۲۷ ماهگی: نقاط عطف رشد و احساسات

در ۲۷ ماهگی کودکان چه می‌گذرد؟ چگونه می‌توانید بفهمید که کودک خردسال شما رشد و تکامل طبیعی و مناسبی دارد؟ در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی فرزند ۲۷ ماههٔ خود آشنا شوید.

نقاط عطف رشد

تا دو سالگی، کم‌کم سرعت کسب مهارت‌های جدید در بچه‌ها به طور گسترده‌ای متفاوت از هم می‌شود. با این وجود، کارشناسان فهرستی از نقاط عطفی که بیشتر کودکان تا دومین سالگرد تولد خود به آن می‌رسند تهیه کرده‌اند. بر این اساس فرزند دو سالهٔ شما باید بتواند کارهای زیر را انجام دهد:

  • به شیئی که اسمش را می‌برید با دست اشاره کند.
  • نام افراد و اشیای آشنا و اعضای بدن را بشناسد.
  • از عبارات کوتاه و جملات دو تا چهار کلمه‌ای استفاده کند.
  • دستورات ساده را دنبال کند.
  • کلماتی را که می‌شنود تکرار کند.
  • بتواند شیئی را که زیر دو یا سه پتو مخفی کرده‌اید، پیدا کند.
  • اشیا را بر اساس شکل یا رنگ مرتب کند.
  • نقش بازی کند.

اگر نگران هستید که فرزند شما عقب‌تر از هم‌سن‌های به نظر می‌رسد، موضوع را به پزشک او اطلاع دهید. بهترین راه برای تشخیص یک مشکل از طریق ارزیابی متخصص و مشاهده‌ٔ مداوم است و البته همراه با نظر و برداشت‌ شما، زیرا هیچ کس فرزندتان را به اندازه‌ٔ خود شما نمی‌شناسد.

نقاط عطف رشد کودکان را ببینید.

نکتهٔ والدین: توضیح و معرفی احساس

فرزند کوچکتان نه فقط همه جا شما را دنبال می‌کند، بلکه شما را با دقت تماشا و رصد خواهد کرد. با توجه به این موضوع، آیا باید احساسات تند و شدید خود را از او پنهان کنید؟ در برخی موارد بله و در برخی موارد خیر! چون در مواردی خوب است که او درک کند مردم باید و می‌توانند احساسات خود را ابراز ‌کنند.

در بیشتر مواقع می‌توانید یک توضیح ساده بدهید. به عنوان مثال اگر کودکتان شما را در حال گریه دید، می‌توانید بگویید: «گریه می‌کردم چون دلم برای بابا تنگ شده و این ناراحتم کرده. اما الان حالم بهتر شده. بیا همدیگه رو سفت بغل کنیم تا من واقعاً حالم خوب بشه، بعدش می‌تونیم ناهار بخوریم!»

و اگر جایی خیلی عصبانی شدید، به او اطمینان خاطر بدهید تا نترسد. همهٔ والدین گاهی اوقات کنترل خود را از دست می‌دهند، با اینکه هدفشان این است که تا حد ممکن آرام و منطقی باشند. در این سن‌ها کم‌کم حس همدردی عمیقی در فرزندتان پدید می‌آید.

مطلب رشد حس همدلی در کودکان را ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط