شرایط خرید و نگهداری قوطی شیرخشک

شرایط خرید و نگهداری قوطی شیرخشک

در صورت تصمیمتان برای تغذیۀ نوزاد با شیرخشک به دلایل مختلف مثل دلایل پزشکی گوناگون یا فقط به عنوان مکمل غذایی در شیردهی، توجه به برخی موارد و رعایت نکاتی هنگام خرید شیرخشک لازم است. از آنجا که تولیدکنندگان شیرخشک ملزم به تجزیه و تحلیل هر بسته به منظور بررسی سطح مواد مغذی و تعیین تاریخ انقضا برای نگهداری از شیرخشک هستند، کار شما کمی راحت‌تر خواهد بود. اما با تمام اینها لازم است ابتدا نظر پزشک کودکتان را در مورد شیرخشک مناسب بپرسید. در این مطلب می‌توانید با شرایط خرید شیرخشک و چگونگی نگهداری قوطی‌های شیرخشک در خانه آشنا شوید.

نکاتی برای خرید شیرخشک

برای خرید شیرخشک لازم است نکاتی را در نظر بگیرید تا نوزادتان دچار مشکلی نشود یا هنگام رسیدن به خانه متوجه خرید اشتباه خود نشوید. برخی از این نکات شامل موارد زیر است:

نوع شیرخشک: شیرخشک معمولاً در دو نوع پودری و مایع وجود دارد که در ایران تنها نوع پودری آن موجود است. بیشتر شیرخشک‌ها از شیر گاو یا سویا تهیه می‌شوند‌، اما برای نوزادانی که به پروتئین‌های شیر یا سویا آلرژی دارند و برای نوزادانی که زودرس هستند یا هنگام تولد وزن پایینی دارند، شیرخشک‌های ویژه‌ای وجود دارد. هر شیرخشکی که انتخاب می‌کنید بهتر است اگر غنی از آهن باشد تا از کم‌خونی نوزادتان جلوگیری شود. اما برای اطلاعات بیشتر در مورد انتخاب شیرخشک مناسب، لازم است با پزشک کودکتان مشورت کنید.

تاریخ انقضای شیرخشک: شاید شما هم آن‌قدر کمبود وقت دارید که هنگام خرید، فقط قوطی شیرخشک را برمی‌دارید و هزینه را پرداخت می‌کنید، اما چند ثانیه زمان گذاشتن برای بررسی تاریخ انقضا، ایمنی و کیفیت آن را تضمین می‌کند و هر بار قبل از باز کردن یک قوطی جدید، تاریخ انقضای آن را دوباره بررسی کنید. اگر به طور تصادفی شیرخشک تاریخ گذشته خریده‌اید، ظرف بازنشده را به فروشگاه برگردانید و یک قوطی دیگر بگیرید.

فرورفتگی قوطی: مطمئن شوید که قوطی شیرخشک فرورفتگی ندارد، زیرا این می‌تواند به معنای آن باشد که لایۀ قلع داخل قوطی ترک خورده است. ترک اجازه می‌دهد که شیرخشک با فولاد تماس پیدا کند که این می‌تواند باعث زنگ‌زدگی و حتی یک سوراخ شود و به خراب شدن محتویات قوطی منجر شود.

شرایط نگهداری قوطی شیرخشک

برای نگهداری قوطی‌های شیرخشک می‌توانید کابینت یا قفسه‌ای را انتخاب کنید که از اجاق گاز، فر، سیستم‌های گرمایشی یا لوله‌های آب داغ دور است. همچنین ‌خیلی بهتر است که شیرخشک پودری را در یخچال یا جای مرطوبی نگذارید، زیرا رطوبت می‌تواند باعث شود که پودر شیر به هم بچسبد و غلظت شیرخشک را بیشتر ‌کند. همچنین سرما و گرما می‌تواند مواد مغذی موجود در شیرخشک را تخریب کند، پس قوطی‌ها را در معرض نور مستقیم خورشید یا در فریزر هم قرار ندهید.

شیرخشک را کمی خنک نگه دارید، اما آن را منجمد نکنید. دمای مطلوب برای نگه داشتن شیرخشک بین ۱۲ و ۲۴ درجه سانتی‌گراد است، بنابراین لازم است که دمای محلی که شیرخشک‌ها را آنجا گذاشته‌اید، بین این دماها و حتماً بالاتر از دمای انجماد صفر درجه سانتی‌گراد باشد. همچنین وقتی یک قوطی شیرخشک را باز می‌کنید، دستورالعمل روی قوطی دربارۀ محل نگهداری و آخرین زمان درست مصرف آن را رعایت کنید. بیشتر تولیدکنندگان توصیه می‌کنند قوطی شیرخشک را فقط تا یک ماه بعد از باز کردن آن مصرف کنید، اما شما باز هم لازم است زمان روی قوطی را نگاه کنید.

همچنین هرگز نوزاد خود را با شیر گاو تغذیه نکنید. این کار تا یک سالگی کودک توصیه نمی‌شود، زیرا شیر گاو مواد مغذی مناسب و در اندازه‌های درست را برای یک نوزاد در حال رشد ندارد. همچنین این شیر می‌تواند باعث مشکلات گوارشی شود، بنابراین از دادن شیر گاو قبل از یک سالگی به کودک پیشگیری کنید و بعد از آن هم فقط به میزان و مقداری که پزشک توصیه کرده است، از شیر گاو به او بدهید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط