تغذیۀ نوزاد با شیر گاو

تغذیۀ نوزاد با شیر گاو

برای دادن شیر گاو به نوزاد، باید حداقل تا ۱۲ ماهگی کودک صبر کنید، اما چرا و شیر گاو چه ضررهایی برای نوزادان و شیرخواران دارد؟ در این مطلب می‌توانید با دلایل منع دادن شیر گاو به نوزاد حداقل تا قبل از یک سالگی آشنا شوید.

دلایل منع تغذیۀ نوزاد با شیر گاو

نوزادان نمی‌توانند شیر گاو را مانند شیر مادر یا شیر خشک به راحتی و به طور کامل هضم کنند. شیر گاو حاوی غلظت بالایی از پروتئین و مواد معدنی است که می‌تواند به کلیۀ نابالغ کودک شما فشار زیادی وارد کند. شیر گاو همچنین فاقد مقدار مناسب آهن، ویتامین C و دیگر مواد مغذی برای نوزادان است. شیر گاو می‌تواند پوشش دستگاه گوارش نوزاد را تحریک کند و منجر به ایجاد خون در مدفوع شود، حتی ممکن است در برخی نوزادان باعث کم‌خونی ناشی از فقر آهن شود. در نهایت، شیر گاو چربی لازم و مناسب را برای بدن نوزادان در حال رشد تأمین نمی‌کند.

بنابراین نوزاد تازه متولدشدۀ خود را با شیر گاو تغذیه نکنید. همچنین این کار تا یک سالگی کودک توصیه نمی‌شود، زیرا شیر گاو مواد مغذی مناسب و در اندازه‌های درست برای یک نوزاد در حال رشد را ندارد، بنابراین لازم است از دادن شیر گاو قبل از یک سالگی به کودک خودداری کنید و بعد از آن هم با نظر پزشک کودکتان میزان و مقدار آن را تعیین کنید و به کودک بدهید.

پس از شروع به دادن شیر گاو به کودک از یک سالگی به بعد نیز، نیازی به گرفتن شیر مادر از کودک وجود ندارد. محققان معتقدند تا زمانی که شما و فرزندتان از تغذیۀ کودک با شیر مادر لذت می‌برید، لازم است تا دو سالگی کودک به شیردهی ادامه دهید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط