نکاتی مهم برای آموزش استفاده از لگن به کودک

نکاتی مهم برای آموزش استفاده از لگن به کودک

اگر شما هم می‌خواهید قبل از آموزش به کودکتان برای نشستن روی تبدیل توالت مخصوص کودکان، اول از یک لگن آموزشی استفاده کنید یا اگر سرویس بهداشتی شما ایرانی است و کودکتان نمی‌تواند راحت از آن استفاده کند و اول باید با یک لگن کوچک مخصوص سن کودکتان شروع کنید، لازم است در این مورد نکات اولیهٔ مهمی را بدانید. برای اینکه شروع آموزش استفاده از توالت و دستشویی، تا حد امکان برای شما و کودک نوپای شما فرایندی روان و بی‌دردسرتر شود، چند دقیقه برای خواندن این مطلب وقت بگذارید تا ببینید با چه رویه‌هایی شروع کنید و چه برخوردهایی در این روند مؤثر نیست. در این مطلب می‌توانید با تدابیری مفید برای استفاده از لگن دستشویی کودکان نوپا آشنا شوید.

برای آمادگی کودک صبر کنید

هیچ سن قطعی و مشخصی برای آمادگی یادگیری استفاده از لگن کوچک یا تبدیل توالت بچه‌ها وجود ندارد. بیشتر کودکان نوپا مهارت‌های فیزیکی و ذهنی لازم برای این کار را بین ۱۸ تا ۲۴ ماهگی پیدا می‌کنند، درحالی‌که بعضی از بچه‌ها تا نزدیک سه یا حتی چهار سالگی به این نقطه نمی‌رسند. پس فقط کافی است گوش به زنگ علائم فیزیکی، شناختی و رفتاری نشان‌دهنده‌ٔ آمادگی کودک خردسال‌ خود برای امتحان کردن آن باشید.

اگر کودکتان با تغییراتی مانند رفتن به مهدکودک جدید، تولد یک خواهر یا برادر جدید یا مسافرت روبه‌رو است، شاید بهتر باشد که برای شروع آموزش صبر کنید تا اوضاع آرام‌تر شود. وقتی آموزش را شروع کردید، اگر چند هفتهٔ بدون موفقیت را پشت سر گذاشتید، نشانه‌ٔ آن است که کودکتان هنوز آماده نیست! پس بهتر است چند هفته‌ٔ دیگر یا تا زمانی که نشانه‌هایی از آمادگی ببینید صبر کنید و بعد دوباره امتحان کنید.

برنامه داشته باشید

قبل از اینکه حتی برای کودکتان لگن دستشویی یا تبدیل توالت سایز خودش را بخرید، باید برنامه‌ای برای خود فرایند آموزش داشته باشید. تصمیم بگیرید که چه زمانی و چگونه می‌خواهید شروع کنید، چگونه با خرابکای‌های او روبه‌رو می‌شوید و چه زمانی این فرایند را متوقف می‌کنید.

در مورد این برنامه‌ هم با پزشک اطفال و مربی مهدکودک فرزندتان صحبت کنید. آنها احتمالاً تجربه‌ها و توصیه‌های زیادی برای گفتن به شما دارند. پس از تصمیم گیری در مورد چگونگی برنامهٔ آموزش، مطمئن شوید که شما و هر کس دیگری که از فرزندتان مراقبت می‌کند، به این برنامه پایبند می‌ماند؛ البته این موضوع جدا از پسرفت‌های غیرمنتظره و سایر دردسر و سختی‌های آموزش استفاده از توالت است.

انعطاف‌پذیرتر شوید

در عین حال، آماده باشید که انعطاف‌پذیرتر شوید. به هیچ وجه نمی‌توانید بفهمید که کودکتان چگونه به آموزش استفاده از توالت پاسخ خواهد داد یا اینکه چه تکنیک‌ها و روش‌هایی بهتر جواب می‌دهد. به خاطر داشته باشید که مانند بسیاری از نقاط عطف رشد، موفقیت لزوماً به صورت خطی اتفاق نمی‌افتد؛ کودک نوپای شما ممکن است پیشرفت اولیه‌ای داشته باشد اما یک یا چند بار در طول این مسیر پسرفت کند.

آهسته پیش بروید

تسلط روی مراحل مختلف یادگیری استفاده از توالت می‌تواند مدت زیادی طول بکشد. بعضی از بچه‌ها فقط طی چند روز آن را یاد می‌گیرند، اما بیشتر آنها به هفته‌ها یا حتی ماه‌ها زمان نیاز دارند، به ویژه هنگامی که برای خیس نکردن رختخواب خود در طول شب تلاش می‌کنند.

کودک نوپای خود را تحت فشار نگذارید یا اجازه ندهید دیگران او را تحت این فشار بگذارند که استفاده از توالت را سریع‌تر از حد توانش یاد بگیرد. بگذارید آهسته و بدون عجله پیش برود و به این فرایند جدید و چندبخشی عادت کند، چون کودکتان با سرعت خاص خودش از مرحله‌ای به مرحله‌ٔ بعدی حرکت می‌کند.

البته هیچ ایرادی ندارد که سعی کنید با یادآوری ملایم و تشویق در او ایجاد انگیزه کنید. اما اگر امتناع می‌کند، شما هم در زمان‌بندی خودتان تخفیف بدهید!

از کودک تعریف کنید

در طول آموزش استفاده از توالت، تقویت و انگیزش مثبت در موفقیت کودکتان مؤثر خواهد بود. هر زمان که او به مرحله‌ٔ جدیدی از یادگیری این مهارت می‌رود یا سعی می‌کند از لگن و توالت کوچکش استفاده کند، حتی اگر کاملاً موفق نشود، به او بگویید که خوب عمل می‌کند و شما به او افتخار می‌کنید. هر چند وقت یک بار هم از او به خاطر خشک ماندن لباس زیر یا پوشکش تعریف کنید.

اما مراقب باشید که زیاده‌روی نکنید، چون توجه و ستایش بیش از حد ممکن است او را عصبی و دچار ترس از شکست کند، که می‌تواند منجر به کثیف کردن خود و پسرفت‌های بیشتر شود.

خرابکاری‌هایش را سخت نگیرید

کودکتان احتمالاً قبل از اینکه استفاده از توالت را به طور کامل یاد بگیرد موارد متعددی خرابکاری خواهد داشت. سعی کنید از عصبانیت و سرزنش کردنش دور بمانید، چون اگر شما نمی‌توانید خودتان را کنترل کنید، کودکتان در این سن کم چطور بتواند؟ می‌دانیم چقدر خسته هستید، اما یک لحظه با خودتان فکر کنید که آیا واقعاً کثیف کردن پوشک یا زمین خانه، از سلامت روانی کودکتان مهم‌تر است؟

یادتان باشد که به هر حال، سیستم عصبی کودک تازه همین اواخر به اندازه‌ای رشد کرده است که بتواند حس پر بودن مثانه یا روده را درک کند و عضلاتش هم به اندازه‌ای رشد کرده‌اند که به او اجازه دهند ادرار و مدفوع خود را نگه دارد و این تازه در صورتی است که او از جمله کودکانی باشد که رشد سریع‌تری دارند.

نگران نباشید؛ او استفاده از توالت را به‌موقع خود یاد خواهد گرفت. وقتی کودک نوپایتان خودش را کثیف می‌کند، آن را با آرامش تمیز کنید و با خوشرویی به او پیشنهاد کنید که دفعه‌ٔ دیگر بهتر است سعی کند به جای آن از توالت کوچکش استفاده کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط