اسفنج ضد بارداری چیست و چگونه استفاده می‌شود؟

اسفنج ضد بارداری چیست و چگونه استفاده می‌شود؟

اسفنج ضدبارداری به عنوان یکی از انواع روش های پیشگیری از بارداری یک وسیله کوچک به شکل دونات است که در وسط آن یک فرورفتگی دارد. از فوم پلی یورتان ساخته شده است که با اسپرم کش پوشانده شده است و مانع حاملگی ناخواسته می‌شود. زنان آن را قبل از رابطه جنسی وارد واژن می‌کنند تا از ورود اسپرم به رحم و بارور شدن تخمک جلوگیری کنند.

در این مطلب با اسفنج ضد بارداری و شیوه استفاده درست از آن برای پیشگیری از بارداری، عوارض ناخواسته و اثربخشی آن بهتر آشنا می‌شوید.

اسفنج ضد بارداری چگونه از حاملگی جلوگیری می‌کند؟

اسفنج ضد بارداری یک تکه فوم کوچک، گرد و نرم از جنس پلی اورتان است که با اسپرم کش پوشانده شده است. این وسیله را قبل از رابطه جنسی وارد واژن می‌کنید. اسفنج دهانه رحم را می‌پوشاند و با ایجاد مانع فیزیکی از رسیدن اسپرم به رحم جلوگیری می‌کند.

اسفنج ضد بارداری چگونه از حاملگی جلوگیری می کند

اسفنج ضدبارداری مناسب چه کسانی است؟

زنانی که خواهان یک روش ضدبارداری فاقد هورمون هستند، می‌توانند از این روش برای جلوگیری از بارداری استفاده کنند. تهیه این وسیله نیاز به نسخه پزشک ندارد اما به یاد داشته باشید که بهتر است همیشه باید قبل از هر گونه ابزارهای پیشگیری از بارداری  با پزشک مشورت کنید.

اسفنج ضدبارداری چگونه عمل می‌کند؟

اسفنج ضدبارداری به چند شیوه مختلف به جلوگیری از بارداری کمک می‌کند که عبارتند از:

  • به دام انداختن و جذب اسپرم 
  • از بین بردن اسپرم به وسیله اسپرم کش آغشته به آن
  • پوشاندن دهانه رحم برای ممانعت برخورد اسپرم با تخمک

نحوه استفاده از اسفنج ضدبارداری

می‌توانید اسفنج ضد بارداری را تا 24 ساعت قبل از رابطه جنسی وارد واژن کنید. استفاده از این ابزار در مقایسه با انواع دیگر روش‌های کنترل بارداری به کمی آماده‌سازی نیاز دارد:

دست‌های خود را بشویید. حتماً از صابون آنتی باکتریال و آب تمیز استفاده کنید.

اسفنج را مرطوب کنید. اسفنج را زیر آب بگیرید و آن را فشار دهید تا کاملاً مرطوب شود و مواد اسپرم‌کش فعال شوند. توجه کنید آن را طوری خیس نکنید که آب از آن چکه کند.

اسفنج را تا کنید. باید آن را در جهت مخالف حلقه از وسط تا کنید تا شکل باریک و درازی پیدا کند. 

اسفنج را وارد واژن کنید. با کمک انگشتان خود، آن را تا حد امکان به عمق واژن فشار دهید. سپس آن را رها کنید تا باز شده و دهانه رحم را بپوشاند.

وقتی اسفنج ضدبارداری را در داخل واژن قرار دادید، می‌توانید قبل از برداشتن آن چندین بار رابطه جنسی داشته باشید.

نحوه استفاده از اسفنج ضدبارداری

چطور اسفنج ضد بارداری را خارج کنیم؟

رعایت بهداشت در استفاده از این ابزار ضد بارداری خیلی مهم است. وقتی آماده برداشتن آن هستید این مراحل را دنبال کنید:

دست‌های خود را با صابون آنتی باکتریال و آب تمیز بشویید.

از انگشتان خود برای پیدا کردن حلقه‌ای که به اسفنج متصل است، استفاده کنید.

حلقه را بگیرید و به آرامی اسفنج را بیرون بکشید.

اسفنج را دور بیندازید. (هرگز آن را داخل چاه توالت نیدازید)

چطور اسفنج ضد بارداری را خارج کنیم

اثربخشی اسفنج ضدبارداری در پیشگیری از بارداری

اسفنج ضدبارداری برای زنانی که هرگز زایمان نکرده‌اند، حدود 88 درصد موثر است. برای کسانی که زایمان کرده‌اند، حدود 80 درصد اثربخشی دارد. این را هم در نظر داشته باشید که میزان اثربخشی بستگی به استفاده درست و ایمن از این وسیله دارد.

در مقابل، کاندوم در صورت استفاده کاملاً صحیح 98درصد و قرص‌های ضدبارداری 99 درصد موثر هستند. به همین دلیل، اگر می‌خواهید حداکثر پیشگیری از بارداری را داشته باشید، فکر خوبی است که اسفنج ضد بارداری را همراه با سایر اشکال ضدبارداری استفاده کنید.

مزایای استفاده از اسفنج ضد بارداری

همانند سایر روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده از این وسیله برای کنترل بارداری در برخی زنان راحت‌تر بوده و احساس بهتری دارند. برخی از مزایای آن عبارتند از:

  • نیازی به نسخه ندارد. اسفنج ضدبارداری بدون نسخه در اکثر داروخانه‌ها موجود است.
  • به مدت 24 ساعت قابل استفاده است. بعد از اینکه این وسیله را وارد واژن خود کردید، می‌توانید در 24 ساعت آینده هر چند بار که بخواهید رابطه جنسی داشته باشید.
  • فاقد هورمون است. اسفنج ضدبارداری برای افرادی که کنترل بارداری غیرهورمونی را ترجیح می‌دهند گزینه بسیار خوبی است. حتی استفاده از آن در دوران شیردهی نیز بی‌خطر است.
  •  لذت بیشتر در رابطه جنسی. از آنجایی که می‌توانید این وسیله را تا 24 ساعت قبل از رابطه جنسی وارد کنید، لازم نیست در اوج رابطه جنسی به فکر وسیله کنترل بارداری باشید.

عوارض اسفنج ضدبارداری چیست؟

یکی از بزرگ‌ترین معایب اسفنج ضدبارداری این است که از شما در برابر بیماری‌ها و عفونت‌ های مقاربتی (STDs یا STIs) محافظت نمی‌کند. علاوه بر این، اسپرم کش موجود در آن ممکن است باعث مشکلات زیر شود:

به یاد داشته باشید که اسفنج ضد بارداری مزایا و معایب متعددی دارد که باید همه آنها را لحاظ کنید. برای اطلاعات بیشتر از پزشکتان سوال کنید.

عوارض اسفنج ضدبارداری

بنابر آنچه گفته شد اسفنج ضدبارداری یک ابزار پیشگیری از بارداری است که با ایجاد مانع فیزیکی از رسیدن اسپرم به تخمک جلوگیری می‌کند. انتخاب بهترین روش کنترل بارداری اهمیت زیادی دارد و چیزی که برای شخص دیگری مناسب است ممکن است برای شما گزینه مناسبی نباشد. مهم است که همه گزینه‌ها را با پزشک خود مطرح کنید تا بتوانید تصمیمی آگاهانه در مورد سلامت باروری خود بگیرید. اگر اخیراً زایمان کرده‌اید یا سقط جنین ناخواسته یا القایی داشته‌اید، حتماً باید با پزشک مشورت کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

سوالات متداول

برای برداشتن اسفنج ضدبارداری بعد از رابطه جنسی باید حداقل شش ساعت صبر کنید. با وجود حال، آن را بیش از 30 ساعت داخل بدن باقی نگذارید.

برخی از شرکای جنسی ممکن است اسفنج را در حین رابطه جنسی احساس کنند. با این حال، اسفنج از ماده نرمی ساخته شده است که شبیه بافت طبیعی واژن است بنابراین اکثر افراد متوجه وجود اسفنج در واژن نمی‌شوند.