رشد جنین در هفتۀ دهم

رشد جنین در هفتۀ دهم

در هفتۀ ۱۰ بارداری، جنین تقریباً به اندازۀ یک شاه‌توت است که از سر تا انتهای نشیمنگاه، طولی در حدود ۳ سانتی‌متر و وزنی نزدیک به ۴ گرم خواهد داشت. نسبت بین بدن و سر در حال تغییر است و بدن جنین نیمی از جسم او را تشکیل می‌دهد. دنبالچه نیز در انتهای این هفته از بین خواهد رفت و گردن شروع به رشد می‌کند. چشم‌ها که اکنون در دو طرف سر به خوبی رشد کرده‌اند به تدریج به سمت جلو حرکت می‌کنند و پلک‌ها در اطراف آنها شکل می‌گیرد. زبان به زودی به طور کامل رشد می‌کند و جوانه‌های دندان‌ها در استخوان فک ظاهر خواهد شد. عملکرد تمام اندام‌های مهم شروع می‌شود و شروع به هماهنگ شدن با یکدیگر خواهد کرد. مغز به عضلات کوچک و اعصاب متصل خواهد شد که به جنین اجازه می‌دهد دست و پای خود را حرکت دهد و بتواند مایعات را ببلعد. قلب باید ۱۸۰ بار در دقیقه بتپد که از ضربان قلب خود شما بسیار سریع‌تر است.

در پایان هفتۀ ۱۰، انگشتان دست و پا به‌طورکلی و کاملاً مجزا از هم تشکیل شده و ممکن است موی سر به شکل کرک پوست هلو تشکیل شود. تخمدان‌ها، بیضه‌ها، کلیتوریس و اندام تناسلی در این هفته تشکیل می‌شوند، اما هنوز خیلی زود است که بتوان جنسیت جنین را تشخیص داد. در این دوره جفت با سرعت بیشتری رشد می‌کند.

شما در کدام هفتهٔ بارداری هستید؟ مقالهٔ مادرشو را در مورد جدول زمانی رشد جنین ببینید تا بتوانید وارد هفتهٔ بارداری خودتان شوید. همچنین برای داشتن اطلاعات شخصی‌ هفته به هفتهٔ بارداری‌ خود، ایمیلتان را اینجا وارد و ثبت‌نام کنید تا در طول هفته‌های بارداری‌ هرگز تنها نمانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط