رویاهای زنده و اختلال در خواب

رویاهای زنده و اختلال در خواب

رویاهای شما در دوران بارداری می‌تواند کاملاً زنده، واضح و حتی به اصطلاح رنگی باشد. شاید مملو از صحنه‌های رابطۀ جنسی، حیوان‌های سخنگو و ساختمان‌های غول‌پیکر و بلند باشد. اگر فکر می‌کنید رویاهای شما به‌هم‌ریخته‌تر از حد معمول است، با شناختن دلایل وقوع و معنای این خواب‌ها می‌توانید بهتر آنها را کنترل کنید. در این مطلب با شناخت علت دیدن و معنای رویاها و کنار آمدن با آنها به برطرف کردن اختلالات خوابتان کمک خواهید کرد.

دلیل رویا دیدن در خواب

رویاها منعکس‌کنندۀ واقعیت‌های عاطفی است. همچنین بیان می‌کند که بارداری برای شما احساس مثبت یا منفی‌ای را به ارمغان آورده است و از این طریق آنها را بازنمایی خواهد کرد. رویاهای دوران بارداری به علت افزایش پروژسترون درون رگ‌ها و هیجان و دلهرۀ شما در مورد بارداری و مادر شدن است. دلیل دیگری که باعث تغییرات شدید در رویاهای شما هنگام بارداری می‌شود این است که به احتمال زیاد شما با کارهایی که انجام می‌دهید باعث قطع چرخۀ کامل خواب می‌شوید.

چرخۀ خواب به مراحل مختلفی گفته می‌شود که یک خواب کامل را ایجاد می‌کند. انجام کارهایی مثل بلند شدن از خواب در طول شب برای رفتن به دستشویی، تسکین دادن گرفتگی ماهیچه‌ها و زیاد جابه‌جا شدن در رختخواب برای قرار گرفتن در یک موقعیت راحت‌تر باعث وقفه در این چرخه می‌شود. وقفه در چرخۀ خوابیدن یکی از دلیل‌هایی است که باعث می‌شود رویاهای شما در خواب تغییر کند.

معنای رویاها هنگام خواب

شما ممکن است رویاهای هولناکی را ببینید که در آنها فرزندتان را بدون سرپرست رها کرده‌اید، او را از دست داده‌اید یا در انجام برخی کارهای ساده مثل آروغ زدن بچه مشکل دارید. ماجراهایی که ممکن است نشان‌دهندۀ ترس شما از وظایف مادری باشد. خوابی که در آن شما در حال فرار هستید، از یک ارتفاع بلند سقوط می‌کنید یا در یک اتاق به دام افتاده‌اید، شاید بیانگر نگرانی در مورد از دست رفتن آزادی شخصی شما باشد. خوابی که در آن شما نمی‌توانید فرزند خود را تغذیه کنید، به احتمال زیاد منعکس‌کنندۀ اضطراب در مورد مراقبت از یک نوزاد جدید است.

دیگر رویاهای معمول و رایج در دوران بارداری، منعکس‌کنندۀ نگرانی در مورد تغییرات بیش از حد در ظاهر یا در مورد رابطۀ شما با همسرتان و وضعیت جدید شماست. همچنین نگرانی در این مورد که ظاهر فرزند شما چگونه خواهد شد یا این موضوع که آیا برای مادر شدن به درستی خود را آماده کرده‌اید نیز از دلیل‌های دیگر این کابوس‌هاست.

کنار آمدن با رویاها

این رویاها به هیچ عنوان دلیل وجود مشکلی نیست، بنابراین نگران نباشید. رویاهای دوران بارداری به خصوص در سه ماهه آخر، واضح و ترسناک است و این موضوعی کاملاً طبیعی است. این قبیل رویاها ممکن است روش دفاع ضمیر ناخودآگاه شما برای مقابله با هر گونه ترس و ناامنی باشد که در مورد بارداری و دوران مادر شدن خود دارید. رویاها عملکرد مهمی در این مقطع از زمان زندگی شما دارد. آنها را به عنوان پیام‌های ذهنتان تصور کنید که اطلاعاتی است دربارۀ شما وقتی راه دیگری برای یافتن آنها ندارید. رویاها مواردی برای بحث کردن و ایده‌پردازی جهت شناخت بخشی از مسائل و مشکلات شماست.

اگر رویاهای عجیبی می‌بینید، بهتر است به آنها گوش دهید و بدانید که طبیعی هستند و اغلب تفسیرشان نیز آسان است. این رویاها باعث پی بردن به افکار درونی می‌شود و شما می‌توانید ترس‌هایتان را از این طریق شناسایی و برطرف ‌کنید. اغلب برای مقابله با این ترس‌ها می‌توانید آنها را برای همسر یا پزشک خود بازگو کنید. همسر شما نیز ممکن است رویاهایی به یادماندنی در مورد تغییراتی داشته باشد که هر دو نفر شما با آن روبهرو هستید. رویاها می‌تواند به عنوان یک نقطۀ عطف برای شروع بحثی جالب و مفرح باشد، حتی ممکن است بعد از شنیدن آنها از زبان یکدیگر، تلخی یا ترسناکی خود را از دست بدهد و هر دو نفر شما مدت‌ها به آنها بخندید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط