رشد جنین در هفتۀ سی و هفتم

رشد جنین در هفتۀ سی و هفتم

در هفتۀ ۳۷ بارداری، فرزندتان در حالت جمع‌شده، تقریباً به اندازۀ یک کاهو رسمی است. وزن کودک در هفتۀ ۳۷ نزدیک به ۳ کیلوگرم و طول او از سر تا پا در حدود ۴۹ سانتی‌متر است. سر کودک اکنون در حفرۀ لگن شما قرار دارد و توسط استخوان‌های لگنتان احاطه و محافظت می‌شود. این وضعیت فضای ضروری برای پاها و باسن در حال رشد او باز می‌کند.

بسیاری از کودکان اکنون یک سر پر مو دارند و البته برخی نیز هنگام تولد هیچ مویی ندارند. بیشتر کرک‌های جنینی که از هفتۀ ۲۶ بدن کودک را پوشانده بود، اکنون ناپدید شده و به همین ترتیب بیشتر ورنیکس یا مادۀ سفید رنگی که محافظت از پوست کودک را بر عهده داشت نیز از بین رفته است.

کودک، کرک‌های جنینی و پوشش بیرونی پوست خود را همراه با دیگر ترشحات می‌بلعد و آنها را در رودۀ خود ذخیره می‌کند. این مواد تبدیل به اولین مدفوع او خواهد شد که سیاه رنگ است و مکونیوم نامیده می‌شود. گوش‌‌های کودک صداهای آشنا را تشخیص می‌دهد و درون رحم به سمت آنها می‌چرخد.

شما در کدام هفتهٔ بارداری هستید؟ مقالهٔ مادرشو را در مورد جدول زمانی رشد جنین ببینید تا بتوانید وارد هفتهٔ بارداری خودتان شوید. برای دریافت اطلاعات هفته به هفتهٔ رشد جنینتان، ایمیل خود را اینجا وارد و ثبت‌نام کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط