آیا واکسیناسیون کودکان باعث ایجاد اتیسم می‌شود؟

آیا واکسیناسیون کودکان باعث ایجاد اتیسم می‌شود؟

شما هم ممکن است مثل خیلی از والدین دیگر چیزهایی دربارهٔ ارتباط اتیسم در کودکان و واکسیناسیون شنیده باشید. برخی از والدین گاهی با شنیدن و خواندن این موارد می‌ترسند و دچار نگرانی می‌شوند و برخی دیگر حتی از انجام به‌موقع واکسیناسیون کودکشان خودداری می‌کنند که کار بسیار نادرستی است. در حال حاضر این نکته همچنان در حال بررسی توسط کارشناسان و محققان است و از نظر آنها پایه و اساس علمی ندارد. در این مطلب می‌توانید با همه چیز در مورد ارتباط واکسیناسیون کودکان و ابتلا به اتیسم آشنا شوید.

آیا تیمروسل موجود در واکسن‌ها باعث ایجاد اتیسم می‌شود؟

طی چند سال گذشته بحث و جدل بر سر این موضوع همچنان ادامه داشته است و در نتیجه بسیاری از والدین دربارهٔ سلامت کودکانشان سرگردان و دچار ترس هستند. برخی معتقدند تیمروسل که یک مادهٔ نگهدارندهٔ موجود در واکسن‌هاست برای سیستم اعصاب مرکزی کودک سمی است و علت افزایش هشداردهندهٔ اتیسم در کودکان است اما هیچ شواهد علمی معتبری وجود ندارد که نشان دهد واکسن‌های کودکان باعث اتیسم می‌شوند.

در طول این مدت، اغلب مؤسسات پزشکی بزرگ داده‌های مربوط را بررسی کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که هیچ ارتباطی بین اتیسم و قرار گرفتن در معرض تیمروسل وجود ندارد. علاوه بر این، در برخی کشورها این مادهٔ نگهدارنده از بیشتر واکسن‌های کودکان حذف شده است.

چرا تیمروسل به واکسن‌ها اضافه شد؟

تیمروسل بیشتر از چند دهه برای ممانعت از رشد باکتری و قارچ در واکسن‌ها استفاده شده است. به منظور بهره‌وری بیشتر، بسیاری از واکسن‌ها در آمپول‌های بزرگ و چنددزی ذخیره می‌شوند که کارکنان مراکز بهداشت دزهای یک‌نفره را از آنها برمی‌دارند و در نتیجه هر بار که در پلاستیکی ظرف با یک سرنگ جدید سورخ می‌شود واکسن را در مقابل آلودگی آسیب‌پذیر می‌کند.

چندین حادثهٔ مرگبار ناشی از واکسن‌های آلوده در دههٔ ۲۰ میلادی، تولیدکنندگان واکسن را واداشت که به واکسن‌های ذخیره‌شده در آمپول‌های بزرگ و چنددزی مادهٔ نگهدارنده اضافه کنند و تیمروسل یکی از رایج‌ترین مواد نگهدارنده‌ای بود که استفاده می‌شد. اکنون که بیشتر واکسن‌های تولیدشده دیگر حاوی تیمروسل نیستند، واکسن‌ها در آمپول‌های تک‌دزی یا سرنگ‌های آمادهٔ تزریق ذخیره می‌شوند که این سیستم ذخیره‌سازی برای تولیدکنندگان گران‌تر تمام می‌شود.

آیا تیمروسل حاوی جیوه است؟

تیمروسل حاوی یک ترکیب جیوه به نام اتیل مرکوری است. این ترکیب با متیل مرکوری که در حجم زیاد در برخی ماهی‌ها وجود دارد یکی نیست. متیل مرکوری در بافت‌های بدن انسان تجمع می‌کند و در مقادیر خاصی می‌تواند رشد شناختی در کودکان را معیوب کند.

از پژوهش‌های انجام‌گرفته روی واکسن‌ها، دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که اتیل مرکوری همان اثرات متیل مرکوری را ندارد. به علاوه، پژوهش‌های صورت گرفته توسط یک مؤسسۀ معتبر آلرژی و بیماری‌های عفونی در دنیا ثابت کرده است که بدن اتیل مرکوری را سریع‌تر از متیل مرکوری دفع می‌کند، بنابراین اتیل مرکوری در بافت‌های بدن انسان تجمع نمی‌کند.

طبق پژوهش‌های صورت‌گرفته توسط جریان اصلی علم، تاکنون تنها عوارض جانبی شناخته‌شدهٔ قرارگیری در معرض تیمروسل موجود در واکسن‌ها، واکنش‌های جزئی مثل قرمزی و ورم در محل تزریق در برخی افراد بوده است.

آیا کودکان در معرض مقدار خطرناکی از جیوهٔ تیمروسل قرار می‌گیرند؟

از اواسط دههٔ ۸۰ میلادی تا سال ۱۹۹۹، از آنجا که تزریق‌هایی به فهرست واکسن‌های روتین کودکان اضافه شد، کودکان در معرض مقدار فزایندهای از تیمروسل بودند. برخی از انواع واکسن سه‌گانه (دیفتری، کزاز، سیاه‌سرفه)، واکسن هیب (هموفیلوس آنفلوانزای نوع B)، واکسن هپاتیت B و همچنین واکسن آنفولانزا حاوی این نگهدارنده بودند.

در سال ۱۹۹۷، کارشناسان و محققان، مواد غذایی و داروهای حاوی جیوه را مرور کردند و به این نتیجه رسیدند که برخی کودکان ممکن است در طول شش ماه اول زندگی خود، از منابع مختلف در معرض ۱۸۷/۵ میکروگرم دز تجمعی جیوه قرار گرفته باشند. این مقدار بیشتر از مقدار ایمن قرارگیری در معرض متیل مرکوری بود که توسط آژانس محافظت از محیط زیست تعیین شده است.

به عنوان یک اقدام احتیاطی، در سال ۱۹۹۹ آژانس‌های خدمات بهداشت عمومی، یک آکادمی طب اطفال معتبر و تولیدکنندگان واکسن توافق کردند که باید تیمروسل موجود در همهٔ واکسن‌های کودکان شش ساله و کوچک‌تر کاهش یابد یا از آنها حذف شود. از آن زمان، پژوهش‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که تیمروسل هیچ خطری برای کودکان ایجاد نمی‌کند.

با این حال، امروزه واکسن‌های کودکان حاوی مقادیر بسیار اندکی تیمروسل هستند و دز تجمعی جیوه که کودکان تا شش ماهگی از طریق واکسن‌ها در معرض آن قرار می‌گیرند کمتر از ۳ میکروگرم است که کاملاً قابل چشم‌پوشی و حتی کمتر از جیوۀ موجود در برخی از مواد غذایی است.

آیا ارتباطی بین تیمروسل و اتیسم وجود دارد؟

برخی افراد و گروه‌ها می‌گویند کودکانی که در معرض تیمروسل موجود در واکسن‌ها بوده‌اند، شش برابر بیشتر از کودکانی که در معرض آن نبوده‌اند احتمال ابتلا به اتیسم دارند. آنها ادعای خود را بر مبنای تحلیل داده‌های به دست‌آمده از سیستم گزارش عوارض واکسیناسیون قرار داده‌اند.

در ارزیابی دقیقی که از یافته‌های این افراد انجام شد، مشکل اتکا بر داده‌های سیستم گزارش عوارض واکسیناسیون توضیح داده و مشخص شد که این سیستم شکایات را جمع‌آوری می‌کند اما هیچ ابزاری برای ارزیابی صحت ادعاها ندارد.

کارشناسان همچنین با روش تحقیق این افراد مشکل داشتند و می‌گفتند که آنها مشخص نکرده‌اند که داده‌های آنها چگونه تولید شده‌اند و در نتیجه از بررسی دقیق روش تحقیق خود و تکرار نتایجشان جلوگیری کرده‌اند. درنتیجه این ادعا و پژوهش پر از نقص‌های روش‌شناختی است و نتایج آن با عنوان غیرقابل تفسیر رد شده است.

بنا بر تمام این گفته‌های علمی، لازم است والدین تمام واکسن‌های کودکانشان را بزنند و بی‌جهت نگران این موارد نباشند، چون هیچ‌کدام از این ادعاها ثابت نشده و غیر از آن نزدن واکسن عوارض و بیماری‌ها و مشکلات خیلی بیشتری برای فرزند شما خواهد داشت.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط