رشد جنین در هفتۀ سیزدهم

رشد جنین در هفتۀ سیزدهم

در سه ماهۀ اول، یک جنین کامل درون رحم شما شکل گرفته است و این مرحله از بارداری مرحلۀ تکامل جنین است. سه ماهۀ دوم، دورۀ رشد سریع جنین خواهد بود. در هفتۀ ۱۳ بارداری، جنین در حالت جمع‌شده تقریباً به اندازۀ یک گردو است که از سر تا انتهای نشیمنگاه حدود ۷ تا ۸ سانتی‌متر طول دارد و وزنش بین ۲۳ تا ۲۵ گرم است.

جنین اکنون یک نسخۀ مینیاتوری از نوزادی است که انتظار دارید در شش تا هفت ماه آینده به دنیا بیاید. سر جنین تا مدتی نسبت به بدنش بزرگ‌تر باقی خواهد ماند، اما با ادامۀ رشد جنین، بدن با سر او متناسب می‌شود. مغز هنوز در حال رشد است، اما در طول چند هفتۀ آینده سطح خارجی آن صاف خواهد بود. مغز در این مرحله دارای دو یا سه لایۀ مختلف است. نرمۀ استخوان به استخوان سخت تبدیل خواهد شد و مغز استخوان شروع به ساخت گلبول‌های سفید می‌کند. دنده‌ها برای محافظت از اندام‌ها تشکیل خواهد شد و جنین که استفاده از عضلات مختلف را تمرین می‌کند، در مایع آمنیوتیک فضای زیادی برای حرکت آزادانه خواهد داشت. جنین احتمالاً اکنون مجموعۀ اثر انگشت‌های منحصربه‌فرد خود را دارد.

اگر در این هفته سونوگرافی داشته باشید، ممکن است به نظر برسد که جنین در حال مکیدن انگشت شست خود است. اگرچه امکان دارد که جنین قادر به قرار دادن انگشت شست در دهان خود باشد، اما هنوز آمادۀ انجام حرکت مکیدن نیست. هنوز باید صبر کنید که اندام تناسلی خارجی رشد کند تا بتوان جنسیت جنین را تعیین کرد. با این حال، اندام‌های تناسلی داخلی در حال حاضر تشکیل شده است. اگر جنین دختر باشد، در این مرحله حدود شش تا هفت میلیون تخمک در تخمدان دارد، اما تا زمان تولد، فقط بین یک تا دو میلیون از آنها باقی می‌ماند.

شما در کدام هفتهٔ بارداری هستید؟ مقالهٔ مادرشو را در مورد جدول زمانی رشد جنین ببینید تا بتوانید وارد هفتهٔ بارداری خودتان شوید. همچنین برای داشتن اطلاعات هفته به هفتهٔ رشد جنین و تمام هفته‌های بارداری ایمیل خود را اینجا وارد و ثبت‌نام کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط