داروهای ضدشپش بدون نسخه

بسیاری از پزشکان و سازمان‌های بهداشت دولتی، استفاده از داروهای شیمیایی ضدشپش برای سر در شکل‌های مختلف مانند کرم نرم‌کننده، شامپو، ژل و موس را به عنوان اولین قدم درمان دارویی توصیه می‌کنند. اما بعضی از والدین نسبت به استفاده از داروهای شیمیایی در بچه‌های کوچک محتاط هستند که البته این قابل درک است. اما کارشناسان معتقدند که اگر شما شپش سر را با یکی از این داروهای بدون نسخه درمان می‌کنید، دیگر استفاده از شانه‌ٔ ضدشپش ضروری نیست. در این مطلب می‌توانید با داروهای ضدشپش بدون نسخه آشنا شوید.

آیا داروهای ضدشپش بی‌خطر هستند؟

بسیاری از کارشناسان و متخصصان می‌گویند دو محصول بدون نسخه‌ای که به طور معمول بیشتر توسط پزشکان توصیه می‌شوند ایمن هستند و اگر درست استفاده شوند می‌توانند بسیار مؤثر باشند.

کارشناسان معتقدند که اگر شما شپش سر را با یکی از این داروهای بدون نسخه درمان می‌کنید، شانه‌ٔ ضدشپش غیرضروری است. برخی گزارش‌ها نیز می‌گویند شانه‌های ضدشپش برای تشخیص آلودگی به شپش و خارج کردن شپش‌ها و رشک‌ها از سر برای ظاهر موهای کودک مفید هستند.

در هر حال بیشتر والدین احتمالاً تصمیم به استفاده از شانهٔ ضدشپش می‌گیرند. اما اگر درمان با داروی شیمیایی مؤثر باشد، بیشتر شپش‌ها مرده یا ضعیف‌شده هستند و دیگر مجبور نیستید به همان اندازهٔ درمان انحصاری با شانه‌ زدن، دقیق و مفصل شانه بکشید.

دنبال نکردن دقیق دستورالعمل‌ها و تکرار نکردن آن در ۹ روز بعد، رایج‌ترین اشتباهاتی هستند که می‌توانند درمان را ناموفق باقی بگذارند. همچنین بعضی از شپش‌ها به مواد شیمیایی معمول مقاوم هستند و دلیل دیگر این است که داروها می‌توانند خیلی مؤثر نباشند.

کارشناسان کدام داروهای ضدشپش را توصیه می‌کنند؟

پزشکان اغلب دو مورد از داروی ضدشپش را توصیه می‌کنند که هر دوی آنها بدون نیاز به نسخه در داروخانه‌ها فروخته می‌شود، اما در ایران تجویز دارو برای شپش سر تنها به ترکیب پرمترین محدود می‌شود. اما اگر شما در جایی غیر از ایران زندگی می‌کنید، بد نیست هر دو نوع دارو را بشناسید. با توجه به این نکته و به‌طورکلی، داروهای درمان شپش شامل موارد زیر است:

پرمترین: این محصول شامل یک درصد پرمترین یعنی شکل مصنوعی پیرترین است. شما این نوع دارو را اغلب به شکل کرم نرم‌کنندهٔ مو و تحت نام‌های تجاری متعدد در داروخانه‌ها پیدا می‌کنید. پرمترین سمیت بسیار کمی برای انسان دارد، اما برای شپش بسیار سمی است. این مدل نسبت به محصولاتی است که حاوی خود پيرترين هستند کمتر سمی و کمتر آلرژیک است. داروی حاوی یک درصد پرمترین معمولاً ۷۰ تا ۸۰ درصد از رشک‌ها را می‌کشد. این دارو رسوبی روی موی باقی می‌گذارد که حداقل برخی از رشک‌های زندهٔ باقی‌مانده را وقتی از تخم درآمدند می‌کشد. پزشکان توصیه می‌کنند نوبت دوم دارو در ۹ روز بعد اعمال شود تا شپش‌هایی را که ممکن است از تخم‌های زنده مانده خارج شوند به طور کامل ریشه‌کن کند.

برای یادگیری و نحوهٔ استفاده از داروهای درمان شپش می‌توانید مقالهٔ مادرشو را در مورد مراحل استفاده از داروهای شپش سر کودک بخوانید.

پیرترین و پیپرونیل بوتوکساید: شامل محصولاتی است که حاوی پيرترين به علاوهٔ پیپرونیل بوتوکساید هستند. پیرترین از عصاره‌ٔ طبیعی گل‌های داودی گرفته می‌شود. همانند پرمترین، محصولات حاوی پیرترین سمیت بسیار کمی برای انسان‌ها و سمیت بالایی برای شپش‌ها دارند. این نوع دارو به شکل‌های مختلف و معمولاً به شکل شامپو در دسترس است و تحت برندهای مختلف در داروخانه‌ها موجود است. داروهای مبتنی بر پیرترین، مانند داروهای مبتنی بر پرمترین، ۲۰ تا ۳۰ درصد از رشک‌ها را زنده باقی می‌گذارند. برخلاف داروهای مبتنی بر پرمترین، داروهای حاوی پیرترین هیچ رسوبی باقی نمی‌گذارند. پزشکان توصیه می‌کنند نوبت دومی از دارو در هفت تا ۹ روز بعد اعمال شود تا شپش‌هایی را که ممکن است از تخم‌های هنوز زنده خارج شوند بکشد.

اگر داروهای ضدشپش مؤثر نبود چه کار باید کرد؟

اگر یک شامپوی ضدشپش برای کودک شما مؤثر نبود، دوباره از آن استفاده نکنید و از یک محصول دیگر مبتنی بر پیرترین یا پرمترین استفاده نکنید و قبل از هر چیز به پزشک مراجعه کنید. داروهای حشره‌کش قوی‌تری وجود دارند، اما فقط با داشتن نسخهٔ پزشک در دسترس هستند.

اگر با مورد سرسختی از شپش روبه‌رو هستید و داروی قوی‌تری می‌خواهید، لازم است با پزشک فرزندتان صحبت کنید. همچنین شما می‌توانید شانه‌ زدن مکرر موهای کودکتان را با یک شانهٔ ضدشپش خوب هم امتحان کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط