شش سال و سه ماه: تفکر سیاه و سفید

کودک شش سالهٔ شما حالا در ماه چهارم از شش سالگی‌اش است. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی یک کودک شش سال و سه ماهه آشنا خواهید شد.

تفکر سیاه و سفید

کودک شما ممکن است حد وسط را در هیچ چیزی نتواند ببیند. شش‌ ساله‌ها معمولاً یا سرتاپا وجد و شادی هستند یا کاملاً دمق و پکر. برای آنها یک شخص یا احمق است یا نابغه! هر چیزی یا درست است یا غلط. این ذهنیت افراطی ممکن است کلافه‌کننده و گیج‌کننده باشد.

در حقیقت، حل مشکلات رفتاری بچه‌هاتفکر سیاه و سفید یا همان تفکر «همه یا هیچ» به بچه‌ها کمک می‌کند تا دنیای خود را سازماندهی و کنترل کنند. وقتی همه چیز را در یکی از این دسته‌های دوتایی می‌گذارند، مانند دسته‌ٔ دوست‌داشتن‌ها و دوست‌نداشتن‌ها، دسته‌ٔ سرگرم‌کننده و خسته‌کننده‌ها، پیش‌بینی‌هایی درباره‌ٔ رفتارها و موقعیت‌ها انجام می‌دهند. توانایی انجام این کار نشان می‌دهد که آنها می‌توانند همزمان دو مفهوم بسیار متفاوت را درک کنند.

با رشد و بلوغ بیشتر فرزندتان، او توانایی‌اش برای دیدن مسائل از دیدگاه دیگران را بهبود می‌بخشد. تا آن زمان، می‌توانید با اشاره به چیزهای خاکستری زندگی، به او کمک کنید تا دیدگاه‌های ظریف‌تری پیدا کند. به عنوان مثال، اگر فرزندتان به اغراق علاقه دارد و مثلاً می‌گوید: «تو هیچ‌وقت منو نمی‌بری برام بستنی بخری.» یا «تو همیشه سر من داد می‌زنی.» می‌توانید آن بستنی قیفی‌ای را که همین هفته‌ٔ قبل برایش گرفتید یا اینکه دیروز او را به خاطر یک کار خوب تحسین کردید، یادآوری کنید.

در مورد تربیت کودکان بیشتر بدانید.

نکتهٔ والدین: احترام به فضا و تنهایی شما

فرارهای بزرگ می‌توانند بسیار عالی باشند اما کشیدن نقشه‌ٔ آنها همیشه آسان نیست. به جای انتظار برای یک فرار بزرگ و خارق‌العاده در چند ماه بعد، به دنبال فرارهای کوچکی باشید که به عنوان دریچه‌های تخلیه‌ٔ فشار عمل کنند؛ منظور فشار ناشی از استرس‌های روزمره‌ٔ فرزندپروری است.

صرف کردن پنج یا ۱۰ دقیقه وقت برای نشستن با گوشی و یک فنجان چای یا انجام چند تمرین تن‌آرامی می‌تواند شما را کمی آرام کند و مهم‌تر از همه، به فرزندتان می‌آموزد که شما سزاوار کمی وقت مخصوص خودتان هستید، چون کودکتان حالا آن‌قدر بزرگ شده است که به نیاز شما به داشتن زمان و فضای تنهایی احترام بگذارد و همچنین بتواند در این بازه‌های کوتاه خودش را سرگرم کند.

در مورد حل مشکلات رفتاری بچه‌ها بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط