علل خیس شدن لباس زیرتان را بدانید

علل خیس شدن لباس زیرتان را بدانید

چرا لباس زیرم در وضعیت‌های مختلف خیس می‌شود؟ آیا واژن واقعاً در حال واکنش نشان دادن به چیزی است و دقیقاً چه اتفاقی می‌افتد؟ در این مطلب با علل خیس شدن لباس زیر، از عرق کردن تا برانگیختگی میل جنسی آشنا شوید.

چرا خیس می‌شوم وقتی از نظر جنسی تحریک نشده‌ام؟

خیسی بدون تحریک میل جنسی

برای همهٔ زنان پیش آمده است که اندام تناسلی و لباس زیرشان هم وقتی از نظر جنسی برانگیخته یا تحریک نشده‌اند هم خیس می‌شود، هرچند وضعیت ذهنی یا فضایی که در آن هستند به‌هیچ‌وجه طوری نیست که به رابطهٔ جنسی فکر کنند، پس علت چیست؟

واقعیت این است که حتی وقتی متوجه نیستید، واژن شما مایعات روان‌کننده تولید می‌کند و این بخشی طبیعی از عملکرد فیزیولوژیکی بدن زنان است. غدد موجود در دهانهٔ رحم و دیوارهٔ واژن، روان‌کاری ضروری برای محافظت از ناحیهٔ تناسلی در برابر آسیب یا پارگی را انجام داده است و واژن را تمیز و مرطوب نگه می‌دارند. با توجه به سطح هورمونی بدن شما و این‌که در کجای چرخهٔ قاعدگی هستید، میزان مایعات دهانهٔ رحم می‌تواند متفاوت باشد.

به خاطر داشته باشید که این مایع یا چیزی شبیه آن در حین رابطهٔ جنسی نیز ظاهر می‌شود. اما ترشح آن به این معنا نیست که از لحاظ جنسی تحریک شده‌اید. برای خیس شدن لباس زیر الزاماً نباید از نظر جنسی تحریک شوید. گاهی اوقات، این فقط واکنش معمول بدن است، یعنی واژن خیس می‌شود، زیرا عملکرد آناتومیکی ایجاب می‌کند که به این حالت ناهمخوانی برانگیختگی می‌گویند. این موضوع ممکن است شما را گیج کند و احساس کنید که اصطلاحاً چرا دست و دلتان یکی نیست، اما باید بدانید که این یک واکنش طبیعی است.

اگر خیسی مربوط به مایعات روان‌کنندهٔ واژن باشد، غدد بدن شما هستند که در حال کارند. غددی که مسئول تولید روان‌کننده برای فعالیت جنسی هستند، که به ترتیب غدد بارتولین (Bartholin glands)، واقع در سمت راست و چپ دهانهٔ واژن و غدد اسکین (Skene glands)، نزدیک به مجرای ادرار نامیده می‌شوند. پس به شکل کلی وقتی خیس شده‌اید اما در موقعیت جنسی نیستید، ممکن است یکی از موارد زیر وجود داشته باشد:

  1. به احتمال زیاد رطوبتی که احساس می‌کنید یک مادهٔ آبکی است، نه مایعات ناشی از برانگیختگی جنسی.
  2. ممکن است در اندام تناسلی خود احساس گرمی کنید و لباس زیر شما نمناک، مرطوب یا کاملاً خیس شده باشد. با توجه به این‌که کجای چرخهٔ قاعدگی هستید یا در صورت نفخ داشتن، ممکن است انقباضات شکمی و دل‌پیچه را نیز احساس کنید.
  3. اگر خیلی شدید بخندید، عطسه کنید یا کارهای سنگین انجام دهید، ممکن است بی‌اختیاری ادرار استرسی را تجربه کنید. اگرچه به آن بی‌اختیاری استرسی می‌گویند، اما این یک اتفاق فیزیولوژیکی است و ربطی به مشکلات سلامت روان ندارد. در این حالت، به مثانه شما فشار وارد می‌شود و شما ناخواسته ادرار می‌کنید.
  4. خیس شدن ممکن است صرفاً روش کار بدن برای حفظ تعادل باشد. در بیشتر موارد، دلیلی برای نگرانی ندارید. اگر خیسی به خاطر روان‌کاری واژن نیست، ممکن است ناشی از غدد عرق یا تغییرات مربوط به چرخهٔ قاعدگی باشد. روان‌کاری واژن در حوالی تخمک‌گذاری نیز افزایش می‌یابد تا با ایجاد مسیری آسان‌تر برای حرکت اسپرم، شانس لقاح را افزایش دهد. در ارتباط با غدد عرق باید بدانید که فرج غدد عرق و چربی متعددی دارد که واژن را مرطوب نگه می‌دارد. در این موارد، بهتر است بهداشت خود را حفظ کنید، پد روزانه استفاده کنید یا لباس زیر نخی بپوشید تا خنک‌تر بمانید.
  5. استفاده از نوع جدیدی از روش‌های کنترل بارداری یا افزایش ورزش نیز ممکن است دلیل خیس شدن واژن باشد. برای برخی زنان روش مورد استفاده برای پیشگیری از بارداری ممکن است رطوبت واژن را افزایش دهد، زیرا استروژن معمولاً تولید مایعات واژینال را افزایش می‌دهد. اگر این موضوع شما را آزار می‌دهد، از پزشک خود در مورد یک روش ضدبارداری جایگزین که استروژن کمتری دارد، سؤال کنید.
  6. اگر لباس زیرتان خیس شده است و بوی ماهی، گندیدگی یا بویی غیرطبیعی می‌دهد، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید، زیرا ممکن است نشانهٔ مشکلات دیگری باشد. عفونت‌ها، از جمله واژینوز باکتریایی می‌توانند باعث احساس خیسی در ناحیهٔ تناسلی شوند، زیرا این رطوبت به خروج باکتری‌ها از کانال واژن کمک می‌کند. 

بنا بر این موارد و به صورت خیلی خلاصه، میزان خیس شدن لباس زیر شما به عوامل مختلفی ارتباط دارد، از جمله:

  • هورمون‌ها
  • سن
  • دارو
  • وضعیت سلامت روان
  • عوامل مرتبط با روابط شما
  • تعریق و غدد عرق
  • استرس
  • نوع و جنس لباس زیر شما
  • هایپرهیدروزیس (Hyperhidrosis) یا تعرق مفرط 
  • عفونت‌ها

در مورد عفونت‌های آمیزشی بدانید.

برانگیختگی فیزیکی به معنای رضایت شما برای برقراری ارتباط جنسی نیست.

تکرار این نکته بسیار مهم است که فقط به دلیل خیس شدن لباس زیر نباید فکر کنید تحریک شده‌اید. این خیس شدن فقط ناشی از آن است که بدن شما طبق عملکردهای خود پاسخ می‌دهد. شما می‌توانید در یک موقعیت جنسی باشید و لباس زیرتان خیس شده باشد، اما تمایلی به رابطهٔ جنسی نداشته باشید و این کاملاً طبیعی است. برانگیختگی فیزیکی با تحریک جنسی برابر نیست. پس برانگیختگی جنسی مستلزم پاسخ عاطفی است و خیس بودن لباس زیر زبان بدن برای اعلام رضایت به برقراری رابطهٔ جنسی نیست.

آیا این خیسی، آب، ادرار یا روان‌کاری واژن است؟

جدول زمانی تغییر مایع دهانهٔ رحم

تشخیص فوری این‌که چه نوع مایعی از واژن خارج می‌شود ممکن است دشوار باشد. در بیشتر موارد، تا زمانی که به دستشویی نباشید و لباس زیر خود را نگاه نکنید، متوجه نخواهید شد.

اگر از نوع مخاطی باشد، ممکن است مایع دهانهٔ رحم باشد که باعث تحریک جنسی نمی‌شود. مایع دهانهٔ رحم از کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و اسیدهای آمینه تشکیل شده است و در مقایسه با دیگر مایعات واژینال، بیشترین اطلاعات را به ما می‌دهد. بافت، رنگ و قوام این مایعات با توجه به چرخهٔ قاعدگی و سطح هورمون‌های بدن تغییر می‌کند.

ترشح مایعات از دهانهٔ رحم یک پاسخ طبیعی بدن است، اما اگر مایعات سبز یا بدبو هستند یا بافت پنیری دارند، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید، زیرا این می‌تواند نشانهٔ عفونت باشد. جدول زمانی تغییرات مایع دهانهٔ رحم را در ادامه ببینید.

در طول دورهٔ قاعدگی، مقدار مایع دهانهٔ رحم ممکن است چندان قابل توجه نباشد، اما پس از پایان قاعدگی ممکن است در آن ناحیه احساس خشکی کنید. بعد از پریود دهانهٔ رحم شما ممکن است ماده‌ای تولید کند که می‌تواند مخاط‌مانند و چسبنده باشد.

وقتی استروژن در بدن شروع به افزایش می‌کند، قوام مایع دهانهٔ رحم از نرم و مخملی به حالت کش‌دار تبدیل می‌شود و رطوبت بیشتری دارد. رنگ این مایع سفید مات خواهد بود و در آن زمان بیشتر شبیه سفیدهٔ تخم‌مرغ خام خواهد بود. همچنین در این زمان است که اسپرم می‌تواند تا پنج روز در داخل بدن زن زنده بماند.

هرچه سطح استروژن شما بالاتر باشد، مایع دهانهٔ رحم آبکی‌تر می‌شود. زمانی که استروژن در بالاترین حد خود قرار دارد، احتمالاً لباس زیر خود را بیشتر از همیشه مرطوب حس می‌کنید و مایع شفاف‌تر و لغزنده‌تر از همیشه خواهد بود. اگر در تلاش برای باردار شدن هستید، در این دوره بیشترین شانس باروری را دارید.

تا سیکل قاعدگی بعدی، احتمالاً خشک و بدون ترشح خواهید ماند. وقتی دوباره آن مایع آبکی را احساس می‌کنید که نشانهٔ تغییر در پوشش آندومتر است، متوجه می‌شوید که قاعدگی‌تان دوباره شروع خواهد شد.

نوع دیگری از مایعات که می‌تواند در لباس زیر احساس شود، عرق واژینال (Vaginal sweat) است که از غدد عرق می‌آید. هنگام هیجان جنسی، ناحیهٔ واژن به دلیل افزایش جریان خون متورم می‌شود. این احتقان عروقی محلولی آبکی به نام ترانسودات واژینال ایجاد می‌کند.

استرس می‌تواند باعث تعریق بیشتر، از جمله در ناحیهٔ واژن شود. برای مبارزه با این موضوع، لباس زیر تنفس‌پذیر بپوشید، موهای اندام تناسلی را کوتاه نگه دارید و بهداشت را رعایت کنید.

همچنین ترشحات سفید شیری‌رنگی وجود دارد که تصور می‌شود با سایر مایعات متفاوت است. این مایع واژینال از ترانسودات واژن (Vaginal transudate)  و غدد واژینال ترشح می‌شود. همان‌طور که قبلاً ذکر شد، غدد اسکین در روان‌کاری واژن و مایعات ترشح‌شده نقش دارند. این غدد، دهانهٔ واژن را مرطوب می‌کنند و مایعی تولید می‌کنند که دارای خواص ضدمیکروبی است و از ناحیهٔ دستگاه ادراری محافظت می‌کند.

همچنین غدد اسکین مسئول انزال یا ارگاسم هستند، احتمالاً به این دلیل که در قسمت تحتانی مجرای ادراری قرار دارند. در این مورد که آیا انزال زنانه واقعی است یا آیا در واقع ادرار است که بیرون می‌ریزد، بحث‌هایی وجود دارد و به دلیل انجام نشدن تحقیقات کافی در مورد سلامت جنسی زنان، بحث در این مورد که واقعاً انزال زنانه چیست و از چه چیزی ساخته شده است همچنان ادامه دارد.

همچنین به یاد داشته باشید که بدن هر کس منحصربه‌فرد است و نسبت مایعاتی که شما ترشح می‌کنید می‌تواند با دیگران فرق داشته باشد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط