عوارض تعویض دیرهنگام تامپون

عوارض تعویض دیرهنگام تامپون

اگر جز آن دسته از زنانی هستید که هنگام دوران قاعدگی از تامپون استفاده می کنید، حتماً برایتان پیش آمده که متوجه گذشت زمان نشده‌اید و فراموش کرده‌اید که تامپون را تعویض کنید. احتمالاً این را هم شنیده‌اید که باقی ماندن تامپون برای مدت طولانی خطر ابتلا به عفونت های واژن را بالا می‌برد. اما این به چه معناست و آیا خطرات دیگری نیز وجود دارد؟

در این مطلب با عوارض تعویض دیرهنگام تامپون آشنا می شوید.

تامپون چیست و چه کاربردی دارد؟

تامپون‌ها ازجمله محصولات بهداشتی دوران قاعدگی هستند که برای جذب خون و ترشحات واژن در طول قاعدگی طراحی شده‌اند. تامپون به راحتی وارد واژن شده و توسط عضلات واژن در جای خود نگه داشته می‌شوند. پس از جذب خون قاعدگی، تامپون همانند اسفنج منبسط  شده و خون را به خود جذب می‌کند. تامپون‌ها در انواع، اندازه‌ و قابلیت‌های جذب مختلفی وجود دارند. 

تامپون چیست

نکات بهداشتی هنگام استفاده از تامپون

رعایت بهداشت هنگام استفاده از تامپون در طول روزهای قاعدگی برای جلوگیری از هرگونه عفونت باکتریایی ضروری است. اطمینان حاصل کنید که قبل از دست زدن به تامپون، دست‌های خود را کاملاً بشویید. به یاد داشته باشید که تامپون را به طور مرتب تعویض کنید. بسته به جریان خون قاعدگی، باید هر 4 تا 8 ساعت یکبار تامپون تعویض شود. همچنین هنگام تعویض تامپون و خارج کردن آن نیز دست های خود را بشویید.

نکات بهداشتی هنگام استفاده از تامپون

خطرات ماندن تامپون در واژن برای مدت طولانی 

وقتی تامپون برای مدت طولانی‌تری در داخل واژن باقی می‌ماند، خطر رشد باکتری‌های مضر، شما را در معرض ابتلا به عفونت قرار می‌دهد. واژن می‌تواند محل رشد باکتری‌ها باشد، زیرا تاریک، گرم و مرطوب است، شرایط مطلوبی که مورد علاقه باکتری‌ها است. البته که باکتری‌ها، همیشه چیز بدی نیستند. محیط واژن همچنین مملو از باکتری‌های سالمی است که می‌توانند به سلامت آن کمک کنند. اما همین بی‌توجهی به رعایت نکات بهداشتی هنگام استفاده از محصولات بهداشتی  دوران قاعدگی می‌تواند به‌راحتی شرایط را تغییر دهد.

باقی ماندن طولانی مدت تامپون می‌تواند تعداد باکتری‌های مضر را افزایش و تهدیدی برای سلامت باشند. بوی بد، ترشحات جدید یا غیرعادی واژن، درد لگن و تب ازجمله علائمی هستند که می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به عفونت‌ باشد. همچنین برخی از شرایطی که به‌دنبال تعویض دیر هنگام تامپون‌ها ایجاد می‌شوند به شرح زیر هستند:

سندرم شوک سمی 

اگر تا به حال به استفاده از تامپون فکر کرده‌اید، احتمالاً با سندرم شوک سمی که معمولاً به عنوان TSS شناخته می شود، آشنا هستید. این سندرم توسط سویه‌هایی از باکتری‌ها ایجاد می‌شود که سموم تولید می‌کنند. TTS عمدتاً در افراد 15 تا 25 ساله که از تامپون استفاده می‌کنند و آن را برای مدت طولانی در واژن باقی می‌گذارند، رخ می‌دهد. خوشبختانه، سندرم شوک سمی بسیار نادر است و از هر صد هزار نفر 1 تا 3 نفر دچار آن می‌شوند، اما از آنجایی که این سندرم یک مورد اورژانسی تهدید کننده زندگی است، دانستن علائمی که معمولاً به طور ناگهانی ظاهر می‌شوند بسیار حیاتی است:

  • بثوراتی که شبیه آفتاب‌سوختگی یا نقاط قرمز هستند
  • تهوع، استفراغ یا اسهال
  • سرگیجه، سبکی سر یا غش
  • تب و لرز 
  • درد عضلانی
  • پوسته شدن پوست پا یا دست

در صورت مشاهده این علائم هر چه سریع تر به اورژانس مراجعه کنید. 

واژینوز باکتریایی

واژینوز باکتریایی نوعی عفونت واژن است که به دلیل رشد زیاد برخی باکتری ها  و برهم خوردن تعادل میکروبی واژن ایجاد می‌شود. گذاشتن طولانی‌مدت تامپون در واژن یکی از عوامل موثر بر ابتلا به این عفونت است. این عفونت به راحتی با مصرف دارو قابل درمان است.

بسیاری از زنان هنگام ابتلا به این عفونت هیچ علائمی ندارند، اما اگر ترشحات واژن مایل به سفید، خاکستری یا سبز رنگ است یا بویی شبیه بوی ماهی را استشمام می‌کنید که بعد از رابطه جنسی و در طول قاعدگی تشدید می‌شود، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید. 

واژینوز باکتریایی

التهاب فرج 

التهاب فرج یا ولویت، التهاب قسمت بیرونی اندام تناسلی زنان است که شامل لابیا یا چین‌های پوستی داخلی و خارجی می‌شود. حساسیت یا آلرژی به محصولات بهداشتی خصوصاً انواع معطر آنها می‌تواند منجر به ولویت شود. این التهاب که گاهی اوقات به عنوان ولوواژینیت نیز شناخته می‌شود، می‌تواند در اثر عفونت‌هایی مانند واژینیت باکتریایی و محرک‌هایی از جمله مواد معطر موجود در تامپون‌های معطر ایجاد شود. این عارضه می‌تواند باعث خارش، قرمزی، ورم و حتی تاول در فرج شود. این خود دلیلی برای تعویض منظم تامپون و اجتناب از استفاده محصولات بهداشتی معطر در دوران قاعدگی است.

چگونه از مشکلات احتمالی استفاده از تامپون‌ها جلوگیری کنیم؟

بیشتر زنان به دلایل بهداشتی و نگرانی از نشتی خون، معمولاً تامپون‌های خود را به‌طور مکرر عوض می‌کنند. اما چنانچه فراموش می‌کنید که طی این مدت تامپون را خارج کنید، بهتر است پد بهداشتی یا کاپ قاعدگی استفاده کنید. همچنین لازم است که قبل از خوابیدن، یک تامپون جدید بگذارید و اول صبح آن را عوض کنید تا از خطرات مرتبط با آن اجتناب کنید. اگر بیش از هشت ساعت می‌خوابید، به‌جای آن از سایر وسایل بهداشتی دوران قاعدگی استفاده کنید.

مشکلات استفاده از تامپون

با برنامه‌ریزی قبلی و همراه داشتن تامپون‌ها در هر جایی که می‌روید، احتمال باقی ماندن تامپون در واژن برای مدت طولانی کمتر خواهد شد. همیشه تامپون‌ اضافه در کیف یا کوله‌پشتی، ماشین و محل کار خود داشته باشید.  به این ترتیب، هر وقت زمان تعویض تامپون فرا رسید، آماده خواهید بود. 

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

سوالات متداول

مادامی که هشت ساعت یا کمتر بخوابید و نکات ایمنی را رعایت کنید، خوابیدن با تامپون بی‌خطر است.

عفونت واژن، سندرم شوک سمی، واژینوز باکتریایی و التهاب فرج ازجمله مهمترین عوارض تعویض دیرهنگام تام‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍پون محسوب می‌شوند.