محصولات بهداشتی دوران قاعدگی

محصولات بهداشتی دوران قاعدگی

قاعدگی نباید زندگی روزمره زنان را مختل کند. امروزه طیف وسیعی از محصولات بهداشتی دوران قاعدگی برای حفظ احساس راحتی زنان در این دوران طراحی شده‌اند. آگاهی داشتن از تنوع و ویژگی‌های این محصولات به زنان کمک می کند که محصولی مناسب با شرایط بدنی و با در نظر گرفتن میزان خونریزی و قدرت جذب در روزهای مختلف قاعدگی انتخاب کنند.

برای تصمیم بهتر در انتخاب محصول مناسب در این مقاله سعی شده است که مروری بر تمامی محصولات بهداشتی دوران قاعدگی شود. 

نوار بهداشتی

نوار یا پد بهداشتی‌ با قابلیت جذب متفاوت و در اندازه‌های کوچک تا بزرگ باعث جذب خون پریود می‌شوند.  چسب بکار رفته در پدها کمک می‌کند به داخل لباس زیر بچسبند و جابجا نشوند. این محصول بهداشتی پریود در دو نوع معمولی و بالدار عرضه می‌شوند و بسته به شدت خونریزی و اینکه چند روز از شروع قاعدگی می‌گذرد از انواع نوار بهداشتی با اندازه و قدرت جذب‌ متفاوت می توان استفاده کرد. این انواع مختلف را با اسامی چون سوپر، فوق‌العاده جاذب، نازک، مخصوص شب، ماکسی، مینی و در برندهای مختلف مشاهده خواهید کرد. 

شما باید پدی استفاده کنید که به اندازه‌ کافی بزرگ باشد تا نگران نشتی خون به لباس‌تان نباشید، اما در عین حال به اندازه کافی کوچک باشد که احساس راحتی هم داشته باشید. اگر به تازگی پریود شده‌اید ممکن است برای یافتن نوار بهداشتی مناسب برای روزهای مختلف خونریزی نیاز به آزمون و خطا داشته باشید.

توجه داشته باشید که برخی نوار بهداشتی‌ها معطر یا حاوی دئودورانت هستند. اما این نوع می‌تواند واژن را تحریک کنند یا در برخی از دختران باعث واکنش آلرژیک شوند. رعایت بهداشت در روزهای قاعدگی به رفع بوی بد واژن در این دوره کمک می کند.

نوار بهداشتی

طرز استفاده از نوار بهداشتی

دو نوع نوار بهداشتی وجود دارد که کار یکسانی را انجام می‌دهند، اما به شکل متفاوتی استفاده می‌شوند.

  • نوار بهداشتی‌های یکبار مصرف: اکثر پدها دارای نوار چسبنده‌ای در زیر آن هستند. کاغذ روی چسب را بر می‌دارید و آن را را به قسمت میانی لباس زیر خود فشار می‌دهید. اگر نوع بال‌دار است، بال‌ها را به زیر لباس زیر تا می‌کنید. برای برداشتن پد هم، چسب آن را از لباس زیر جدا کرده، در کیسه مخصوص پد یا دستمال توالت بپیچید و در سطل زباله قرار دهید. هرگز نوار بهداشتی را در توالت نیندازید. 
  • نوار بهداشتی‌ قابل استفاده مجدد: این نوع پس از هر بار پوشیدن شسته می‌شوند و با دکمه یا چسب به لباس زیر می‌چسبند. برخی از زنان ممکن است برای کمک به حفظ محیط زیست یا صرفه‌جویی در هزینه‌ها از این نوع نوار بهداشتی استفاده کنند. انتخاب آن هم بستگی به ترجیح شخصی دارد.

نکات بهداشتی هنگام استفاده از نوار بهداشتی

نوار بهداشتی باید هر 3 تا 4 ساعت یکبار تعویض شود، حتی اگر مقدار خون کم باشد. تعویض منظم پد از تجمع باکتری‌ها و ایجاد بوی بد جلوگیری می‌کند. اگر جریان خون شدیدتر باشد، شاید لازم باشد زودتر از زمان گفته شده نوار بهداشتی را عوض کنید تا از نشت نکردن خون مطمئن شوید.

تامپون

تامپون‌ لوله پنبه‌ای است که داخل واژن قرار گرفته و خون را جذب می‌کند. این وسیله بهداشتی از مواد جاذب ساخته شده است، اما این مواد به شکل یک لوله کوچک فشرده شده است. تامپون‌ها در اندازه‌ها و قابلیت‌های جذب مختلف برای پریودهای سنگین‌تر و سبک‌تر ساخته می‌شوند.

تامپون‌ها همچنین می‌توانند معطر یا همراه با دئودورانت باشند. توجه داشته باشید که تعویض منظم تامپون معمولاً از ایجاد هر بویی جلوگیری می‌کند و نیازی به تهیه انواع معطر نیست. دئودورانت موجود در تامپون می‌تواند واژن را تحریک کند و در برخی از دختران باعث واکنش آلرژیک شود.

تامپون

طرز استفاده از تامپون

تامپون با استفاده از اپلیکاتور یا انگشت وارد واژن می‌شود. پس از شستن دست‌ها، دستورالعمل‌های استفاده از آن را با دقت دنبال کنید و حتماً هنگام وارد کردن آن در وضعیت راحت و آرامی باشید. برخی از انواع این محصول بهداشتی دوران پریود دارای اپلیکاتور هستند. اپلیکاتور یک لوله پلاستیکی یا مقوایی است که تامپون را داخل واژن هدایت می‌کند و یک نخ به انتهای آن متصل است که بیرون از بدن باقی می‌ماند. 

سایر انواع آن با استفاده از انگشت وارد می‌شوند. برای برداشتن تامپون، نخ را به آرامی بکشید تا بیرون بیاید. آن را در دستمال توالت بپیچید و در سطل زباله بیندازید. توجه کنید که هرگز آن را داخل توالت نیندازید، حتی اگر روی بسته‌بندی آن نوشته شده باشد که قابل جذب است.

اگر زمان تعویض تامپون رسیده و نخ را پیدا نکردید، نگران نشوید! تامپون هنوز جابجا نشده است. برای پیدا کردن نخ، انگشتان خود را به داخل واژن ببرید. ممکن است انجام آن کمی زمان‌بر باشد تا بتوانید به نخ دسترسی پیدا کنید.

نکات بهداشتی به هنگام استفاده از تامپون

بسیار مهم است که هر چند ساعت یکبار تامپون‌ها تعویض شوند. برای رعایت بهداشت و پیشگیری از عوارض آن را هر 4 تا 6 ساعت و حتی زودتر در مواقعی که  از خون اشباع شده است، تعویض کنید. شما می‌توانید از انواع مختلف با قدرت جذب مناسب خود استفاده کنید. 

از آنجایی که شما نمی‌توانید تامپون را ببینید، باید به یاد داشته باشید که موعد تعویض آن چه زمانی است. اگر فراموش کنید آن را عوض کنید، ممکن است خون خارج شده  لباستان را  لک کند.

برخی از دختران نگران هستند که تامپون‌ در داخل بدنشان گم شود. اما هیچ راهی برای این اتفاق وجود ندارد. واژن تامپون را در جای خود نگه می‌دارد و دهانه رحم که در بالای واژن قرار دارد برای عبور تامپون بسیار کوچک است.

تامپونی که مدت زیادی باقی مانده باشد گم نمی‌شود اما ممکن است دچار ترشح، بو یا عفونت شوید. و هرگز یک تامپون را در تمام روز یا تمام شب داخل بدن باقی نگذارید، حتی اگر پریود سبکی دارید. انجام این کار دختران را در معرض عوارض تعویض دیرهنگام تامپون از جمله خطر ابتلا به یک بیماری نادر اما بسیار خطرناک به نام سندرم شوک سمی (TSS) قرار می‌دهد.

کاپ قاعدگی

فنجان یا کاپ قاعدگی یک محصول بهداشتی دوران قاعدگی است که در روزهای خونریزی زنان داخل واژن جای‌گذاری می‌شود و قابل استفاده مجدد است. این محصولات از مواد انعطاف‌پذیر مانند پلاستیک یا سیلیکون ساخته شده‌اند. کاپ قاعدگی خون را داخل خود جمع می‌کند و بنابراین آن را چند بار در طول روز باید خالی کنید و اگر یکبار مصرف است آن را دور بیندازید.

کاپ قاعدگی

طرز استفاده از کاپ قاعدگی

در اوایل استفاده از این محصول ممکن است احساس خوشایندی نداشته باشید، اما چرب کردن آن با استفاده از لوبریکانت‌های بر پایه آب باعث استفاده آسان‌تر می‌شود. هنگام قرار دادن کاپ، ابتدا باید آن را تا کنید و از حجم آن کم کنید تا وارد واژن شود. هنگامی که کاپ در واژن قرار گرفت، کمی آن را بچرخانید تا مطمئن شوید که فضایی برای خروج خون به روی لباس زیر وجود ندارد. 

اگر کاپ را به درستی وارد کرده باشید، نباید وجود فنجان را احساس کنید و به راحتی به فعالیت‌های روزمره خود می‌پردازید و نگران افتادن کاپ نیز نخواهید بود. دستورالعمل‌هایی که همراه کاپ قاعدگی ارائه می‌شود، نحوه انجام این کار را توضیح می‌دهد. به هنگام خرید این محصول تمامی مراحل را به دقت دنبال کنید.

نکات بهداشتی به هنگام استفاده از کاپ قاعدگی

کاپ‌های قابل استفاده مجدد باید قبل از استفاده و قرار گرفتن در واژن با آب گرم و صابون غیرمعطر شسته و تمیز شوند. توجه داشته باشید که استریل کردن این فنجان‌ قاعدگی در هر دوره قاعدگی باید در هنگام شروع و پایان روزهای خونریزی انجام شود و کاپ‌های یک‌بار مصرف باید پس از استفاده دور انداخته شوند.

هنگام خرید کاپ حتما دستورالعمل‌های لازم برای استریل کردن این محصول را به طور کامل دنبال کنید. در غیراینصورت حتماً این محصول را با نوار بهداشتی جایگزین کنید تا دچار عفونت و عوارض ناخوشایندی نشوید.

نوار بهداشتی، تامپون یا کاپ قاعدگی؛ کدامیک بهترند؟

انتخاب نوع محصولات بهداشتی پریود به ترجیح شخص بستگی دارد. برخی از زنان احساس راحتی بیشتری با تامپون دارند بعلاوه اینکه حمل آن در کیف یا جیب راحت‌تر است. تامپون‌ها و کاپ‌ها برای دخترانی که ورزش‌هایی مثل شنا انجام می‌دهند نیز مفید هستند، زیرا نمی‌توان از نوار بهداشتی در آب استفاده کرد.

برخی از دخترها نوار بهداشتی‌ را ترجیح می‌دهند زیرا استفاده از آن ساده بوده و به خاطر سپردن زمان تعویض آن آسان‌تر است و برخی از زنان نیز که پریودهای سنگین دارند از تامپون همراه با نوار بهداشتی یا پد روزانه استفاده می‌کنند تا محافظت بیشتری در برابر نشتی خون داشته باشند.

نوار بهداشتی، تامپون یا کاپ قاعدگی، کدامیک بهترند

بنابر آنچه گفته شد، انواع محصولات بهداشت قاعدگی مخصوص روزهای خونریزی برای راحتی هر چه بیشتر زنان طراحی شده‌اند تا بتوانند به راحتی به فعالیت‌های روزمره خود پرداخته و در موقعیت‌های مختلف از جمله شرکت در مهمانی‌ها کمترین احساس ناراحتی را داشته باشند. آنچه که مهم است رعایت بهداشت به هنگام استفاده از هر کدامیک از این محصولات است. قاعدگی نباید زندگی روزمره زنان را مختل کند. امروزه طیف وسیعی از محصولات بهداشتی دوران قاعدگی برای حفظ احساس راحتی زنان در این دوران طراحی شده‌اند. آگاهی داشتن از تنوع این محصولات به زنان کمک می کند که محصولی مناسب با شرایط بدنی و با در نظر گرفتن میزان خونریزی و قدرت جذب خون انتخاب کنند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

سوالات متداول

نوار بهداشتی در ابعاد و قابلیت‌های جذب متفاوت، تامپون و کاپ قاعدگی در اندازه‌های مختلف از انواع این محصولات هستند.

از آنجایی که برخی از کاپ‌های قاعدگی شبیه دیافراگم هستند، بسیاری ممکن است کنجکاو باشند که آیا می‌توان از آنها به عنوان ابزار پیشگیری از بارداری استفاده کرد یا نه. اما کاپ قاعدگی مانع از بارداری نمی‌شود.

تامپون و کاپ قاعدگی باعث وارد شدن آسیب به پرده بکارت خواهند شد.