دلیل جوش یا آکنه در بارداری چیست؟

دلیل جوش یا آکنه در بارداری چیست؟

آکنه یا جوش بارداری از رایج‌ترین مشکلات پوستی دوران بارداری هستند که بسیاری از زنان در این دوران با آن مواجه می‌شوند. علت این تغییرات پوستی بیشتر بخاطر تغییر در سطح هورمون‌های خاص این دوران است و بیشتر در سه ماه اول بارداری متداول هستند. آکنه این دوران معمولاً با زایمان از بین می‌روند و چنانچه دستکاری نشوند اثرشان نیز باقی نمی‌ماند. در این مطلب با آکنه یا جوش در دوران بارداری، علت آن، شیوه درمان و داروهای ممنوعه برای رفع این مشکل پوستی آشنا می شوید. 

آکنه بارداری چیست؟

آکنه همان جوش های دوران بارداری است که برخی زنان در طول این دوران دچارش می‌شوند.این عارضه پوستی در بارداری شایع بوده و احتمالاً به دلیل تغییرات هورمونی این دوران است. در واقع، بیش از نیمی از زنان باردار می‌توانند به آکنه مبتلا شوند. آکنه در بارداری در برخی موارد نیز می‌تواند شدید باشد. 

آکنه بارداری چیست

علت جوش زدن در بارداری

جوش دوران بارداری بیشتر به علت افزایش سطح هورمون‌ها در سه ماهه اول بارداری است. سطح بالاتر هورمون‌ها باعث افزایش تولید چربی طبیعی پوست می‌شود. پیش‌بینی اینکه چه کسی به آکنه بارداری مبتلا خواهد شد دشوار است. با این وجود، اگر سابقه آکنه دارید یا در زمان شروع چرخه قاعدگی خودجوش می‌زنید، احتمال اینکه جوش های دوران بارداری را تجربه کنید بیشتر است. اگر هم که در سه‌ماهه اول دچار آکنه نشوید، بعید است که در سه‌ماهه دوم یا سوم جوش بزنید.

کنترل آکنه در دوران بارداری می‌تواند مشکل باشد زیرا بسیاری از درمان‌های تجویزی و داروهای بدون نسخه خطر بالایی برای ایجاد نقایص مادرزادی در جنین دارند. به طور کلی، در طول بارداری باید از مصرف هر دارویی که حتی احتمال اندکی برای آسیب رساندن به جنین دارد، اجتناب کنید.

علت جوش زدن در بارداری

درمان آکنه در دوران بارداری

جوش دوران بارداری یک عارضه طبیعی است. معمولاً زمانی که سطح هورمون‌ها به حالت عادی باز می‌گردد، آکنه نیز از بین می‌رود. ایمن‌ترین کار این است که از مصرف داروهای تجویزی آکنه یا درمان‌های شیمیایی بدون نسخه خودداری کنید و به جای آن‌ها می‌توانید از پزشکتان بخواهید که درمان‌های خانگی غیردارویی را برایتان تجویز کند.

توجه داشته باشید که وقتی باردار هستید یا قصد بارداری دارید، قبل از شروع هر نوع درمان آکنه‌ با پزشک در مورد بهترین و ایمن‌ترین روش مشورت کنید و حتماً پزشک را در جریان تصمیم‌تان برای بارداری بگذارید.

درمان آکنه در دوران بارداری

داروهای ممنوعه برای درمان آکنه بارداری

ایزوترتینوئین یک داروی خوراکی است که برای درمان آکنه شدید از آن استفاده می‌شود. مصرف این دارو به خصوص در طول حاملگی زنان برای رفع جوش صورت در بارداری بسیار خطرناک است زیرا می‌تواند باعث نقص‌های مادرزادی جدی جنین شود.

از آنجایی که خطرات ایزوترتینوئین برای جنین بسیار بالاست، زنانی که در سنین باروری هستند و این دارو را مصرف می‌کنند، باید حداقل یک ماه قبل از شروع درمان، از دو روش پیشگیری از بارداری به طور همزمان استفاده کنند.

همچنین باید حداقل 1 ماه پس از پایان درمان و حتی بیشتر با مشورت پزشک به استفاده از دو نوع روش ضد بارداری ادامه داد. همچنین زنان باید قبل از درمان با ایزوترتینوئین، حین درمان و بعد از آن تست بارداری بدهند. لازم به یادآوری است که این دارو برای درمان جوش‌های دوران بارداری خطرناک است. سایر درمان‌های تجویزی آکنه بارداری که می‌توانند باعث نقایص مادرزادی جنین شوند عبارت‌اند از:

  • هورمون درمانی. این درمان شامل هورمون استروژن و آنتی آندروژن‌های فلوتامید و اسپیرونولاکتون است.
  • تتراسایکلین‌های خوراکی. این شامل آنتی بیوتیک‌هایی مانند داکسی سایکلین، مینوسیکلین و تتراسایکلین است که مصرف آن برای رفع جوش های دوران بارداری مناسب نیست.
  • رتینوئیدهای موضعی مانند آداپالن (Differin)، تازاروتن (Tazorac) و ترتینوئین (Retin-A). این محصولات مشابه ایزوترتینوئین هستند و باید در دوره بارداری از مصرف آنها اجتناب شود. اگرچه مطالعات نشان می‌دهد که میزان جذب این داروها از طریق پوست کم است، اما این نگرانی وجود دارد که آنها ریسک نقص مادرزادی جنین را افزایش دهند.

به دلایل مشابه، برخی از متخصصان عدم استفاده از درمان‌های موضعی حاوی اسید سالیسیلیک را نیز برای رفع آکنه در دوران بارداری توصیه می‌کنند. اسید سالیسیلیک ماده‌ای است که در بسیاری از محصولات بدون نسخه یافت می‌شود.

داروهای ممنوعه برای درمان آکنه بارداری

سایر درمان‌های موضعی آکنه بارداری

برخی متخصصان محصولات تجویزی موضعی حاوی آزلائیک اسید یا اریترومایسین را برای درمان آکنه توصیه می‌کنند. دیگر محصولات بدون نسخه‌ حاوی بنزوئیل پراکسید یا اسید گلیکولیک هستند. تنها حدود 5 درصد از ماده موثره‌ای که روی پوست اعمال می‌شود، جذب بدن می‌شود. بنابراین اعتقاد بر این است که چنین داروهایی خطر نقایص مادرزادی را افزایش نمی‌دهند. اما باید به یاد داشته باشید که تاثیر بسیاری از داروهای موضعی روی بارداری به اندازه کافی مطالعه نشده است. بنابراین، قبل از شروع هر روش برای درمان آکنه بارداری، حتماً با پزشکتان در مورد آن صحبت کنید. فراموش نکنید که در دوران بارداری باید هر دارویی را با مشورت پزشک مصرف کنید.

درمان های موضعی آکنه بارداری

پیشگیری از جوش های دوران بارداری

آکنه بارداری عارضه‌ای طبیعی است که معمولاً پس از زایمان برطرف می‌شود. بنابراین ایمن‌ترین اقدام، مراقبت خوب از پوست است. چند روش بدون دارو برای درمان جوش در زنان باردار در زیر آمده است:

  • شستن صورت را به دو بار در روز محدود کنید.
  • هنگام شستشو، از یک پاک‌کننده ملایم، بدون چربی و فاقد الکل استفاده کنید.
  • برای پاک کردن آرایش از پد پنبه‌ای استفاده کنید.
  • پس از پاک کردن صورت، پوست خود را با آب ولرم بشویید. سپس به آرامی خشک کنید و مرطوب‌کننده بزنید.
  • از پاکسازی بیش از حد پوست خودداری کنید. این کار می‌تواند غدد چربی پوست را تحریک کند و باعث تشدید آکنه بارداری شود.
  • روبالشی‌های خود را مرتباً عوض کنید.
  • دست‌ها را از صورت‌تان دور نگه دارید زیرا روی انگشت‌ها باکتری‌های زیادی وجود دارد.
  • از هدفون استفاده کنید و سعی کنید تلفن همراه با صورتتان در تماس نباشد.

پیشگیری از جوش های دوران بارداری

مهم‌تر از همه، بر وسوسه فشار دادن یا بیرون آوردن جوش‌هایتان غلبه کنید. این کار می‌تواند منجر به جای جوش دائمی شود. اگر منافذ پوست شما مسدود شده است، به متخصص مراجعه کنید.

بنابر آنچه گفته شد آکنه در دوران بارداری یکی از انواع مشکلات پوستی متداول در زنان باردار است که بسیاری از زنان با آن مواجه می‌شوند. این مشکل معمولاً به دلیل تغییرات هورمونی در این دوران ایجاد می‌شود که باعث می‌شوند غدد چربی در پوست سبوم بیشتری تولید کند و منافذ پوست مسدود شوند که منجر به تولید جوش صورت می‌شود. اگرچه درمان‌های دارویی به رفع این مشکل کمک می‌کنند اما از آنجایی که برخی از این داروها باعث ناهنجاری‌هایی در جنین می‌شود بدون مشورت پزشک از مصرف هرگونه داروی خوراکی و موضعی برای رفع جوش های بارداری خودداری کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

سوالات متداول

علت اصلی تغییرات هورمونی است، اما چنانچه از زمان قبل از بارداری و در دوران قاعدگی دچار آکنه می‌شوید مستعد جوش دوران بارداری نیز هستید.

با توجه به عوارض جانبی برخی داروها و تاثیرات مخرب آنها بر جنین از مصرف هرگونه دارو بدون مشورت پزشک در این دوران پرهیز کنید.

0 نظرات

دیدگاه شما