چطور به دخترتان کمک کنید در مدرسه موفق شود

چطور به دخترتان کمک کنید در مدرسه موفق شود

دخترها معمولاً در سال‌های اول دبستان از پسرها پیشی می‌گیرند. اما متأسفانه، موفقیت آنها همیشه به مدرسۀ راهنمایی و بعد از آن نمی‌رسد. چرا؟ در این مطلب با دلیل این اتفاق و راهکارهای کمک به دخترها برای موفقیت در مدرسه و تحصیل آشنا شوید.

درس و تحصیل دخترها

فشارهای اجتماعی با بزرگ‌تر شدن دخترها افزایش می‌یابد. بسیاری از دخترها بعد از دبستان شروع به عقب افتادن می‌کنند، زیرا اعتمادشان به خود را از دست می‌دهند و اولویت‌های خود را فراموش می‌کنند. به عبارت دیگر، آنها کم‌کم باور می‌کنند که رتبۀ اجتماعی آنها بیشتر از جایگاه علمی‌شان مهم است.

خوشبختانه می‌توانید از سال‌های اولیۀ دبستان استفاده کنید تا به دخترتان کمک کنید شروعی قوی برای سال‌های آینده داشته باشد. فقط باید کمک کنید تا با راهکارهای پیشنهادی زیر از قدرت دخترانه‌اش استفاده کند.

او را به چالش بکشید

اگر دختر کوچکتان سال تحصیلی خود را به راحتی پشت سر می‌گذارد، به هر دوی شما تبریک می‌گوییم. فقط اجازه ندهید آن همه ستارۀ طلایی که از مدرسه می‌گیرد باعث رضایت بیش از حد از خودش بشوند. دخترها به راحتی ممکن است فکر کنند: «من الان موفق هستم و همیشه موفق خواهم بود».

اگر فکر می‌کنید دخترتان به جای این‌که واقعاً یاد بگیرد، صرفاً شناور است، یعنی بدون صرف هیچ تلاشی پیش می‌رود، سعی کنید او را با کتاب‌های پیشرفته‌تر یا مسائل ریاضی دشوارتر از کتاب‌های مدرسه به چالش بکشید. او متوجه خواهد شد که «پس همه چیز را نمی‌داند» و این کمک می‌کند تا ذهنش را برای کارهای سخت‌تر پیش‌رو فعال نگه دارد.

در مورد تربیت دختر با اعتماد به نفس بدانید.

علاقه به علم را در او پرورش دهید

علم یکی از زمینه‌هایی است که عملکرد دخترها در آن هنوز از پسرها عقب‌تر است، عمدتاً به این دلیل که دخترها به اندازهٔ کافی از سوی والدین یا معلمان تشویق نمی‌شوند.

بنابراین برای علاقمند کردن دخترتان بیشتر تلاش کنید. او را در یک شب صاف و بدون ماه برای تماشای آسمان به روستا ببرید و تعریف کنید که دانشمندان دارند چیزهای بیشتر و بیشتری در مورد اسرار ستاره‌ها یاد می‌گیرند. یاد دادن نحوۀ استفاده از میکروسکوپ یا یک مجموعه مدار ساده نیز ممکن است علاقۀ او به علم را برانگیزد.

نقاط قوت او را محدود نکنید

فکر می‌کنید ریاضی همۀ دخترها بد است؟ دوباره فکر کنید! یک مطالعۀ جدید نشان داد که در زمینۀ اعداد و ارقام، پسرها و دخترها در یک سطح هستند.

اگر به مفروضات مبتنی بر جنسیت تکیه کنید، ممکن است ناخواسته او را به این باور سوق دهید که ریاضی کار او نیست. پس دخترتان را زیر نظر بگیرید. ممکن است متوجه شوید که او در حل کسرها بسیار سریع است و در مقابل، برای مهارت خواندن به کمی کمک نیاز دارد.

وقتی نیاز دارد به او کمک کنید

اگر دخترتان در موضوعی مشکل دارد، وقت آن است که کمک بیشتری ارائه دهید. اغلب با او کتاب بخوانید، با معلمش صحبت کنید تا زمینه‌های مشکل‌دار را شناسایی کنید، به او کمک کنید تکالیفش را بفهمد، بدون این‌که آنها را به جایش انجام دهید و پیشرفت او را در هر مرحله تشویق کنید.

یادتان باشد هر قدر هم که دخترتان را دوست داشته باشید، نباید فوراً مشکلات را به گردن معلم بیندازید. اگر فرزندتان مشکلی در درس‌هایش داشته باشد، گارد گرفتن نفعی به حالش نخواهد داشت.

به او نشان دهید که آموزش مهم است

مطمئن شوید که دخترتان می‌داند شما قدردان هوش و تلاش او هستید. به زنانی که کارهای جالب و شگفت‌انگیزی انجام می‌دهند اشاره کنید و در تمام دوران کودکی او به این کار ادامه دهید.

با شروع فشارهای اجتماعی، بسیاری از دخترها شدت تلاش‌های درسی خود را کاهش می‌دهند. پس مطمئن شوید که دخترتان می‌داند موفقیت تحصیلی او برای شما و خوش اهمیت زیادی دارد.

در مورد تفاوت مغز پسر و دختر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط