دوش واژینال چیست؟

دوش واژینال چیست؟

آیا تا به حال اسم دوش واژینال را شنیده‌اید؟ می‌دانید دوش واژینال چه خطرهایی دارد؟ در این مطلب با پاسخ بسیاری از سؤالات مهم خود در مورد دوش واژینال آشنا شوید.

دوش واژینال چیست؟

دوش واژینال به معنای تمیز کردن واژن با آب یا سایر محلول‌های مایع است. بیشتر دوش‌ها در فروشگاه‌ها به صورت مخلوط آب و سرکه، جوش شیرین یا ید به فروش می‌رسند. محلول‌ها معمولاً در یک بطری یا کیسه هستند. دوش را از طریق یک لوله یا نازل به داخل واژن خود و به سمت بالا می‌پاشید. 

بهترین راه برای تمیز کردن واژن چیست؟

بهتر است اجازه دهید واژن خود را تمیز کند. واژن با ساختن مخاط به طور طبیعی خود را تمیز می‌کند. این مخاط خون، مایع منی و ترشحات را از واژن می‌شوید.

اگر نگران بوی واژن هستید، با پزشک یا پرستار خود صحبت کنید. اما باید بدانید که حتی واژن‌های سالم و تمیز نیز بوی ملایمی دارند که در طول روز تغییر می‌کند. همچنین، فعالیت بدنی می‌تواند بوی تندتری به واژن بدهد، اما این باز هم طبیعی است.

با شستن قسمت بیرونی واژن با آب گرم هنگام استحمام، واژن خود را تمیز و سالم نگه دارید. همچنین بهتر است از تامپون‌ و نوار بهداشتی عطردار یا پودر و اسپری‌های معطر اجتناب کنید. این محصولات ممکن است احتمال ابتلا به عفونت واژن را افزایش دهند.

چرا زنان نباید از دوش واژینال استفاده کنند؟

بیشتر پزشکان توصیه می‌کنند که زنان از دوش واژینال استفاده نکنند. این دوش‌ها می‌توانند تعادل ضروری فلور واژن، یعنی باکتری‌هایی که در واژن زندگی می‌کنند و اسیدیتهٔ طبیعی واژن سالم را تغییر دهند.

واژن سالم دارای هر دوی باکتری‌های خوب و بد است. تعادل باکتری‌ها به حفظ یک محیط اسیدی کمک می‌کند و محیط اسیدی از واژن در برابر عفونت یا تحریک محافظت می‌کند.

کدام مشکلات سلامت با دوش واژینال مرتبط است؟

مشکلات سلامت مرتبط با دوش واژینال شامل موارد زیر است:

  • واژینوز باکتریایی که نوعی عفونت در واژن است. زنانی که اغلب یک بار در هفته از دوش واژینال استفاده می‌کنند پنج برابر بیشتر از زنانی که این کار را نمی‌کنند در معرض ابتلا به واژینوز باکتریایی هستند.
  • بیماری التهابی لگن، عفونتی در اندام‌های تناسلی که اغلب توسط یک عفونت آمیزشی (STI) ایجاد می‌شود.
  • مشکلات دوران بارداری از جمله زایمان زودرس و بارداری خارج رحمی
  • بیماری‌های آمیزشی، از جمله اچ‌آی‌وی
  • تحریک یا خشکی واژن

آیا برای رفع بوی واژن یا سایر مشکلات باید از دوش واژینال استفاده کرد؟

خیر. نباید برای از بین بردن بوی واژن یا سایر مشکلات واژن مانند ترشح، درد، خارش یا سوزش، از دوش واژینال استفاده کنید. این دوش‌ها فقط برای مدت کوتاهی بو را می‌پوشانند و مشکلات دیگر را بدتر می‌کنند. اگر علائم زیر را دارید با پزشک خود تماس بگیرید:

  • ترشحات واژن که بوی بدی دارند.
  • خارش واژن و ترشحات غلیظ، سفید یا سبز مایل به زرد با یا بدون بو
  • سوزش، قرمزی و ورم در داخل یا اطراف واژن
  • درد هنگام ادرار کردن
  • درد یا ناراحتی حین رابطهٔ جنسی

اینها ممکن است نشانه‌های عفونت واژن یا یک عفونت آمیزشی باشند. قبل از مراجعه به پزشک یا پرستار از دوش واژینال استفاده نکنید، چون این کار می‌تواند تشخیص وجود مشکل را برای پزشک دشوار کند.

آیا دوش واژینال قبل یا بعد از رابطهٔ جنسی می‌تواند از بیماری‌های آمیزشی جلوگیری کند؟

خیر. دوش واژینال قبل یا بعد از رابطهٔ جنسی از بیماری‌های آمیزشی جلوگیری نمی‌کند. در واقع، این دوش‌ها برخی از باکتری‌های طبیعی واژن را که از شما در برابر عفونت محافظت می‌کنند، از بین می‌برد و این در واقع می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های آمیزشی را افزایش دهد.

دوش واژینال چه اثری روی بارداری دارد؟

دوش واژینال می‌تواند باردار شدن را دشوارتر کند و در دوران بارداری نیز می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

مشکل در باردار شدن: بر اساس آمار موجود و نتایج تحقیقات، باردار شدن زنانی که حداقل یک بار در ماه از دوش واژینال استفاده می‌کنند، نسبت به زنانی که از دوش واژینال استفاده نمی‌کنند، سخت‌تر بود.

ریسک بالاتر بارداری خارج رحمی: دوش واژینال می‌تواند خطر آسیب به لوله‌های رحمی و بارداری خارج رحمی را افزایش دهد. بارداری خارج رحمی زمانی است که تخمک بارورشده به جای رحم به داخل لوله رحم متصل می‌شود. در صورت درمان نشدن، این وضعیت می‌تواند تهدیدکنندهٔ زندگی یک زن باردار باشد. بارداری خارج رحمی همچنین می‌تواند باردار شدن در آینده را دشوار کند.

ریسک بیشتر زایمان زودرس: دوش واژینال خطر زایمان زودرس را افزایش می‌دهد. یک مطالعه نشان داد زنانی که در دوران بارداری دوش واژینال استفاده می‌کنند، احتمال بیشتری برای زایمان زودهنگام دارند. این خطر مشکلات سلامت را برای مادر و کودک افزایش می‌دهد.

آیا دوش واژینال بعد از رابطهٔ جنسی می‌تواند مانع از باردار شدن شود؟

خیر. دوش واژینال مانع از بارداری نمی‌شود و هرگز نباید برای پیشگیری از بارداری استفاده شود.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط