حمام کردن ایمن کودک: دمای آب وان و حمام چقدر باشد؟

حمام کردن ایمن کودک: دمای آب وان و حمام چقدر باشد؟

بیشتر بچه‌ها بازی در حمام را دوست دارند و زمان حمام کودک می‌تواند زمان ویژه و شادی‌بخشی برای شما و کودکتان باشد. اما رعایت احتیاط و نکات ایمنی هم مهم هست، به خصوص در مورد استفاده از وان حمام که محلی است که باید در آن مراقب کودکتان باشید. بنابراین، وقتی فرزندتان همزمان با تر و تمیز شدن در آب خوش می‌گذارند، لازم است به نکات ایمنی هم توجه کنید. در این مطلب با حفظ ایمنی کودک در زمان حمام آشنا شوید.

نظارت مداوم روی کودک در حمام

غرق شدن یک خطر واقعی است، بنابراین هرگز یک کودک خردسال را حتی برای یک لحظه بدون مراقب در وان حمام رها نکنید. برخی از کارشناسان می‌گویند تمام بچه‌های زیر شش سال در حین نشستن در وان حمام نیاز به نظارت مداوم یک بزرگسال دارند و حتی یک کودک بزرگ‌تر نیز ممکن است به نظارت دقیق نیاز داشته باشد.

پس هرگز کودک خود را، حتی برای یک دقیقه بدون نظارت و تنها ترک نکنید. کودکان کوچک می‌توانند در ۲ سانتی‌متر آب غرق و خفه شوند. اگر به هر دلیل ضروری‌ای باید حمام را ترک کنید، کودک را در یک حوله بپیچید و با خودتان ببرید ولی به علل کم‌اهمیت و معمولی مثل جواب دادن به تلفنتان این کار را نکنید.

آب وان حمام

قبل از ورود فرزندتان به وان، مقدار آب لازم را داخل آن بریزید و بعد شیر آب را ببندید. در غیر این صورت، آب می‌تواند خیلی عمیق شود یا درحالی‌که کودک در وان است، دما می‌تواند تغییر کند. به همین ترتیب، وان را بالاتر از کمر فرزندتان در حالت نشسته پر نکنید و به او بیاموزید که دستگیره‌های شیر آب را لمس نکند. وقتی هم شیر آب باز است، هرگز کودک را داخل وان نگذارید، چون درجه حرارت آب می‌تواند به طور ناگهانی تغییر کند یا عمق آب یک‌دفعه زیاد شود.

همچنین آب وان را بلافاصله پس از حمام فرزندتان تخلیه کنید.

دمای آب حمام

آب حمام را در حد معتدل، یعنی بین ۳۲ تا ۳۷ درجهٔ سانتی‌گراد گرم کنید. به‌طورکلی بچه‌ها در مقایسه با بزرگسالان وان خنک‌تری را ترجیح می‌دهند. آب‌گرمکن خود را روی ۴۷ یا ۴۸ درجهٔ سانتی‌گراد تنظیم کنید. فقط ۲ ثانیه طول می‌کشد تا یک بچه از آب ۶۵ درجه دچار سوختگی درجه‌ سه شود و فقط ۶ ثانیه اگر آب ۶۰ درجه باشد. برخی از آب‌گرمکن‌های آب داغ اغلب دارای تنظیمات پیش‌فرض بالایی هستند.

دمای آب وان را می‌توانید با مچ دست یا داخل آرنج خود امتحان کنید تا مطمئن شوید که داغ نیست.

دمای حمام کودک

مطمئن شوید که هوای محل حمام هم به اندازۀ کافی گرم و در حدود ۲۴ درجهٔ سانتی‌گراد است، تا کودکتان سردش نشود. وقتی شیر آب باز است، هرگز کودک را داخل وان نگذارید. درجه حرارت آب می‌تواند به طور ناگهانی تغییر کند یا عمق آب یک‌دفعه زیاد شود.

ایمنی وان و حمام

به کودک خود بیاموزید که همیشه در وان بنشیند، تا لیز نخورد. همچنین به او یاد بدهید که سعی نکند به تنهایی از وان بیرون بیاید. تمام وسایل حمام کردن و وسایل بازی او را از قبل کنارش بگذارید.

برای حمام کردن کودکان بزرگ‌تر نیز، کف حمام را با انداختن یک زیرانداز حمام که جلوی لیز خوردن را می‌گیرد، ایمن کنید. اگر از وان استفاده می‌کنید، یک کف‌پوش پلاستیکی کف آن بیندازید تا لغزندگی کمتر شود. همچنین از دمپایی‌های مناسب حمام استفاده کنید.

پوشاندن شیر آب با یک محافظ یا پوشش نرم می‌تواند سر کودک را از ضربه و خطر محافظت کند. اجازه ندهید که کودک شیر آب را لمس کند، حتی اگر اکنون نتواند آن را حرکت دهد، زیرا در آینده می‌تواند منجر به مواردی مثل سوختگی شود.

همچنین وسایل برقی مانند سشوار و هر دستگاه برقی دیگری را نیز خارج از حمام نگه دارید و به فرزند خود بیاموزید وقتی در حمام است، هرگز به چیزی که سیم الکتریکی دارد دست نزند.

در مورد ایمنی حمام کودک بیشتر و دقیق بدانید.

مواد شوینده

از صابون، شامپو، حباب حمام و دیگر مواد شوینده در حمام به مقدار کم استفاده کنید، زیرا می‌توانند پوست کودک شما را خشک کند و باعث ایجاد بثورات و راش شوند. روغن‌های حمام و حباب‌ها نیز می‌توانند پوست لطیف اطراف مجرای ادرار را تحریک کنند و باعث دردناک شدن دفع ادرار شوند و وقتی کودکان به جای رفتن به دستشویی، ادرار خود را نگه می‌دارند، باکتری‌ها فرصت تکثیر پیدا می‌کنند که می‌تواند منجر به عفونت ادراری در کودک شود.

پس برای جلوگیری از نشستن طولانی‌ کودک در آب و شوینده‌ها، در شروع حمام فقط بگذارید در آب خالی بازی کند و از صابون و شامپوی مخصوص کودک در انتهای حمام استفاده کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط