تغییر تصورات والدین جدید از نوزاد

تغییر تصورات والدین جدید از نوزاد

پس از ماه‌ها انتظار، شما بالاخره می‌توانید کودک خود را در آغوش بگیرید. این موجود کوچک که شادی بسیار و لحظه‌هایی پر از غرور را برای شما به ارمغان می‌آورد، چند نکتۀ غافلگیرکننده نیز برایتان به همراه دارد. به عنوان مثال شاید فکر می‌کردید امکان ندارد که روزی دچار وسواس شوید، اما اکنون از مهمانان دم در خانه و با یک ضدعفونی‌کنندۀ دست استقبال می‌کنید یا فکر می‌کردید به جای پوشک بچه از کهنۀ بچه استفاده خواهید کرد و مدام آنها را خواهید شست، اما اکنون نمی‌توانید در مقابل پوشک‌های یک‌بارمصرف راحت مقاومت کنید. غیر از این موارد که در مورد عملکرد شماست، گاهی ممکن است تصورتان نیز در مورد ظاهر نوزادان دچار تغییر شود. پس تغییر رویکرد و عملکرد والدین بعد از به دنیا آمدن کودکشان وجود دارد و در این مطلب می‌توانید با تغییر جالب برخی از تصورات بعد از تولد یک کودک آشنا شوید.

ظاهر عجیب نوزاد

پس از دیدن نوزادتان ممکن است متوجه شوید که کودک شما اصلاً شبیه عکس روی جلد مجلات اتاق انتظار پزشکتان نیست. فشاری که در فرایند زایمان و تولد و عبور نوزاد از مجرای زایمان وجود داشته است، می‌تواند به ظاهر غیرطبیعی صورت و سر نوزاد شما منجر شود. علاوه بر این، کودک شما نه ماه در یک مایع شناور بوده که این موضوع باعث شلی پوست و اجزای صورت نوزاد پس از تولدش است. نوزادان زودرس نیز احتمال بیشتری برای متولد شدن با موهای ظریف پرزمانند یا گاهی اوقات تیره‌ای دارند که کرک‌های جنینی نامیده می‌شود. کرک‌های جنینی به طور معمول روی بخش‌های خاصی از بدن مانند پشت، شانه‌ها، گوش‌ها و پیشانی درمی‌آید و چند هفته پس از تولد می‌ریزد.

پوست کودک نیز ممکن است شما را متعجب کند. اگر کودک شما دیرتر از موعد به دنیا بیاید، پوست او ممکن است چروکیده به نظر برسد و به علت ریختن ورنیکس سفید رنگی که در دوران جنینی پوست او را می‌پوشاند، پوسته‌پوسته باشد. همین‌طور پوست دیگر نوزادانی که زودتر از موعد یا در موعد طبیعی خود به دنیا آمده‌اند نیز ممکن است به علت قرار گرفتن در معرض هوا پس از ریختن ورنیکس، کمی پوسته‌پوسته باشد.

نگران نباشید، چون کودک شما به زودی شروع به اضافه وزن می‌کند، شکل یک نوزاد تازه متولدشده را از دست می‌دهد و ظاهر کاملاً کودکانه‌ای پیدا می‌کند. تا آن زمان، از شکل بامزۀ نوزادتان لذت ببرید.

استفراغ و مدفوع نوزاد

نوزادان ممکن است ظریف و لطیف به نظر برسند، اما وقتی به استفراغ کردن و مدفوع نوزادان می‌رسد، ممکن است این تصور کمی تغییر ‌کند. اگر کودک شما خیلی استفراغ می‌کند، فراموش نکنید که از او آروغ بگیرید و پس از شیر خوردن، پشت او را صاف نگه دارید. این کار می‌تواند به کاهش حجم و کاهش دفعات استفراغ کمک کند. اما غیر از اینها، اگر کودک شما پس از شیر خوردن ناراحت به نظر می‌رسد، لاغر شده است یا اگر استفراغش به شکل پرت شدن از دهانش خارج می‌شود، لازم است فوری با یک پزشک اطفال صحبت کنید، زیرا این می‌تواند نشانه‌ای از وجود یک مشکل یا بیماری باشد.

روبه‌رو شدن با مدفوع ناگهانی نوزاد نیز یک بخش طبیعی دیگر از مادر و پدر شدن است. کار زیادی نیست که شما بتوانید در مورد انفجار مدفوع نوزاد انجام دهید، به غیر از حمل یک ساک پر از پوشک و تلاش برای نگاه شوخ‌طبعانه به آن برای اینکه این اتفاق صرفاً طبیعی و شاید حتی خنده‌دار، بی‌جهت تبدیل به یک معضل و نگرانی بی‌مورد نشود.

وقت‌گیر بودن نوزاد

این موضوع، معمای بزرگ تازه‌والدهاست. شما بارها از خودتان می‌پرسید که چگونه مراقبت از این موجود کوچک و نازنین خواب‌آلود تا این حد زمان می‌برد. به جای هفته‌های متفاوتی که در حین بارداری تصور کرده باشید، ممکن است روزهای پس از زایمان شما با خستگی ناشی از تعویض پوشک، شیردهی، خواباندن نوزاد، آروغ گرفتن و شستن بی‌پایان لباس‌های نوزاد بگذرد. همین‌طور ممکن است بیرون رفتن با کودک برای انجام یک کار کوچک نیز احتمالاً سخت‌تر از چیزی باشد که فکرش را می‌کردید.

بهتر است انتظارات خود را با واقعیت تطبیق دهید و به خودتان فرصت بدهید. موجودی که در آغوش شما آرام گرفته‌، کودک شماست که به زودی بزرگ می‌شود و این روزها تبدیل به بخشی از بهترین خاطرات شما از زندگی خواهد شد، پس سعی کنید با تمام این موارد کنار بیایید و از آنها لذت ببرید.

ایجاد پیوند عاطفی با نوزاد

بزرگ‌ترین شوک مادر شدن برای برخی از مادران، عشقی ناگهانی است که پس از دیدن نوازد یا در آغوش گرفتن او برای اولین بار احساس کرده‌اند، اما این حس برای تمام مادران به یک شکل و در یک زمان نخواهد بود. پیوند عاطفی با نوزاد نیز مثل بارداری و فرایند زایمان و تولد برای والدین و به ویژه مادران متفاوت است. اگر آن‌طور که فکر می‌کردید دلبستۀ نوزاد خود نیستید و به خاطر این موضوع احساس ناراحتی می‌کنید، باید به خودتان زمان بدهید و به یاد داشته باشید که هیچ راه مشخص و معینی برای ایجاد پیوند عاطفی ناگهانی وجود ندارد و هر مادر یا پدری تجربۀ شخصی خود را در این مورد دارد.

علاوه بر این، واقعاً مهم است که گاهی به خودتان استراحت بدهید. به پیاده‌روی بروید و در مورد گذاشتن کودک نزد همسرتان یا یک دوست مورد اعتماد احساس گناه نکنید. هنگامی که مادران کمتر احساس ضعف و خستگی می‌کنند، ایجاد پیوند عاطفی با کودک برایشان آسان‌تر می‌شود. اگر پس از چند هفته، هنوز هم در برقراری پیوند با نوزاد خود مشکل دارید، بهتر است با پزشکتان صحبت کنید، زیرا گاهی افسردگی پس از زایمان که معمولاً به راحتی قابل درمان است، می‌تواند در فرایند ایجاد پیوند عاطفی با نوزاد، مشکلاتی ایجاد کند.

اگر شما هم مثل دیگر والدین پس از تولد کودکتان نتوانستید دقیقاً آنچه را فکر می‌کردید در مورد رفتار خود با کودک به شکل کامل انجام دهید، بدانید که بیشتر والدین ممکن است این مرحله را تجربه کنند، پس وحشت‌زده نباشید، زیرا اتفاق بدی نیفتاده است. فقط لازم است بدانید که در بیشتر موارد همه چیز کاملاً طبیعی است، کودک شما در حال بزرگ شدن است و جای نگرانی وجود ندارد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید