مدیریت سختی‌های بارداری در محیط کار

مدیریت سختی‌های بارداری در محیط کار

اغلب زنان شاغل می‌توانند در دوران بارداری به شغل و کار خود ادامه دهند. با این وجود، بارداری ممکن است سختی‌هایی را در محیط کار برای آنها ایجاد کند. بهتر است برای داشتن کارایی کافی در محیط کار و حفظ سلامت بارداری خود در مورد مشکلاتی که ممکن است در محیط کار با آن مواجه شوید، آگاه باشید. در این مطلب با سختی‌های احتمالی دوران بارداری در محیط کار و نکاتی برای بهبود آن آشنا خواهید شد.

اطلاع دادن بارداری به همکاران

امکان دارد در اعلام کردن بارداری خود به همکاران کمی دچار شک، تردید و نگرانی باشید. بهترین کار این است که موضوع را تا پایان سه ماهۀ اول به کسی اعلام نکنید. تا پایان سه ماهۀ اول، احتمال کمی برای سقط جنین وجود دارد، بنابراین بهتر است تا بعد از سه ماهۀ اول که خطر سقط جنین به میزان قابل توجهی کم می شود، برای اعلام خبر بارداری به همکارانتان صبر کنید.

قبل از هر کس، بهتر است مدیر شما از موضوع بارداری‌تان مطلع باشد. قبل از صحبت با مدیرتان، سعی کنید برنامه‌ای را که برای مرخصی و برگشتن بعد از زایمان به محل کار دارید برای خودتان روشن و واضح باشد. در جلسه‌ای که می‌خواهید موضوع را با مدیر خود در میان بگذارید، بهتر است زمان تقریبی زایمان و برنامۀ خود برای گرفتن مرخصی و برگشت به کار را به طور واضح توضیح دهید. از دست دادن یک نیروی کارخوب در طول مرخصی زایمان، شاید برای مدیر شما کمی سخت باشد، پس باید شرایط او را نیز درک کنید.

شاید لازم باشد در این مدت فردی را برای جایگزینی شما در دوران بارداری به شما معرفی کند. بهتر است نگران این موضوع نباشید که او جای شما را خواهد گرفت، دوران بارداری زمان مناسبی برای نگرانی‌های بی‌مورد نیست. بهتر است به همکار جدیدتان کمک کنید تا بتواند کارهای شما را به خوبی یاد بگیرد تا در این صورت، شما با خیال راحت به مرخصی زایمان بروید. همچنین لازم است که مدیر و همکارانتان از کارایی شما در دوران بارداری مطمئن باشند. لازم است نگرانی‌های آنها را نیز با دقت گوش کنید و به همکاران و مدیر خود اطمینان بدهید که اگر شرایط پیچیدۀ پزشکی به وجود نیاید، تا زمان مرخصی زایمان کارهای خود را با همان کیفیت سابق انجام خواهید داد.

کنار آمدن با مشکلات بارداری در محیط کار

بارداری با مشکلاتی برای مادر همراه است، حالت تهوع، ویار، خواب‌آلودگی و تغییر خلق‌و‌خو از مشکلات بارداری است که می‌تواند کارکردن شما را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین ممکن است نوع کار و محیط کار شما تهدیدی برای سلامت بارداری شما باشد. لازم است که با اطلاع و آگاهی، مشکلات بارداری را در محیط کار مدیریت و دوران بارداری خود را با آرامش در این محیط سپری کنید. برخی از مشکلات بارداری که می‌تواند کار شما را تحت تأثیر قرار دهد در زیر آمده است:

حالت تهوع و استفراغ: سه ماهۀ اول بارداری با حالت تهوع وگاهی استفراغ همراه است. اگر در این دوره استفراغ هم دارید، بهتر است همیشه یک کیسۀ پلاستیکی و دستمال همراهتان باشد. همچنین لازم است از مواد و شرایطی که می‌تواند حالت تهوع شما را بیشتر کند نیز پرهیز کنید. خوردن میان‌وعده‌های کوچک می‌تواند در رفع حالت تهوع شما نقش خوبی داشته باشد. همچنین برخی از پزشکان و مادران باردار معتقدند که مصرف چای زنجبیل می‌تواند در رفع حالت تهوع بارداری نقش خوبی داشته باشد. اگر حالت تهوع شما بسیار زیاد است و مانع کار کردن شما می‌شود، با پزشک خود صحبت کنید و از او بخواهید راهی برای کنترل آن به شما نشان دهد. ممکن است پزشک از داروهای ضدتهوع برای رفع مشکل شما استفاده کند. هرگز بدون دستور پزشک، خودتان قرص‌های ضدتهوع مصرف نکنید.

احساس خستگی: در دوران بارداری ممکن است بیشتر از قبل احساس خستگی کنید. مشکلات خواب در بارداری ممکن است باعث شود که شب قبل به میزان کافی استراحت نکرده باشید و این خستگی باعث شود که کارایی شما در شرکت تحت تأثیر قرار گیرد. برای رفع احساس خستگی در محیط کار، بهتر است به طور منظم استراحت کوتاهی به خودتان بدهید. اگر امکانش را دارید، می‌توانید با مدیر خود هماهنگ کنید و چند دقیقه‌ای را در محیطی مناسب دراز بکشید. همچنین ممکن است احساس خستگی شما ناشی از فقر آهن باشد. به همین دلیل، شاید بهتر باشد کمی رژیم غذایی خود را تغییر دهید تا پروتئین و آهن بیشتری دریافت کنید. شاید زود خوابیدن در شب قبل نیز بتواند در احساس شادابی شما در محیط کار تأثیر بگذارد.

گرفتگی ماهیچه‌ها: بارداری ممکن است باعث ایجاد گرفتگی ماهیچه‌ها شود. نشستن یا ایستادن طولانی‌مدت نیز می‌تواند این مشکل را بیشتر کند، بهتر است موقعیت خود را هر چند وقت یک بار تغییر بدهید. کمی راه رفتن و انجام حرکت‌های کششی می‌تواند به رفع گرفتگی ماهیچه‌های شما کمک کند.

سوزش سردل: بعضی زنان در ماه‌های آخر بارداری دچار سوء‌هاضمه و سوزش سر دل می‌شوند. سوزش سر دل در محیط کار ممکن است باعث تأثیر روی کارتان شود. مصرف نکردن غذاهای محرک مثل غذاهای خیلی چرب، خیلی شیرین و پرادویه می‌تواند مشکل شما را کمی برطرف کند. وعده‌های سنگین غذا را در محل کارتان نخورید و سعی کنید روی میزتان انواع میان‌وعده‌های مناسب را داشته باشید. قهوه و چای به دلیل محرک بودن، ممکن است مشکل شما را بیشتر کند. اگر با رعایت این موارد مشکل شما رفع نشد، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

تغییر خلق‌وخو: تغییرات هورمونی در دوران بارداری ممکن است باعث تغییر خلق‌وخوی شما شود. این تغییرات خلق‌وخو در محیط کار ممکن است باعث ناراحتی و رنجش همکاران یا مشتریان شود. شاید بد نیباشد اگر از هر نوع ناراحتی و عصبانیتی پرهیز کنید و پیشاپیش از همکارانتان بخواهید که شرایط شما را درک کنند و در صورت تغییر خلق‌وخو به شما برای تحت کنترل نگه داشتن خودتان کمک کنند. اگر شدت تغییر خلق‌وخوی شما زیاد است، شاید بهتر باشد با پزشک خود موضوع را مطرح کنید تا راه‌حل مناسبی برای شما پیدا کند.

خطرات محیط کار برای جنین: ممکن است محیط کار شما یا نوع کاری که شما انجام می‌دهید خطرات را برای جنین به دنبال داشته باشد. بهتر است با مدیر خود در مورد این موضوع صحبت کنید و از او بخواهید که نوع کار یا محل استقرار شما را تغییر دهد تا از خطرات احتمالی‌ای که ممکن است سلامت بارداری شما را تهدید کند، کاسته شود.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط