آیا بدون دخول هم می توان باردار شد؟ روش‌های پیشگیری از بارداری بدون دخول

آیا بدون دخول هم می توان باردار شد؟ روش‌های پیشگیری از بارداری بدون دخول

همه بارداری‌ها برنامه‌ریزی شده نیستند. بارداری‌ ناخواسته و بدون آمادگی و برنامه قبلی نزدیک به نیمی از موارد حاملگی  در سراسر جهان را تشکیل می‌دهد. اگرچه برای باردار شدن باید مایع منی تا حد امکان به دهانه رحم نزدیک باشد، و این زمانی است که بعد از رابطه جنسی همراه با دخول اتفاق می‌افتد، اما مادامی که مایع منی نزدیک واژن هم خارج شود امکان بارداری وجود دارد. بنابراین شما می‌توانید بدون داشتن رابطه جنسی همراه با دخول هم باردار شوید.

در این مطلب با بارداری بدون دخول و پیشگیری از آن آشنا می‌شوید.

باردار شدن بدون دخول

تخمدان‌ها 12 تا 16 روز قبل از شروع پریود یک یا چند تخمک آزاد می‌کنند. اسپرم از طریق واژن وارد بدن می‌شود، سپس از مسیر دهانه رحم و رحم به لوله‌های فالوپ می‌رود و در آنجا معمولاً تخمک را بارور می‌کند و لقاح شکلی می‌گیرد. 

بارداری زمانی اتفاق می‌افتد که یک اسپرم تخمک را بارور می‌کند و این اتفاق می‌تواند حتی بدون رابطه جنسی همراه با دخول در واژن رخ دهد که به آن بارداری بدون دخول می‌گویند. در طول رابطه جنسی واژینال که آلت تناسلی مردانه وارد واژن می‌شود مایع منی ترشح می‌شود. منی مایعی است که هنگام انزال تولید می‌شود و حاوی میلیون‌ها اسپرم است.

اگر رابطه جنسی واژینال نداشته باشید و انزال در خارج از واژن اما نزدیک به ناحیه تناسلی اتفاق بیفتد بارداری بمی‌تواند رخ دهد. همچنین، در صورتی که مایع منی روی انگشتان بریزد و سپس آن انگشت‌ در تماس با واژن قرار گیرد، امکان وقوع حاملگی بدون دخول باز هم وجود دارد. 

بارداری بدون دخول

پیشاب چیست؟

به هنگام نعوظ در آقایان، مقدار کمی مایع در حد یک یا دو قطره خارج می‌شود. این حالت قبل از انزال و حتی قبل از دخول به هنگام شروع فعالیت جنسی رخ می‌دهد. پیشاب به عنوان مایع پیش از انزال نیز شناخته می‌شود. این مایع در حین رابطه جنسی از آلت تناسلی مردانه خارج می‌شود. بسیاری از مردان حتی متوجه ترشح پیشاب نمی‌شوند و مهم‌تر از آن این است که مردان هیچ کنترلی روی ترشح آن ندارند.

آیا در پیشاب اسپرم وجود دارد؟

مطالعات نشان می‌دهد که بیشتر مایعات قبل از انزال حاوی اسپرم مرده هستند یا اصلاً اسپرمی در آنها نیست. اما این امکان وجود دارد که مقدار کمی اسپرم از سیستم تناسلی مرد خارج شود و به پیشاب راه پیدا کند که در چنین حالتی همان یکی دو قطره هم می‌تواند باعث حاملگی شود. اگرچه احتمال بارداری بدون دخول و حاملگی با پیشاب ناچیز است اما غیرممکن هم نیست.

آیا در پیشاب اسپرم وجود دارد

احتمال باردار شدن از پیشاب 

همانطور که گفته شد احتمال حاملگی با پیشاب بسیار پایین است. با این حال، موارد نادری وجود دارد که اسپرم زنده می‌تواند در مایع پیش از انزال وجود داشته باشد و متعاقباً لقاح امکان‌پذیر می‌شود. بنابراین چنانچه قصد فرزنددار شدن ندارید پیشنهاد می‌شود در تمام مدت دخول، زمانی که آلت تناسلی مردانه وارد واژن می‌شود از کاندوم یا سایر روش های پیشگیری از بارداری استفاده کنید.

احتمال باردار شدن از پیشاب

جلوگیری از بارداری بدون دخول

اگر نمی‌خواهید باردار شوید، باید از روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده کنید. روش‌های مختلف را بررسی و روش مناسب خود را انتخاب کنید. 

همچنین باید به یاد داشته باشید که فقط کاندوم می‌تواند شما را از بارداری و عفونت‌های مقاربتی (STIs) محافظت کند. اگر از کاندوم استفاده می‌کنید، به محض نعوظ آلت تناسلی همسرتان باید کاندوم روی آلت کشیده شود تا از تماس اسپرم با واژن جلوگیری شود.

جلوگیری از بارداری بدون دخول

پیشگیری اورژانسی از حاملگی بدون دخول

اگر رابطه جنسی داشته‌اید یا به هر شکل احتمال می‌دهید که پیشاب یا قطراتی از مایع منی در تماس با واژن بوده است و نگران بارداری بدون دخول هستید، می‌توانید از روش‌ ضد بارداری اورژانسی استفاده کنید. پیشگیری از بارداری اورژانسی که معمولاً «قرص صبح روز بعد» نامیده می‌شود، بسته به برند آن باید ظرف 72 تا 120 ساعت پس از رابطه جنسی محافظت نشده مصرف شود. برخی از برندهای این قرص‌ها را می‌توان بدون نسخه پزشک تهیه کرد.

اگر تصمیم گرفتید از روش‌های ضدبارداری اورژانسی استفاده نکنید یا اگر فرصت این کار را از دست داده‌اید و نگران بارداری هستید، می‌توانید تست بارداری را در اولین روز پریود عقب افتاده یا 21 روز پس از آن رابطه یا تماس جنسی محافظت نشده انجام دهید. هر چه بیشتر صبر کنید، نتیجه تست دقیق‌تر خواهد بود.

آیا باید قرص پلن بی بخورم؟

پلن بی (Plan B) مشابه قرص‌های ضدبارداری است. قرص تک‌دوزی آن حاوی 1.5 میلی گرم لوونورژسترل برای به تاخیر انداختن تخمک‌گذاری یا جلوگیری از آن است. قرص پلن بی به دلیل داشتن این دوز بالای لوونورژسترل به عنوان یک روش منظم کنترل بارداری استفاده نمی‌شود. برای پیشگیری از بارداری، انتخاب‌های زیادی، از قرص گرفته تا چسب ضدبارداری و آی یو دی وجود دارد.

آیا باید قرص پلن بی بخورم

آیا در صورت خارج کردن آلت تناسلی می‌توان باردار شد؟

در افرادی که از روش طبیعی جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنند خصوصاً آقایانی که با خارج کردن آلت تناسلی قبل از انزال قصد دارند که مانع حاملگی شوند باید بدانند که هر زمان که احتمال وجود اسپرم در واژن وجود داشته باشد، ریسک بارور شدن تخمک توسط اسپرم وجود دارد. به همین دلیل عاقلانه است که در تمام مدت تماس با ناحیه تناسلی از کاندوم استفاده شود تا از بارداری بدون دخول هم جلوگیری کرد.

اسپرم چه مدت زنده می‌ماند؟

اسپرم، برای 3 تا 5 روز در واژن زنده می‌ماند. به همین دلیل، چه بخواهید باردار شوید و چه قصد اجتناب از حاملگی را داشته باشید، مهم است که از چرخه قاعدگی و روز تخمک گذاری خود کاملاً آگاه باشید. داشتن تقویم تخمک‌گذاری می‌تواند به شما کمک کند تا روزهایی که بالاترین احتمال بارداری وجود دارد را شناسایی کنید.

آشنایی با علائم اولیه بارداری

علائم اولیه بارداری مشابه علائم سندرم پیش از قاعدگی با دل درد ناشی از انقباضات شکمی، بی‌حالی یا خستگی، دردناک شدن پستان، تغییر در ترشحات واژن، بدخلقی یا نفخ همراه است. حالت تهوع، استفراغ، بیزاری از غذا، افزایش حجم ادرار و یبوست از دیگر نشانه‌های بارداری است. اگر نگران باردار بودن خود هستید یا با توضیحاتی که در این مقاله در مورد امکان حاملگی بدون دخول داده شد، می‌توانید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. آزمایش بارداری که توسط پزشک انجام می‌شود، مخصوصاً آزمایش خون، می‌تواند بارداری را زودتر از تست‌های بارداری خانگی تشخیص دهد.

علائم اولیه بارداری

بنابرآنچه گفته شد در صورت تماس اسپرم با واژن حتی بدون دخول امکان حاملگی وجود دارد. این در مواقعی است که همسرتان نزدیک به واژن انزال کند یا آلت تناسلی در حالت نعوظ با ناحیه تناسلی شما تماس پیدا کند. اگر چه احتمال باردار شدن بدون دخول بسیار پایین است، زیرا اسپرم فقط برای مدت کوتاهی می‌تواند خارج از بدن زنده بماند، با این وجود، اگر برنامه‌ای برای بارداری ندارید باید آگاه باشید که امکان حامله شدن از این طریق وجود دارد و باید از روش مناسب پیشگیری از بارداری استفاده کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

سوالات متداول

بله، اما ریسک باردار شدن از این طریق بسیار پایین است. اگر نمی‌خواهید باردار شوید، باید از روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده کنید.

شاید اینگونه تصور شود که بدون دخول نمی‌توان باردار شد. با این وجود، اگر مایع انزال یا منی حتی بدون رابطه جنسی واژینال با واژن تماس پیدا کند، ممکن است اسپرم وارد واژن شده و تخمک را بارور کند.