شروع اولین عادت ماهانه و قاعدگی پس از زایمان

شروع اولین عادت ماهانه و قاعدگی پس از زایمان

شیردهی به نوزاد نقش مهمی در شروع قاعدگی مادران پس از زایمان دارد. اما بدن و شرایط هر زنی با دیگری متفاوت است، بنابراین هیچ راه کاملاً مطمئنی برای پیش‌بینی زمان اولین قاعدگی بعد از زایمان وجود ندارد. اگر نمی‌دانید وضعیت شما به چه شکل است و می‌خواهید از این موضوع اطلاع دقیق‌تری داشته باشید، شاید بد نباشد اگر با پزشکتان در این مورد مشورت کنید تا مطمئن شوید که اوضاع چگونه پیش می‌رود. در این مطلب می‌توانید با محاسباتی تقریبی از زمان شروع اولین قاعدگی پس از زایمان برای مادران شیرده و غیرشیرده آشنا شوید.

اولین پریود مادران شیرده و غیرشیرده بعد از زایمان

شروع پریود در مادران شیرده و غیرشیرده کمی با یکدیگر متفاوت است. شروع اولین قاعدگی زنان بعد از زایمان به طور معمول می‌تواند به شکل زیر باشد:

زمان شروع پریود در مادران شیرده

یکی از اتفاقاتی که در دوران شیردهی می‌افتد، این است که قاعدگی‌تان را به تعویق می‌اندازد. اگر نوزادتان، شب و روز فقط با شیر شما تغذیه می‌شود، ممکن است شش ماه یا حتی بیشتر بعد از تاریخ زایمانتان طول بکشد تا پریود شما شروع شود و دوباره علائم قاعدگی خود را تجربه کنید. اگر در کنار شیر مادر، لازم است از شیر خشک به عنوان مکمل غذایی نوزاد استفاده کنید، احتمالاً قاعدگی شما زودتر از شش ماه شروع می‌شود.

اما لازم است بدانید که اثرات شیردهی در شروع قاعدگی زنان پس از زایمان بسیار متفاوت است. گاهی قاعدگی بعضی از زنانی که نوزادشان را فقط با شیردهی از سینۀ مادر تغذیه می‌کنند و شب و روز شیر می‌دهند، ممکن است یک ماه بعد از زایمان شروع شود و عده‌ای دیگر که در کنار شیر خود، شیر خشک هم به فرزندشان می‌دهند، ممکن است تا ماه‌ها بعد از زایمان پریود نشوند.

زمان شروع پریود در مادران غیرشیرده

اگر تغذیۀ نوزاد با شیر خشک است و به فرزندتان فقط شیر خشک می‌دهید، احتمالاً قاعدگی شما بین یک تا سه ماه بعد از زایمان شروع می‌شود. اگر تا سه ماه بعد از زایمان قاعدگی شروع نشد، لازم است این مسئله را با پزشکتان مطرح کنید.

با شروع اولین قاعدگی پس از زایمان، اگر میزان خونریزی‌تان بیشتر یا کمتر از قبل از دوران بارداری بود نیز نگران نشوید. همچنین شاید در ابتدا فواصل قاعدگی‌تان هم نامنظم باشد. اگر بعد از چند ماه قاعدگی‌تان منظم نشد یا بعد از دو یا سه دوره، خونریزی خیلی شدید داشتید یعنی به مدت چند ساعت متوالی، هر یک ساعت، یک بار نوار بهداشتی شما کاملاً خیس شد، این مسئله را با پزشکتان در میان بگذارید تا در صورت لزوم با نظر پزشکتان مشکلات هورمونی یا رحمی شما بررسی شود.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط