غان و غون او اکنون بیشتر شبیه یک گفت‌وگوی واقعی شده است و شما اولین کلماتش را که اغلب مامان و بابا است خواهید شنید. به زودی عبارت‌های ساده‌ای را یاد می‌گیرد و در این فاصله از حالات چهره برای نشان دادن اینکه چه چیزی را می‌خواهد یا نمی‌خواهد استفاده می‌کند و به کلمات شما با دقت توجه می‌کند.

دست‌هایش هر روز چالاک‌تر می‌شود. او ممکن است با گذاشتن اشیا در یک ظرف و بیرون آوردن آنها خودش را سرگرم می‌کند. او می‌تواند با انگشت شست و اشاره‌اش غذاهای انگشتی را بخورد. کودکتان دوست دارد دقیقاً عین شما باشد. با شانه کردن موهایش، نوشیدن از یک لیوان و تظاهر به صحبت کردن با تلفن.

هرچند ممکن است اجتماعی باشد، اما احتمالاً کنار غریبه‌ها خوددار و محتاط است و وقتی او را ترک می‌کنید مضطرب می‌شود که این اضطراب جدایی در این سن نرمال و طبیعی است.

راهکارهای والدین برای رشد بهتر کودک در هشت تا ۱۲ ماهگی

در سن هشت تا ۱۲ ماهگی همچنان که کودکتان بزرگ می‌شود و رشد می‌کند، شما نیز می‌توانید با انجام کارهایی به رشد بهتر او کمک کنید:

به صحبت کردن با کودکتان ادامه دهید: این مرحله برای رشد زبانی او حیاتی است. برنامهٔ روتین خود را برایش شرح دهید. به عنوان مثال به او بگویید الان دارید چه کاری انجام می‌دهید، بعد از آن می‌خواهید چه کنید و چه چیزهایی را می‌بینید. این موضوع که برایش توضیح بدهید او یا خودتان الان چه احساسی دارید به او کمک می‌کند احساسات و عواطف را بیاموزد.

ارتباط و بازی کردن را فراموش نکنید: همچنان و مثل ماه‌های قبل با هم کتاب بخوانید و دالی‌موشه، قایم موشک و بازی‌های نوبتی یعنی بازی‌هایی که به نوبت انجام می‌شود را امتحان کنید.

فضای امنی برایش ایجاد کنید: همچنان که کودکتان فعال‌تر می‌شود مهم است که فضای ایمن و بی‌خطری برای کشف و کاوش داشته باشد. ممکن است کودک هنوز راه نرود، اما شما می‌توانید در این راه به او کمک کنید. برای این کار می‌توانید او را طوری نگه دارید که وزنش را روی پاهایش بیندازد یا در حالت ایستاده به کاناپه تکیه دهد.

وسایلی برای کشف و بازی به او بدهید: دقت کنید که چه چیزهایی را دوست دارد و به او آزادی استفاده از تمام حواس پنج‌گانه برای بازی و کاوش اطرافش را بدهید. شما می‌توانید به او کاغذ و مداد شمعی، لگو، ظرف غذای خالی و قابلمه‌ها و تابه‌هایی برای بازی بدهید.

رفتار کودک را آرام هدایت کنید: از رفتارهای خوبش تعریف کنید و به او جایزه بدهید. اگر شیطنتی می‌کند یک «نه» کوتاه و هدایت به مسیر درست معمولاً کافی است. اگرچه او هنوز برای فهم قوانین و اطاعت از آنها خیلی کوچک است، اما می‌توانید به تدریج به او نشان دهید که اجازهٔ چه رفتارهایی را ندارد و کمک کنید فعالیت‌ مناسب‌تری را پیدا کند.

به اضطراب جدایی کودک احترام بگذارید: به او فرصت بدهید که با مراقبان جدیدی مثل پرستارش آشنا شود و همیشه قبل از رفتن و ترک کردنش از او خداحافظی کنید و ناگهانی فرار نکنید، زیرا با جدا شدن درست در او اعتماد ایجاد می‌کنید.

علائم نیاز به پیگیری پزشک در هشت تا ۱۲ ماهگی

همان‌طور که می‌دانید هر کودکی با سرعت خودش رشد می‌کند، اما لازم است با پزشک کودکتان صحبت کنید اگر کودکتان یکی از موارد زیر را دارد:

  • چهار دست‌وپا نمی‌رود.
  • به مدت یک ماه یا بیشتر، در حین چهار دست‌وپا رفتن به نظر می‌رسد که یک طرف بدنش را می‌کشد.
  • نمی‌تواند با تکیه به چیزی بایستد.
  • سعی نمی‌کند اشیایی را که جلویش پنهان کرده‌اید پیدا کند.
  • هیچ کلمه‌ای را به زبان نمی‌آورد.
  • از حالات بدنی مثلاً تکان دادن سرش برای گفتن «نه» یا اشاره کردن با انگشت استفاده نمی‌کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط