آشنایی با کاندوم زنانه و نحوه استفاده از آن

آشنایی با کاندوم زنانه و نحوه استفاده از آن

پیشگیری از بارداری به اشکال مختلفی وجود دارد. کاندوم زنانه یکی از روش‌های فیزیکی جلوگیری از بارداری است که علاوه بر اینکه مانع رسیدن اسپرم به تخمک و انجام لقاح می‌شود، به شما در ایمن ماندن از بیماری‌ های مقاربتی کمک می‌کند. استفاده صحیح از آن به کارآمدی هرچه بیشتر آن در پیشگیری از حاملگی ناخواسته منجر می‌شود. 

در این مطلب با کاندوم زنانه و چگونگی استفاده صحیح از آن و نکات مهم به هنگام انتخاب این روش پیشگیری از بارداری آشنا می‌شوید.

کاندوم زنانه چیست؟

کاندوم زنانه یک پوشش پلاستیکی است که زنان برای جلوگیری از بارداری و پیشگیری از بیماری های مقاربتی در واژن قرار می‌دهند. این روش پیشگیری از بارداری مانند نوع مردانه آن عمل می‌کند، یعنی مانعی ایجاد می‌کند که از رسیدن اسپرم به تخمک یا ماندن آن در داخل بدن زن جلوگیری می‌کند. کاندوم‌های زنانه از ماده‌ای به نام نیتریل ساخته می‌شوند.

کاندوم زنانه

کاندوم زنانه چقدر موثر است؟

بنا به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها 21 درصد از زنانی که از کاندوم زنانه استفاده می‌کنند در سال اول استفاده باردار می‌شوند. این بدان معناست که انواع زنانه نسبت به کاندوم‌ مردانه کمی کمتر موثر هستند و نسبت به بسیاری از دیگر روش‌های ضدبارداری اثربخشی بسیار کمتری دارند. 

با این وجود، تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد اکثر بارداری‌هایی که اتفاق افتاده است  نتیجۀ عدم استفادۀ صحیح یا مداوم از آن است و اگر به هنگام استفاده از آن احتیاط‌های لازم انجام شود، می‌تواند شانس باردار نشدن خود را افزایش دهید. برای اطمینان از موفقیت این روش جلوگیری از بارداری همچنین می‌توانید از روش‌های دیگر نیز به طور همزمان استفاده کنید تا احتمال باردار شدن خود را هر چه بیشتر کاهش دهید. توجه کنید که نباید از کاندوم‌های زنانه و مردانه به طور همزمان استفاده کنید، زیرا ممکن است به هم بچسبند و پاره شوند.

چگونگی استفاده از کاندوم زنانه

کاندوم زنانه حلقه نرم و انعطاف‌پذیری در هر دو انتهای آن دارد. هنگام وارد کردن، حلقه داخلی را فشار دهید و آن را تا جای ممکن به داخل واژن فشار بدهید. حلقه بیرونی خارج از واژن باقی می‌ماند. شیوه  وارد کردن آن شبیه قرار دادن تامپون است. 

می‌توانید این کار را بلافاصله قبل از رابطه جنسی یا تا 8 ساعت قبل آن انجام دهید. در طول رابطه جنسی، آلت تناسلی همسرتان باید داخل کاندوم زنانه باشد. بلافاصله پس از رابطه جنسی، حلقه بیرونی را بچرخانید و سپس به آرامی آن را بیرون بکشید. این کار باعث می‌شود مایع منی داخل واژن نریزد.

نحوه استفاده از کاندوم زنانه

بایدها و نبایدهای استفاده از کاندوم زنانه

همانند سایر روش‌های جلوگیری از بارداری حین استفاده از این ابزار ضد بارداری نیز باید به نکاتی توجه کنید که اثربخشی آن بیشتر باشد. از جمله این نکات عبارتند از:

  • کاندوم‌ زنانه قابل استفاده مجدد نیست و در هر بار رابطه جنسی باید بسته جدیدی را باز کنید.
  • کاندوم‌های زنانه حاوی روان‌کننده هستند، اما در صورت تمایل می‌توانید خودتان هم روان‌کننده اضافه کنید. فقط یادتان باشد که از روان‌کننده بر پایه آب استفاده کنید.
  • از آنجاییکه ممکن است در حین رابطه جنسی جابجا شود، تا زمانی که به بیرون از واژن لیز نخورد و آلت تناسلی همسرتان از کاندوم خارج نشود مشکلی ندارد. 
  • قبل از استفاده، تاریخ انقضای روی بسته بندی را نگاه کنید و آن را از نظر داشتن پارگی بررسی کنید. احتمال پاره شدن کاندومی که تاریخ انقضایش گذشته باشد، بیشتر است. همچنین مراقب باشید که هنگام باز کردن بسته بندی یا قرار دادن آن در واژن، با دندان، ناخن یا جواهرات خود به آن آسیبی وارد نکنید.

بایدها و نبایدهای استفاده از کاندوم زنانه

استفاده از روان‌کننده با کاندوم زنانه

کاندوم‌های زنانه از قبل روانکاری شده‌اند تا استفاده از آنها راحت‌تر باشد، اما شاید دوست داشته باشید از روان‌کننده اضافی نیز استفاده کنید. حتماً برای تهیه روان کننده و لوبریکانت‌ها از قبل بسته‌بندی را بررسی کنید تا بدانید کدام نوع روان‌کننده‌ مناسب استفاده همزمان با آن است.

چه کسانی می‌توانند از کاندوم زنانه استفاده کنند؟

اکثر زنان می‌توانند از کاندوم زنانه استفاده کنند. همچنین می‌توانید بلافاصله پس از بچه‌دار شدن یا سقط جنین از این نوع روش پیشگیری استفاده کنید. اما ممکن است برای زنانی که احساس خوبی به هنگام استفاده از آن ندازند و مانعی برای لذت جنسی باشد مناسب نباشد.

چه چیزی اثربخشی کاندوم زنانه را کم می‌کند؟

گاهی حتی در هنگام استفاده از کاندوم زنانه نیز اسپرم وارد واژن می‌شود. این اتفاق ممکن است در شرایط زیر رخ دهد:

  • آلت تناسلی مردانه قبل از گذاشتن کاندوم زنانه با ناحیه اطراف واژن تماس پیدا کند.
  • استفاده نادرست و فشار دادن بیش از حد آن به داخل واژن 
  • خارج شدن آلت تناسلی و قرارگیری آن بین دیواره واژن و کاندوم زنانه
  • آسیب وارد شدن با ناخن‌ تیز یا جواهرات

اگر فکر می‌کنید اسپرم وارد واژن شما شده است، ممکن است به پیشگیری اورژانسی از بارداری نیاز داشته باشید. می‌توانید تا 5 روز پس از رابطه جنسی محافظت نشده از قرص اورژانسی استفاده کنید. همچنین در صورت داشتن رابطه با شریک جنسی مبتلا به بیماری مقاربتی باید آزمایش خون بدهید.

چه چیزی اثربخشی کاندوم زنانه را کم می کند

مزایا کاندوم زنانه

از آنجاییکه این ابزار ضدبارداری مانند نوع مردانه با ایجاد مانع فیزیکی از باردار شدن جلوگیری می‌کند و نیاز به استفاده از هورمون برای پیشگیری از حاملگی نمی‌باشد مورد مقبول خیلی از بانوان است. مزایای دیگر آن عبارتند از:

  • کاندوم‌های زنانه به محافظت از هر دو شریک جنسی در برابر بیماری‌های مقاربتی از جمله اچ آی وی کمک می‌کنند.
  • در صورت استفاده صحیح، روشی ایمن برای جلوگیری از بارداری است.
  • قابل استفاده فقط به هنگام زمان رابطه جنسی است.
  • عوارض جانبی جدی وجود ندارد.

معایب استفاده از کاندوم زنانه

برخی از فاکتورهای خطرساز در استفاده از این روش پیشگیری از بارداری همانند کاندوم مردانه است. برای مثال، ممکن است سوراخ یا پاره شود یا آلت تناسلی مردانه از آن بیرون بزند. دیگر معایب آن عبارتند از:

  • برای برخی از زوج‌ها استفاده از این ابزار ضدبارداری تداخلی در شکل طبیعی رابطه جنسی می‌شود. برای اجتناب از این مسئله، کاندوم زنانه را از قبل در واژن قرار دهید.
  • احتمال پارگی حین رابطه جنسی
  • تحریک، ناراحتی یا واکنش آلرژیک

این علائم ممکن است برای هر دو شرکای جنسی ایجاد شود. روان‌کننده می‌تواند به کاهش تحریک کمک کند. همچنین، این امکان وجود دارد که حلقه بیرونی در حین رابطه جنسی به داخل واژن هل داده شود.

معایب استفاده از کاندوم زنانه

بنابر آنچه گفته شد کاندوم زنانه نیز نوعی روش پیشگیری فیزیکی از بارداری است که مانع رسیدن اسپرم به تخمک و بارور شدن آن می‌شود. همانند سایر روش‌ها تمامی نکاتی که برای اثربخشی بهتر این روش لازم است را باید به دقت اجرا کنید و کلیه دستورالعمل‌های درج شده بر روی بسته بندی را بکارگیرید. قبل از استفاده حتماً آن را از نظر تاریخ انقضا و داشتن سوراخ یا پارگی بررسی کنید. توجه داشته باشید که در صورت استفاده صحیح، کاندوم تنها روش پیشگیری از بارداری است که از بیماری‌های مقاربتی هم محافظت می‌کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

سوالات متداول

تفاوتی ندارد. آنچه که مهم است طرز استفاده صحیح از هر دو ابزار پیشگیری از بارداری است.

بله. فقط باید روان‌کننده بر پایه آب تهیه کنید.